Inning boete ongeval met alcohol intoxicatie.

emma111
Topic Starter
Berichten: 45

Inning boete ongeval met alcohol intoxicatie.

#1 , 19 jun 2010 12:06

Hallo iedereen,

Eerst even situatie schetsen: 2 jaar geleden heb ik een ongeval veroorzaakt terwijl ik teveel gedronken had. Geen gewonden en niet veel schade maar zeer onverantwoordelijk van mij.
Na via de verzekering een advokaat gekregen te hebben kreeg ik een vonnis dat in mijn ogen gunstig was. op strafgebied : 2 maanden rijverbod en 1100euro boete waarvan helft met uitstel.
op burgerlijk gebied: 428euro te vermeerderen met interesten en kosten alsook rechtsplegingvergoeding van 200euro.

Nu de verzekering nam de burgelijke schade op zich en betaalde onmiddelijk de 428euro.
Ik heb ondertussen het rijverbod uitgezeten en verwacht nog mijn boete.

3 weken geleden kreeg ik van de buurvrouw een brief die de deurwaarder afgegeven had.(betekening-bevel)
Ik weet dat ik hier in de fout ga: ik heb die brief gelezen en begreep er geen snars van...
Ik heb gebeld naar die deurwaarder maar het dossier was er niet en ze konden mij niks meer zeggen vanwaar dat bedrag van 378.50euro kwam. Dan heb ik die brief laten liggen tot ik gisteren terwijl ik werkte een deurwaarder binnen in mijn huis heb gehad die alles opgeschreven heeft.
En de oorspronkelijke kost van 270 euro was ondertussen opgelopen tot +- 800 euro.

Ik begreep hier niks van en belde naar dat kantoor daar konden ze mij alleen de telefoon geven van de advokaat die de stad leuven vertegenwoordigde. Ik belde haar en ze zei dat ze eigenlijk ni tegen mij mocht praten maar wist mij te vertellen dat zei al sinds oktober 2009 mijn advokaat probeert te contacteren en die nooit geantwoord heeft en daarom niet anders kon dan het dossier aan een deurwaarder geven....

Nu heb ik onmiddelijk het bedrag betaald want ze hadden al een verkoopzaal geregeld en al.
Maar oorspronkelijk ging de verzekering dit bedrag betalen...
Mijn advokaat van toen is nooit bereikbaar en belt niet terug...

Waarschijnlijk gaan aantal van jullie er lacherig over doen maar dit is voor mij echt een traumatische ervaring geweest.
Kan ik eventueel nog deel van dat geld terugkrijgen en wat moet ik doen want ben radeloos...

Dank bij voorbaat!

xx

Emma

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 19 jun 2010 13:44

U zal de advocaat in kwestie aangetekend ter verantwoording dienen te roepen. Bij gebrek aan antwoord kan u eventueel zijn balie of stafhouder aanspreken om verhaal te halen tegen zijn onprofessioneel optreden.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 jun 2010 14:08

Heb je een kopie ontvangen van het vonnis van de politierechtbank?

Reclame

emma111
Topic Starter
Berichten: 45

#4 , 19 jun 2010 14:30

Alvast bedankt voor het advies, wou het eigenlijk zo laten want was zo opgelucht toen ik betaalde dat ze niet meer alles konden komen halen.
Want echt alles schrijven ze op, mijn nieuwe auto, pc's, laptop , tvs, salon, lampen,... dat voor +-800euro.
Vroeger als ik zoiets hoorde van deurwaarders dacht ik al snel van dan hadde maar u rekeningen moeten betalen , eigen schuld en genoeg verwittigingen gehad.
Maar dit wil je echt niet meemaken, voel me onveilig thuis. Ik weet dat dit overdreven is en niet rationeel maar ik zit er toch maar mee.

@float: ja dat vonnis heb ik gekregen

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 jun 2010 19:09

Wat staat er als uitspraak?

emma111
Topic Starter
Berichten: 45

#6 , 20 jun 2010 20:32

in vonnis staat ongeveer wat ik in openingspost zei.

- 2m rijverbod en 1100 euro boete met helft uitstelen herdoen theoretisch rijex als straf
- 482euro + interest+ rechtplegingsvergoeding voor schade aan stad leuven

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 21 jun 2010 19:29

Dus niet betaald de intresten en de rechtsplegingsvergoeding - dit met nu de vorderingskosten kan dit perfect.
Betaal zo snel mogelijk de kosten en dadelijk de stafhouder in kennis stellen dat uw advocaat zijn job niet heeft gedaan.

emma111
Topic Starter
Berichten: 45

#8 , 03 aug 2010 23:29

hoi iedereen,

Het gaat frustrerend traag vooruit allemaal maar heb al enige "vooruitgang" geboekt...

Ik weet nu ongeveer hoe het allemaal verlopen is.


* De dag na mijn vonnis(6/2008) betaald KBC het hoofdbedrag van de schade aan het paaltje aan de stad Leuven (428€) maar betaald de interesten en de rechtsplegingsvergoeding niet.

Het daarop volgende jaar heeft de advokaat van de stad leuven meermaals mijn toenmalige advocaat (van kbc) verzocht het openstaande bedrag te betalen dat bestond uit interesten en de rechtsplegingsvergoeding.(211€)

Hierop is nooit gereageerd maar op 14 sept 2009 is alsnog vanuit het advokaten bureau een fax gestuurd naar kbc met het verzoek.

Op zijn beurt heeft kbc daar niet opgereageerd.

