Scooter rijdt 60km / uur te snel + Klasse A als B verkocht

Frederik.Jacobs
Topic Starter
Berichten: 8

Scooter rijdt 60km / uur te snel + Klasse A als B verkocht

#1 , 28 jun 2010 23:40

Een jaar geleden kocht mijn vriendin (28 jaar) bij Auto 5 een scooter. Merk Gowin, 50cc, chinese import. Gezien de prijs een koopje, om het mee te leren. De scooter is bedoeld voor Rijbewijs A3 (max 45km/uur).

Hierbij hadden we de eerste maanden niks dan problemen. Batterij die plat is na 3 dagen stilstaan. Electronische starter die niet werkt etc. Uiteindelijk is de scooter een paar keer elders op onderhoud geweest en werd er een sterkere batterij geplaatst daar. Ook altijd "een uitleg" van hun dat het aan de leverancier ligt. Dit terzijde.

Vandaag werd mijn vriendin tegengehouden door de politie voor een snelheidscontrole en werd de scooter op de rollen geplaatst. De scooter haalt zowaar een snelheid van 82 km / uur! Hier stopt het echter niet. Volgens de papieren is de scooter klasse A en mag deze slechts 25km / uur. De scooter is in beslag genomen en we krijgen deze pas binnen 30 dagen terug. De scooter moet ook ontdaan worden van alle "illegale" onderdelen. Buiten een andere batterij en wat krassen is dat ding nog origineel :)

Ik zit dus met het volgende:
- Een scoooter klasse A door Auto 5 als klasse B verkocht (helaas geen bewijs op papier). Echter is de bromfiets geleverd zonder geel plakkaat en hebben we uiteraard een klasse B besteld. Waarom heeft mijn vriendin anders een rijbewijs gehaald?...
- Een scooter klasse A die dus 60 km / uur sneller rijdt dan toegelaten. Auto 5 kan beweren wat ze willen, hij is door hun afgeleverd veel sneller dan toegelaten. Dit kunnen wij toch niet weten / testen? Ik heb op de teller trouwens nooit meer dan 55 gehaald "op de baan".
- Auto 5 heeft aan de telefoon toegegeven dat ze hiervan op de hoogte zijn en dat dit probleem in versie 2 van deze scooter is aangepakt. Waarom roepen ze al die eerste modellen dan niet terug?
- Auto 5 schuift de schuld door naar Gowin (leverancier) en zegt dat ik tegen hun maar een zaak moet beginnen. Het is volgens mij echter aan de winkel om mij een gereglementeerde scooter af te leveren en heeft de leverancier hier niks mee te maken.
- Mijn vriendin moet 30 dagen alternatief vervoer zoeken + takelkosten + gerechtskosten + boete... voor iets waar wij niets kunnen aan doen.

Ik neem uiteraard de "schuld" op mij dat we niet gezien hebben dat er op het roos papier "klasse A" staat. Nu moet je weten dat, toen we hem kochten, ze nog geen rijbewijs had en we dus ook niet eens het verschil tussen A en B kenden. Achteraf hebben we dit papier ook nooit meer bekeken. Ik neem dus aan da we hier ter goeder trouw gehandeld hebben.

Ik zit dus met 2 problemen:
- Naar de rechtbank voor de "overdreven snelheid"
- Auto 5 die ons een verkeerd type heeft verkocht (oplichting?).

De ironie is dat we net aan het kijken waren om dat ding te verkopen en een degelijke scooter te halen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Frederik.Jacobs
Topic Starter
Berichten: 8

#2 , 28 jun 2010 23:46

Nog even een paar opmerkingen:
- Ze heeft vorige week haar rijbewijs gehaald met die brommer en heeft op het examencentrum haar papiieren moeten afgeven
- Verzekering heeft ook een kopie van haar roos papier + rijbewijs

Zien die dan allemaal niet dat het een klasse A is?
Verzekering en examencentrum gaan hier dus ook in de fout?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 28 jun 2010 23:51

Staat nog op internet:
http://www.auto5.be/tip_20090313_094622.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Onderaan staat:

Categorie: B, aanpasbaar naar A

Blijkbaar hebt ge een "aangepaste" gekregen. Maar dan niet goed aangepast.

Ik denk dat ze gewoonweg er een verkeerd certificaat bijgeleverd hebben.
Laatst gewijzigd door roharro op 28 jun 2010 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Frederik.Jacobs
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 28 jun 2010 23:54

Staat nog op internet:
http://www.auto5.be/tip_20090313_094622.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Helaas het laatste zinnetje: Categorie: B, aanpasbaar naar A

Wat 1 letter op een papier al niet doet. Maar zelfs al maken ze er morgen een A van, dan gaat hij dus 60km sneller dan toegelaten. Goed afgeregeld toch door de leverancier / winkel ...

