Nachtelijke leveringen - nachtlawaai

T. Eric
Topic Starter
Berichten: 3

Nachtelijke leveringen - nachtlawaai

#1 , 06 jun 2010 17:20

In het centrum van Aalst is een auto-onderdelen bedrijf, gelegen in een woonzone, die leveringen door koerierbedrijven laat gebeuren tussen 23.00 u 's avonds en 05.00 u 's nachts! En dit elke weekdag én zaterdag, zo'n 2 à 3 maal per avond/nacht!
Volgens de politie van Aalst staat hier omtrent niets vermeld in de wetgeving en bestaan hier geen richtlijnen voor (voor de gemeente Aalst). Volgens de verantwoordelijke vd firma wordt er nooit na 00.00 u geleverd (alsof dit nog niet laat genoeg is!). Heb wel bewijs op video dat dit niet zo is, maar in België telt dit spijtig genoeg niet...
Het gevolg laat zich raden... nachtlawaai, geluidshinder en slapeloze, stresserende nachten!

Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 06 jun 2010 18:40

Download het gemeentelijk politiereglement van de stad Aalst en zoek zelf de gebruikte definities voor nachtlawaai op. Kijk of er geen sectie in is opgenomen die de leveringsuren voor bedrijven en middenstand regelt.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2010 20:12

Art. 544 Burgerlijk Wetboek - burenhinder.

Onlangs was er in de pers iets van een ezel die weg moet van de rechter omdat hij teveel lawaai maakt.

En wie zegt dat dit bewijs op video niet telt? U kan dit in een procedure altijd aan de rechter overhandigen (wel eerst vooraf aan de tegenpartij meedelen).

Eventueel in verzoening laten oproepen voor de vrederechter.

Reclame

T. Eric
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 07 jun 2010 09:24

Download het gemeentelijk politiereglement van de stad Aalst en zoek zelf de gebruikte definities voor nachtlawaai op. Kijk of er geen sectie in is opgenomen die de leveringsuren voor bedrijven en middenstand regelt.
Alleen dit staat in het politiereglement:
5e afdeling: Lawaai
Artikel 17:
Het nodeloos maken van storend lawaai, nachtgerucht of nachtrumoer waardoor de rust van de
inwoners kan worden verstoord is verboden.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 07 jun 2010 17:10

"De overtredingen van onderhavige politieverordening worden met politiestraffen beteugeld [...]"
De politie heeft dus wel degelijk een rechtsgrond om een proces-verbaal op te stellen wanneer zij de door u aangehaalde feiten vaststellen.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 07 jun 2010 18:03

wetgeving ondernemingen --- ik weet het niet van buiten en kan het nu niet opzoeken
maar een ondernneming mag werken tussen 6 uur en 20 uur daarbuiten is ze gesloten of ze moet een toelating hebben om daarna ook nog open te zijn.

Het leveren - laden en lossen van goederen is verboden voor 05 uur ... dat is trouwens het grote probleem vb in de haven van Antwerpen - als het zou mogen dan was het al lang een feit.

Dat wil dus ook zeggen dat die firma 's nacht personeel heeft rondlopen ...

via zoekrobot nachtleveringen wetgeving

Het hangt veel af van
1 - wat staat in die firma haar vergunning
2- staan die vrachtwagens op de openbare weg of op eigen parkeerterrein.
3- rijden die binnen in een magazijn.
4- moeten ze steeds in en uit via dezelfde poort/plaats enz
..
wat zegt de milieupolitie van Aalst -
Ps vraag desnoods EERST wat info bij de milieupolitie van Antwerpen via http://www.politieantwerpen.be" onclick="window.open(this.href);return false; -- daar zitten enkele experten die u zeker willen helpen.

Milieu en Geluid
Everaertsstraat 105
2060 Antwerpen T: 03- 690.09.52
F: 03- 690.09.90

PDF]
BESTUFS
Bestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat - HTML-versie
Nachtleveringen zijn leveringen aan winkels in de bin- nenstad tijdens de nacht. ... Het verbieden van nachtleveringen kan voor goede- ...
http://www.bestufs.net/download/.../Dut ... _Guide.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; - Vergelijkbaar

AP/41 - Onderzoeksproject
Daarnaast zal ook de juridische context van nachtleveringen behandeld worden. Dit omhelst het bestuderen van wetgeving over arbeidsomstandigheden, ...
http://www.belspo.be/belspo/fedra/proj.asp?l=nl.." onclick="window.open(this.href);return false;. - In cache - Vergelijkbaar

