Vinci Park Oostende: huidige stand?

glenn1976
Topic Starter
Berichten: 114
Locatie: Oostende
Contacteer: Website

Vinci Park Oostende: huidige stand?

#1 , 23 jun 2010 12:41

Weet iemand hoe het nu zit met Vinci Park, die ondermeer opereert in Oostende.

In het officiële informatieblad van Oostende (de grote Klok) is er een artikel over de uitbreiding van het betalend parkeren in Oostende.

hier staat er ondermeer dat Vinci Park met het oog op de inning van BOETES (ik dacht dat zij alleen retributies mochten uitschrijven! :) ) gemachtigd wordt om de identiteit van de houder v/d nummerplaat op te vragen bij de overheid. Dit uiteraard wel in overeenstemming met de wet op de bescherming v/d persoonlijke levenssfeer.

Wil dit nu zeggen dat ze rechtstreeks bij het DIV je gegevens kunnen opvragen? Mag het stadsbestuur van Oostende aan een privé-firma (die als doel heeft zoveel mogelijk winst te maken) deze macht geven? Of gebeurd het opvragen nog steeds via het stadhuis van Oostende?

Voor de gelukkigen die Vinci Park Oostende niet kennen. Een retributie (halve dag) kost 25 euro.
Zit je dus iets langer weg en is je ticketje verlopen, dan weet je hoe laat het is.

vanaf 1 juli komen er 1836 betalende plaatsten bij in de wijk Mariakerke, de mensen die dus een dagje naar het strand van Oostende komen zijn gewaarschuwd dat ze kleingeld mee moeten hebben om de hongerige parkeermeters te vullen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 25 jun 2010 10:03

‘B.11.2. Met betrekking tot de toepassing van de wet van 22 februari 1965, vóór de vermelde wijziging, heeft het Hof van Cassatie in twee arresten van 29 mei 2009 geoordeeld :
« Door aan een particulier een concessie te geven voor de materiële organisatie van het betaald parkeren en hem de controle toe te vertrouwen van het naleven van het parkeerreglement, delegeert de gemeente niet haar bevoegdheid aan een derde maar beheert zij een openbare dienst op de wijze die haar het meest geschikt lijkt » (C.08.0129.N, punt 10).
« Uit het feit zelf dat krachtens de voormelde wet van 22 februari 1965 de gemeenteraden gemachtigd zijn parkeerheffingen uit te voeren en dat concessies vereist zijn om deze heffingen effectief uit te voeren wanneer de gemeente hiertoe niet de nodige administratieve sterkte heeft, vloeit voort dat de concessionaris de opdracht moet kunnen krijgen de parkeerheffingen te innen en de opbrengst hiervan te ontvangen voor rekening van de gemeente » (C.08.0129.N, punt 11).
« [Artikel 10 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur, zoals van toepassing vóór zijn opheffing bij wet van 7 maart 2007] belet niet dat een gemeente bestuursdocumenten ter beschikking stelt van een vennootschap in zoverre dat nodig is om die vennootschap toe te laten de openbare dienst te verlenen, waartoe zij zich in het kader van een concessie van openbare dienst verbonden heeft » (C.08.0130.N, punt 7).’(Grondwettelijk Hof 59/2010,27 mei 2010,http://www.const-court.be/).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 25 jun 2010 19:12

Opvragingen voor DIV gebeuren via de gemeenteadministratie -- via de gemeenteontvanger.
Wettelijk is dat zo ok

Reclame

glenn1976
Topic Starter
Berichten: 114
Locatie: Oostende
Contacteer: Website

#4 , 30 jun 2010 10:49

Jaren geleden heb ik ooit eens een jeton gekregen waarmee je 15 minuten gratis kon parkeren. Die ben ik echter eens kwijtgespeeld.

Zo'n nieuwe jeton kost 3 euro. Ik denk eraan om eens een nieuwe te halen.

mag ik dit betalen in 1 en 2 eurocentjes? :lol:
wat zijn de gebruikelijke limieten om te betalen met de rosse muntjes?

Marko1
Berichten: 10

#5 , 02 sep 2011 14:20

Beste,
Ik heb vorig jaar in september een parkeerboete gekregen van Vinci Park Oostende die ik niet betaalde. Door de wet op de privacy kan Vinci Park geen aanmaning opsturen. Nu hebben ze blijkbaar een achterpoortje gevonden.
Er wordt een aanmaning opgestuurd met briefhoofd van de Stad Oostende met ook de gegevens van de concessiehouder Vinci Park Oostende en dit met de vraag om de achterstallige boete (25 euro) te betalen aan de stadsontvanger van Oostende en natuurlijk op een rekening van de Stad Oostende. Indien er niet betaald wordt binnen de 10 dagen komt er 12.50 euro adminstratiekosten bij (schandalig bedrag).
Kan dit zomaar.
1. Kan de Stad Oostende mijn nummerplaat gegevens opvragen (ze hebben die gekregen van Vinci)
2. Kan de Stad Oostende boetes innen van Vinci Park op rekening van de Stad Oostende (is Vinci Park uberhaupt nog nodig dan).
Moet ik die aanmaning betalen. Graag jullie advies.

Ook een arrest gevonden van een particulier tegen Vinci Park http://www.infoparking.be/Casteurjugement.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Dank bij voorbaat

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 sep 2011 14:51

U betaalt niet op een plaats waar parkeren betalend is maar neemt wel een parkeerplaats in. Kan dat zomaar?
U vindt blijkbaar Uw eigen achterpoortjes doodnormaal, maar pas op als het parkeerbedrijf er eentje vindt!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”