Parkeerretributie in Gent

borisdekat
Topic Starter
Berichten: 2

Parkeerretributie in Gent

#1 , 15 jun 2010 14:28

Ik kreeg vandaag een boete, of beter gezegd een 'parkeerretributie', voor een verlopen parkeerticket. Ik stond dus met andere woorden niet verkeerd geparkeerd en de boete is niet uitgeschreven door de politie. Eind mei zag ik op het nieuws dat deze boetes eigenlijk niet rechtsgeldig zijn omdat een privébedrijf dat de boetes uitschrijft niet legaal aan je adresgegevens kan komen (in Gent wordt dit verzorgd door Group 4 Security als ik mij niet vergis). Mijn vraag was nu wat ik hier best mee kan doen? Aangezien ik een student ben heb ik geen zin om de boete eerst hoger te laten oplopen om ze dan uiteindelijk toch te moeten betalen. Weet iemand hoe dit concreet in zijn werk gaat? Kan ik het parkeerbedrijf hierop wijzen en zullen ze me dan met rust laten? Of zou ik toch best de boete meteen betalen?

Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 15 jun 2010 18:46

betalen.
Het is een gemeentelijke retributie wegens gebruik van een plaats op de openbare weg - indien u in die zone gaat staan bent u akkoord.

Het is niet dat een rechter in een specifiek geval zegt dat iets onwettig is dat een andere rechter niet anders zou beslissen in een ander geval
Hier gaat het louter om een vaststelling waarbij de privé firma ZELF de nummerplaat heeft aangevraagd.
Als in Gent de gegevens van DIV wordne opgevraagd via gemeenteontvanger heb je geen poot om op te staan.

borisdekat
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 15 jun 2010 21:06

Alvast bedankt voor je antwoord Franciscus.
Dit:

http://www.standaard.be/video/videoplay ... id=3795270" onclick="window.open(this.href);return false;

geldt dus niet voor mijn geval? Want tenslotte is het toch een privébedrijf (G4S) die mijn gegevens opvraagt om een aanmaning te sturen indien ik niet betaal?

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 jun 2010 07:39

Lees dit eens: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 44&t=20618" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 16 jun 2010 19:41

Ik denk dat er nu geen enkel privébedrijf nog de DIV gegevens zelf opvraagt - ze zullen dat nu wel via de gemeenteontvanger -politie doen en dan is er geen vuiltje aan de lucht

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”