Ik kan maar hopen dat ze voor de rechtbank willen toegeven dat
- hij als B bedoeld en verkocht is.
- Ze hiervan wisten.

Zoniet neem ik mij voor 4 weken verlof te nemen in juli en voor hun winkel te gaan kamperen :)
Laatst gewijzigd door Frederik.Jacobs op 28 jun 2010 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 28 jun 2010 23:56

En is hij verzekerd als A of als B?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Frederik.Jacobs
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 29 jun 2010 00:00

En is hij verzekerd als A of als B?
De politie heeft het roos papier + verzekeringsbewijs.
Maar er stond op "Klasse D - Bromfiets". Denk niet dat de verzekering onderscheid maakt tussen klasse A en B.

Voor de boete maakt het niet uit want bij 80/uur word het als een moto gezien en "telt" je verzekering niet.
Ik schat de boete op 1000 a 2000 euro in totaal. Nu hoop ik wel dat de rechter oren heeft naar onze argumenten en begrijpt dat hier geen kwaad opzet in het spel is. In België weet je natuurlijk nooit :( Zelfs de agent in kwestie heeft tegen mijn vriendin gezegd dat hij haar geloofde.

Het is ook regio Dendermonde, ze zijn hier streng op dit soort zaken.

PVanDam
Berichten: 35

#7 , 29 jun 2010 03:20

Zelfde meegemaakt.

Scooter gekocht klasse B. Verzekerd als klasse B. Papier moest volgens garage (niet auto 5) gewoon aangepast worden van A naar B. Op de rollen reed hij 55, dus 10 per uur te snel. Op de baan is die 10 per uur extra nooit te halen. Inbeslagname en hebben rondel (of hoe je het schrijft) erbij gestoken terwijl hij origineel was.

Bij mij echter nog erger, ik kom uit de garage (die door politie was aangeduid en waar de politie hem naartoe heeft gebracht om af te stellen) en ik reed op de baan 75.
Zelfde dag nog voor ik kon terug rijden, houden ze mij in diezelfde straat al terug tegen. Boven de 80 per uur terwijl hij juist was afgesteld tegen fikse boete en vergoeding natuurlijk.

Advocaat genomen, bleek dat er wel werkuren waren geteld, maar op factuur stond niets van veranderingen of van extra stukken. Dus hadden niets gedaan, integendeel, ik reed nog sneller.
Hierdoor heb ik werkstraf gekregen ipv zware boete en rijverbod (had me anders 1400 euro gekost en 8 dagen rijverbod).

Reden waarom ik niet vrijuit ging? Ik had het maar moeten zien de moment ik buiten reed. Viel niets tegen te beginnen verder, dus na een 60 werkuren als straf, was ik er gelukkig nog goedkoop vanaf, ondanks het 2 maal fout van garage was. Eerste maal door mijn papier niet te veranderen, 2de maal door hem niet af te stellen maar op te drijven in de garage.

Ondertussen doet de garage mooi zijn werk voort in de verkoop van scooters die sneller gaan en de garage aangewezen door de politie mag nog altijd de "afstelling" doen van de scooters.

Ik hoop dat je meer geluk hebt, maar je bent dus niet de enige wie een klasse B kocht en blijkbaar als klasse A op papier stond. Op mijn factuur stond gelukkig klasse B op wat ook weer in mijn voordeel speelde voor alternatieve straf te krijgen, anders had ik nog meer problemen gehad.

Frederik.Jacobs
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 29 jun 2010 05:48

Dus zelfs al geeft auto 5 toe dat het een klasse b is en dat ze weten dat ze te snel gaan hebben we 9/10 een zware veroordeling aan ons broek... Geweldig land leven we toch?

Is het dan niet interessanter om meteen de pijlen te richten op auto 5 en de kosten op hun te verhalen?

Dit is zo onrechtvaardig. Ik geloof trouwens nooit dat die scooter 80 per uur kan rijden. Meer dan 55 heb ik nog nooit op die teller gezien.

Frederik.Jacobs
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 29 jun 2010 09:32

Ondertussen zowel bij Ethias (verzekering scooter) en Dexia (familiale) een claim ingediend om beroep te doen op de rechtsbijstand.
Ik zal ook maar al een advocaat beginnen zoeken want die ga ik zowieso nodig hebben of de verzekering nu tussen komt of niet...

