Alcoholcontrole + politierechtbank

ismatopius
Topic Starter
Berichten: 10

Alcoholcontrole + politierechtbank

#1 , 16 jun 2010 17:51

Beste forummers

Een aantal maanden geleden liet de politie mij stoppen en moest ik een ademtest doen.
Het resultaat was dacht ik 0,27mg/l . Nu vertelde die agent me dat dit niet voor de politierechtbank ging voorkomen, dat het helemaal niet erg was en dat het mij een goede 100€ ging kosten + 3u rijverbod. Ik vroeg dus niet om een kwartier te wachten...
Vandaag een brief ontvangen van de deurwaarder dat ik moet voorkomen. Blijkt dat ik minder dan 2 jaar mijn rijbewijs heb en dat het mij van 137,5 tot 2.750€ kan kosten. Bovendien kan ik mijn rijbewijs kwijtspelen.
Moest ik geweten hebben dat ik moest voorkomen had ik wel een kwartier gewacht.

Aan wat mag ik mij verwachten?

Alvast bedankt voor de reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sheepie
Berichten: 164

#2 , 18 jun 2010 15:36

Lijkt mij het best dat je een advocaat neemt, kan gerust via rechtsbijstand van je verzekering (je krijgt dan zelfs de gerechtskosten terugbetaald). Wat je straf zal zijn is beetje afhankelijk van rechter tot rechter. Ik hoop voor jou dat je je rijbewijs niet opnieuw hoeft af te leggen, omdat je het nog geen 2 jaar in je bezit hebt (en ik meen zelfs ergens gelezen te hebben dat dit als verzwarende omstandigheid gebruikt wordt). En meestal niet geloven wat politie zegt, het is immers het parket dat beslist of je al dan niet voor de rechtbank moet verschijnen.

Veel succes!

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 18 jun 2010 19:26

Had vermoedelijk weinig uitgehaald - op 15' geen daling van 5 eenheden.
Als die agent niet wist dat u beginnend bestuurder was - toch geen fout antwoord?
Pas wanneer bleek dat u beginnend bestuurder bent ....

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 jun 2010 08:43

"De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B." (art 38, §5 Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer)

ismatopius
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 24 jun 2010 10:35

"De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B." (art 38, §5 Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer)
Hieruit leid ik af dat ik mijn rijbewijs al zeker kwijt ben?
Had vermoedelijk weinig uitgehaald - op 15' geen daling van 5 eenheden.
Als die agent niet wist dat u beginnend bestuurder was - toch geen fout antwoord?
Pas wanneer bleek dat u beginnend bestuurder bent ....
Uiteraard maar de agent heeft mijn rijbewijs toch bezien, hij wist dus wel dat ik beginnend bestuurder ben.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 24 jun 2010 15:22

Inderdaad, zeker rijbewijs kwijt voor een tijdje.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”