Nog enkele maanden verstrijken en het dossier wordt doorgegeven aan een deurwaarder door advokaat van stad leuven.

Met de gekende gevolgen en kosten zoals geschreven bij openen topic.

Wat mij verbaasd is dat GEEN ENKELE partij mij kon verwittigen/contacteren en nog meer dat nadien geen enkele partij mij enige uitleg/informatie kon verschaffen.

Bij deurwaarder zei men na de vraag waarover dit allemaal ging : wij weten van niks en kunnen u alleen deze telefoon nummer geven. Na te bellen naar die nummer kom ik bij advokaat van stad leuven die antwoorde: ik mag u niet tewoord staan als advokaat van de tegenpartij.
Bij mijn advocaat: ik was alleen u advocaat om u toen te verdedigen op strafrechtelijk gebied dus kan u nu ni helpen. En bij KBC..... veel begrip en verder het grote stilzwijgen....

Na alle papieren binnen gedaan te hebben bij kbc werd mij gevraagd enkele weken geduld te hebben zodat het hoofdkantoor een standpunt kon innemen.

Nu stellen ze voor het hoofdbedrag (211) euro te betalen maar de bijkomende deurwaarderskosten niet (+400€).


nog enig advies???

groetjes

emma111
Topic Starter
Berichten: 45

#9 , 24 sep 2010 19:52

hoi iedereen,


waarschijnlijk wordt het voor de meesten een beetje te ingewikkeld maar toch een update van deze zaak:

* Stad leuven heeft via hun advokaat mijn advokaat meerdere malen verzocht de 211€ openstaande interesten en rpv, zoals bepaald in het vonnis, te betalen. Na geen antwoord ontvangen te hebben gedurende ettelijke maanden geven ze het dossier aan een deurwaarder die met een titel in de hand vrij voortvaarend te werk ging. 1ste berichtgeving van openstaande schuld: betekening bevel(131€ extra) en 2 weken later beslag(300€ extra).

* Mijn advokaat treft volgens hem geen enkele schuld: hij heeft de vordering via fax doorgestuurd naar mijn verzekeringsmaatschappij weliswaar 3 maanden na het eerste bericht maar hij beweert enkel het laatste bericht ontvangen te hebben.

* Mijn verzekering hun standpunt: wij hebben daags na het vonnis de hoofdsom betaald en hebben verder geen enkel verzoek ontvangen om resterende interesten en rpv te betalen. Hoewel het dossier eigenlijk al afgesloten was willen ze zo vriendelijk zijn de 211€ als nog te betalen.


CONCLUSIE: Hoewel ik niet inzie wat ik anders gedaan had moeten hebben zit ik nu met meer als 450 euro deurwaarderskosten waar ik zelf voor opdraai terwijl niemand een fout heeft gemaakt. Daarbij komen nog de schade aan sloten en de "emotionele" schade.

vraag: Kan ik die deurwaarderskosten nog ergens recupereren of moet ik me gewoon erover zetten en het verlies aanvaarden?


mvg

EMMA

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#10 , 10 okt 2010 19:00

Emma, misschien wat laat maar ik denk dat je dit inderdaad moet doosrlikken en verdergaan.
Puur logicamatig heb je eglijk en is dat bedrag ontstaan door nalatigheid van advocatenbureau/verzekeringsmaatschappij. Anderzijds kan de verzekering dit ook hard spelen en alle kosten terugvorderen + contract opzeggen omdat je dronken was. Dus als je het hard speelt gaan zij misschien ook hun rechten gebruiken, wat ze tot op heden niet deden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

emma111
Topic Starter
Berichten: 45

#11 , 22 okt 2010 12:05

ik begrijp u standpunt basejumper.
Ze hebben mij goed geholpen na het accident en hebben mij waarschijnlijk een gunst verleend door de schade aan het paaltje te vergoeden.

MAAR ondertussen na de aankoop van een nieuwe wagen heb ik opnieuw bij dezelfde maatschappij een verzekering afgesloten (deze keer dure omnium). Het lijkt me sterk dat ze nu 2 jaar na datum alsnog het contract kunnen opzeggen omdat ik voet bij stuk houd.

Ook moet men er rekening mee houden dat er, weliswaar samen met mijn ouders, meer als 10 000€ jaarlijks aan premies worden betaald aan dat kantoor.(verzekering autos, huizen en paarden)

Ik heb hun als laatste poging voorzichtig laten weten dat hierin wel eens verandering zou kunnen komen indien er geen oplossing uit de bus komt. Ik weet dat dit niet zo netjes is maar ja...

Maar ineens is er beweging in de zaak gekomen want maandag gaan ze een voorstel doen.


groetjes emma

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 okt 2010 12:47

Ik neem aan dat er in de zaak voor de politierechtbank maar één advocaat voor u optrad. Normaal trad die dan op zowel op strafrechtelijk vlak, als op burgerlijk vlak.

Betaling diende te geschieden door de verzekeringsmaatschappij. Ofwel ging de advocaat in de fout, ofwel de verzekeringsmaatschappij. M.i. dient de verzekeringsmaatschappij ook de kosten van tenuitvoerlegging te dragen en dus aan u terug te betalen.

Als u in der minne geen genoegdoening krijgt raad ik u aan om u te wenden tot de ombudsdienst van de verzekeringen en bij de stafhouder klacht neer te leggen tegen de advocaat.

Goed om weten: vooraleer de tegenpartij de deurwaarder naar u stuurde heeft de advocaat van de stad Leuven normaal gesproken uw advocaat hiervan op de hoogte gebracht. Dat is een deontologische verplichting.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”