getakeld - informatie stadsbestuur onduidelijk

jorrelemargi
Topic Starter
Berichten: 51

getakeld - informatie stadsbestuur onduidelijk

#1 , 07 jul 2010 14:09

in 2008 en 2009 werd ik door de stad Mechelen getakeld.
Voor 2008 werd de boete en takelbeurt betaald door de stad omdat ze niet tijdig signalisatie hadden geplaatst.

In 2009 een soortgelijke situatie, maar mijn klacht werd niet aanvaard en ik de boete moeten betalen, lees de case van toen hier indien gewenst: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 35&t=15788" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook dit keer werd ik getakeld tijdens de doortocht van de tour de france door mechelen. De buurtbewoners en ook ik hadden een brief ontvangen met daarin duidelijk de straten waar een parkeerverbod zou gelden. De straat waar ik geparkeerd stond, werd niet vermeld, dus ik vertrok met een gerust gemoed op weekend naar Nederland van vrijdagavond tot zondagavond.

Bij terugkomst was mijn wagen getakeld, blijkbaar omdat ze op die plek voor de tour een "fietsenstalling" hadden gezet voor kijklustigen. Dat er een fietsenstalling voorzien zou worden op die plek stond in de brief van de stad die we hebben ontvangen, maar daar werd met geen woord gerept over een parkeerverbod dat daarbij hoorde.

Ook stonden er geen borden toen ik me vrijdagavond op die plek parkeerde. Zondag werd mijn wagen dus getakeld, maar ik was van vrijdagavond tot zondagavond in het buitenland.

Wat kan ik hiertegen doen? Ik wens in beroep te gaan tegen deze takelbeurt die me voor de tweede keer op twee jaar 175€ kost.

Alvast bedankt voor advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38594

#2 , 08 jul 2010 12:39

Als er geen borden stonden is het een administratieve takeling - kosten voor gemeentebestuur.
Het feit dat er brieven zouden verstuurd zijn doet er niet toe - een parkeerverbod is steeds met borden opgelet dat kan een zonebord zijn in de straat ervoor.
Vb in Antwerpen staan er aan de Singel overal zoneborden inzake betalend parkeren dus als je zo'n bord bent voorbijgereden moet u zich daar aan houden.
Op de lijst zal de nplt van uw auto moeten voorkomen - indien niet dan stond je er niet bij het plaatsen van de borden.
Men heeft geen retentierecht dus men moet uw wagen vrijgeven bij het takelbedrijf.

jorrelemargi
Topic Starter
Berichten: 51

#3 , 02 mar 2012 16:11

Helaas heb ik de volle pot moeten betalen aangezien de agent in kwestie mijn nummerplaat niet had opgeschreven.
Ondertussen ben ik opnieuw getakeld geweest op exact dezelfde manier - geen borden bij parkeren - maar dit keer had een stagiare bij de politie mijn nummerplaat zien staan op een stukje papier.

Gelukkig heb ik contact met hen opgenomen, anders had ik zonder meer opnieuw moeten betalen, want de boete was opnieuw reeds verstuurd.
Een beëdigd agent kan zichzelf ook vergissen zo is mij opgevallen (en dat heeft mij 250 Euro gekost). Ik zou met plezier zelf de eed afleggen en willen verklaren dat mijn wagen er al wél stond voor het plaatsen van de borden, maar helaas werkt het systeem niet zo, sneu

Reclame

Franciscus
Berichten: 38594

#4 , 02 mar 2012 18:35

In het eerste geval stond u er en waren er WEL officieel verkeersborden gezet ( alhoewel u ze niet gezien hebt).
Op die aanvankelijke lijst kan je dus NOOIT gestaan hebben.
Daarna heeft een agent ( of inspecteur) tegen u gezegd dat de borden 'mogelijk' verplaatst werden.
Hoe kan deze ambtenaar u dan op een lijst zetten?
U had moeten doen wat ik voorstelde... dan had u mogelijk een kans gemaakt.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#5 , 03 mar 2012 12:07

Ongetwijfeld zal er misschien ergens wel een foutje zitten in datgene wat de stad Mechelen die dag van plan was.
Maar is het nu niet een beetje te naief om zo uit de lucht te komen gevallen.
Menig mens denkt toch wel na als ze spreken over "fietsenstalling" . Dan kunt ge toch wel even verder nadenken dan uw neus lang is.
Ik denk dat je koppigheid de overhand heeft gehaald op rationeel nadenken want als je nu op 2 jaar al 3x werd getakeld dan lijkt mij
dit eerder op een "uitgelokte ongelukkigheid".
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

dieke
Berichten: 1299

#6 , 05 mar 2012 10:33

3 keer op 2 jaar tijd of 87 keer op 1 jaar tijd... Dat doet er totaal niet toe. Wat telt is de wet, niet meer en niet minder. Mensen die die 3 keer op 2 jaar tijd zo onoverkomelijk vinden, weten blijkbaar niet hoe moeilijk een parkeerplaats in sommige regio's te vinden is. Als noch de brief, noch de borden of de regels, aangeven dat je op een bepaalde plaats niet mag parkeren, mag je er wel parkeren he. Of je daar nu 3 keer gaat staan of 87 keer, dat maakt helemaal niks uit.

Franciscus
Berichten: 38594

#7 , 05 mar 2012 13:44

En als je er wel mag parkeren kan het nog altijd gebeuren dat de gemeente of in een aantal gevallen de politie beslist om voor het algemeen belang beslist een bepaalde plaats 'autovrij' te maken.
Dat is hun bevoegdheid. In dat geval is het ook de gemeente die de (takel)kosten betaald.

jorrelemargi
Topic Starter
Berichten: 51

#8 , 07 mar 2012 13:40

Jammer genoeg was dat bij mij niet het geval. Ik heb de boete ondertussen moeten betalen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”