teveel betaald

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

teveel betaald

#1 , 28 jun 2010 00:06

Gisteren kreeg ik een parkeerboete omdat ik teveel heb betaald!
Ik moest een pakje in een winkel gaan afhalen. Betalend parkeren en slechts voor korte tijd. Aangezien het kleinste muntstuk dat ik bij had 1 EUR was (veel meer dan wat ik voor mijn voorziene vijftien minuten moest betalen) gebruikte ik dat. Toen ik na slechts vier minuten terug aan mijn wagen kwam stak er een bonnetje achter de ruitenwisser: boete!
Reden: parkeerticket was voor langere tijd dan toegestaan!
Maximum toegestane parkeerduur: 30 minuten, maar ik was er slechts 4 minuten geparkeerd. Ik had de tijdslimiet dus niet overschreden. Het enige probleem was dat de tickettenautomaat gewoonwzg ticketten aflevert volgens het geld dat men er insteekt ipv geld weer te geven.

Is deze boete dan wel legaal???? Het parkeerbedrijf heeft zelfs een ruime vergoeding gekregen voor slechts 4 minuten....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jun 2010 11:35

1. Het parkeerticket vermeldt in principe het tijdstip waarop u uiterlijk de parkeerplaats moet verlaten, of anders het duurdere tarief van een halve dag moet betalen.

Zie bijvoorbeeld het retributiereglement van de stad Antwerpen: "Wanneer de met het toezicht belaste functionaris van het parkeerbedrijf geen geldig parkeerticket aantreft, wanneer de parkeerduur vermeld op het parkeerticket verstreken is, of wanneer – bij afwezigheid van een ticket – geen aanmelding wordt gedetecteerd via het Smart Park-toestel of via het GSM-parkeren; wordt geacht dat er wordt gekozen voor tarief 1 (tarief voor langparkeren)."

Als de parkeerduur vermeld op het parkeerticket niet verstreken is kan men u dus geen hoger bedrag vorderen.

2. Als men u wil beboeten omdat u de parkeerduur overschreden hebt, los van de bovenvermelde bepaling van het parkeerticket, kan dit m.i. enkel als men bewijst dat u effectief langer geparkeerd hebt. Men moet dit dan bewijzen. Het parkeerticket, dat het tijdstip vermeldt waarop het is afgeleverd, geldt in uw geval juist als bewijs dat u het nog niet langer had.

Vraag het parkeerbedrijf om de juiste tekst uit het reglement op grond waarvan zij dit bedrag vorderen.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”