Kandidaten mogen zich altijd melden :)

PVanDam
Berichten: 35

#10 , 29 jun 2010 13:47

Goh, advocaten zijn ook duur van tijd :)
Dus wacht even het advies af van mensen die raad weten met de wet hier op het forum.

Ik deed even mijn verhaal om te laten zien dat deze praktijken ver reiken, zelfs tot bij de garage erkent door de politie in mijn geval.
Men zou een garage die zulke scooters verkopen eens moeten controleren. Ik had geluk dat het allemaal op papier stond, maar vind het inderdaad niet eerlijk dat ondanks de "bewijzen" er toch nog een straf van voort kwam naar mij toe, want ik moest hem dan maar laten afstellen was het antwoord, terwijl hij net uit de garage kwam.

Ik heb snel die werkstraf aanvaard, was snel geklaard en was er vanaf dan :) Wel straf dat men mij liet werken in een fietsgarage waar ook scooters binnen kwamen.
Ik kende niets van scooters, laat staan hoe ik het moet opdrijven, maar na mijn werkstraf, wist ik er alles van :p

Frederik.Jacobs
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 29 jun 2010 13:56

Goh, advocaten zijn ook duur van tijd :)
Dus wacht even het advies af van mensen die raad weten met de wet hier op het forum.

Ik deed even mijn verhaal om te laten zien dat deze praktijken ver reiken, zelfs tot bij de garage erkent door de politie in mijn geval.
Men zou een garage die zulke scooters verkopen eens moeten controleren. Ik had geluk dat het allemaal op papier stond, maar vind het inderdaad niet eerlijk dat ondanks de "bewijzen" er toch nog een straf van voort kwam naar mij toe, want ik moest hem dan maar laten afstellen was het antwoord, terwijl hij net uit de garage kwam.

Ik heb snel die werkstraf aanvaard, was snel geklaard en was er vanaf dan :) Wel straf dat men mij liet werken in een fietsgarage waar ook scooters binnen kwamen.
Ik kende niets van scooters, laat staan hoe ik het moet opdrijven, maar na mijn werkstraf, wist ik er alles van :p
Mijn vriendin werkt fulltime en gebruikt de scooter enkel voor woon/werk verkeer. Wanneer zou ze in godsnaam een werkstraf moeten gaan uitvoeren?
Is ni da ze 17 jaar is ofzo...

PVanDam
Berichten: 35

#12 , 29 jun 2010 18:48

Wacht eerst af op het advies en het eventueel vonnis :)
Ik werkte ook fulltime, dus moest het op mijn vrije dagen doen, maar mijn ervaring is niet persé die van jullie, dus wacht even af op verdere raad en nieuws :)

Nogmaals, ik vertelde mijn ervaring louter om het probleem en de laksheid bij de garagehouders aan te klagen die zulke praktijken toelaten en het feit dat wij ervan het slachtoffer worden (al dan niet met medeweten)

Groetjes

Franciscus
Berichten: 38594

#13 , 01 jul 2010 19:32

Garage erkend door de politie??
Waar staat dat ergens in een wettekst want dat wil ik wel eens weten

PVanDam
Berichten: 35

#14 , 01 jul 2010 21:41

Tja, of het in de wettekst staat weet ik niet, maar zij werken enkel met die garage hier.

Frederik.Jacobs
Topic Starter
Berichten: 8

#15 , 02 jul 2010 14:20

Ondertussen wat meer nieuws:
- De rechtsbijstand van de familiale verzekering komt niet tussen omdat het over een voertuig gaat en verwijst me door naar Ethias (verzekeraar scooter).
- Ethias wil wel tussenkomen voor het geschil met Auto 5 (foute papieren) maar ons niet bijstaan voor de politierechtbank "omdat een opgedreven brommer niet verzekerd is". Ik had eerder het omgekeerde verwacht, dat ze niet zouden tussenkomen voor het geschil met de verkoper.
- Ondertussen ook de PV ontvangen waar niet eens de naam van de opsteller opstaat. Ook even melden dat mijn vriendin tijdens de inbeslagname geen schriftelijk bewijs heeft meegekregen en ook niets heeft meoten tekenen. Is dit allemaal correct gebruik van de politie?
- Heb volgende week zelf een afspraak met een advocaat gemaakt. Ik wens te bekomen dat er vastgesteld wordt (gerechtsdeskundige?) waarom de brommer te snel rijdt en hiermee aantonen dat wij er niet aan geprutst hebben en uiteraard dat Auto 5 mij een scooter klasse B bezorgt.

En dan het goede nieuws: we hebben een nieuwe scooter gekocht en deze zal begin volgende geleverd worden :)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”