Rijbewijs BE voor aanhangwagen

MaLuK
Topic Starter
Berichten: 82

Rijbewijs BE voor aanhangwagen

#1 , 02 jul 2010 21:34

Hallo
ik heb mijn rijbewijs sinds 1980 en wens een autotrailer aan mijn voertuig te willen aanhangen om auto's te vervoeren ,
nu is mijn vraag mag ik een aanhangwagen met een voertuig vervoeren of moet ik ook rijexamens afleggen om een BE te behalen?
op mijn rijbewijs staat B .....maar dit is een duplikaat aangezien de vorige rijbewijs verloren werd opgegeven.
Graag wat info.
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 jul 2010 10:57

art. 2, §1, 3° Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs:
"Categorie B:

* auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg;

* samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig.

De drie- en vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie;"

Van zodra je niet onder deze voorwaarden valt moet je een "B+E" hebben.

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#3 , 03 jul 2010 11:34

Hallo
ik heb mijn rijbewijs sinds 1980 en wens een autotrailer aan mijn voertuig te willen aanhangen om auto's te vervoeren ,
nu is mijn vraag mag ik een aanhangwagen met een voertuig vervoeren of moet ik ook rijexamens afleggen om een BE te behalen?
op mijn rijbewijs staat B .....maar dit is een duplikaat aangezien de vorige rijbewijs verloren werd opgegeven.
Graag wat info.
Alvast bedankt
Afbeelding

Het rijbewijs van categorie B uitgereikt vóór 1 januari 1989 is geldig voor het besturen van een samenstel BE.
Ga naar je gemeente en vraag een rijbewijs naar communautair model (Europees).
Daardoor zou je - normaal gezien - de categorie BE krijgen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 03 jul 2010 15:31

Opletten als u met uw Belgisch rijbewijs naar het buitenland gaat.
Officieël kennen ze dat daar niet meer - model dat in hun boeken staat is het Europees ...

zeker opletten als je daar ene huurwagen wil huren

MaLuK
Topic Starter
Berichten: 82

#5 , 25 jul 2010 13:44

Dank u wel mannen ,ik had toch blijkbaar een type BE maar wist het niet,dus alle rijbewijzen van voor 1989 heeft automatish een rijbewijs BE
case closed :D
bedankt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”