De problematiek van de (versnipperde) wetgeving op laden en lossen in Vlaanderen houdt ook de handelaars bezig. In de steden zijn laad- en lostijden vaak beperkt tussen 6 en 10 uur, midden in de spits dus. Handelaars met eigen laad- en loskaaien hoeven zich niet aan deze limiet te houden, maar mogen van de gemeentes vaak ’s nachts niet laden en lossen. De verschillende gemeentebesturen hebben over laden en lossen bovendien verschillende regelingen. Voor vrachtwagens die werken voor winkelketens en die elke dag een paar gemeenten aandoen, is het daarom telkens weer puzzelen om binnen de wettelijke tijden hun waar te laden en te lossen. Deze wettelijke tijden zijn bovendien vaak niet compatibel met de meest economische manier van leveren, laat staan met de meest ecologische.

Het voorstel om nachtelijk vrachtverkeer te stimuleren, is daarom ook voor Fedis positief. Nachtleveringen kunnen het aantal vrachtwagens overdag flink verminderen wat op zijn beurt het aantal files kan reduceren. Leveringen gebeuren bovendien met een minimum aan personeel zodat ook op het vlak van tewerkstelling geen ingrijpende aanpassingen nodig zijn. Fedis vraagt dat de huidige regeling van de laad- en lostijden versoepeld wordt zodat vrachtwagens op de minst drukke momenten hun leveringen kunnen doen.’s Nachts dus, maar zeker ook overdag na 10 uur, wanneer de spits voorbij is. Een betere samenwerking op federaal, regionaal en gemeentelijk niveau wat betreft de modaliteiten van nachtverkeer moet er verder voor zorgen dat het ook in de praktijk haalbaar is.

De sector investeert intussen in de ontwikkeling van vrachtwagens die minder geluidshinder veroorzaken. Zo zijn elektrisch aangedreven vrachtwagens stil en schoon. De technologieën daarvoor zijn echter bijzonder duur en voorlopig niet rendabel voor de handelaars. Fedis vraagt dat bedrijven die investeren in dergelijke technologieën daarin financieel gesteund worden door de overheid. Dat naar analogie met de reeds bestaande steun van het Vlaamse gewest voor bedrijven die vrachtwagens aanschaffen met milieuvriendelijke Euro 5-motoren.


Baudouin Velge
Gedelegeerd bestuurder

T. Eric
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 08 jun 2010 17:37

Alvast bedankt, iedereen!
Heb ondertussen al enkele Aalsterse schepenen aangeschreven en verschillende mensen vd politie, maar hier weten ze van toeten noch blazen!!
Gewoon typisch Aalsters!
Alle info en tips blijven dus uiteraard welkom!

Timo
Berichten: 4

#8 , 26 jan 2011 10:58

Onze buurt kampt met gelijkaardige problemen. Volgens mij valt dit onder de noemer geluidsoverlast. Na navraag met de buurtbewoners blijkt dat zij vroeger reeds meerdere malen de politie gecontacteerd hebben. Die laatste antwoordden daarop 'wij hebben wel wat beters te doen' met als gevolg dat ze het opgegeven hebben. Het gaat hier om een grootwarenhuis in woonzone waar zowel overdag als 's nachts intensief geleverd wordt. Overdag kan daarover geen probleem bestaan, maar 's nachts (minstens twee maal) lossen vrachtwagens. Voor 00u00 kan ik nog enig begrip opbrengen, maar het gebeurt vaak VANAF 00u00 (laten de motor draaien, doen er gergegeld meer dan 30 minuten over) en om 03u00 staat de volgende er. Je kan wel nagaan welke invloed dat heeft op nachtrust.
Ik hoop van de gemeente snel een afdoend antwoord te krijgen op de vraag die ik hieromtrent gesteld heb.

Alle tips welkom

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 26 jan 2011 11:07

Politie moet optreden en minstens een vaststelling doen ..
in stijgende volgorde
ter plaatse niets vast te stellen : enkel melding
ter plaatse er staat een vrachtwagen: enkel melding
ter plaatse er staat een vrachtwagen en men is aan het lossen/laden maar GEEN overlast: enkel melding
volgende maar de politie stelt vast dat er nachtlawaai is: kan politiereglement zijn en eventueel via GAS afgehandeld.
volgende stap enz enz zo krijgt men een idee van het probleem.
Het gebruik van een dBA meter heeft zijn beperkingen naar gebruik ( electronische verstrekte muziek).
In mijn vorig antwoord heb ik ook wat adressen bijgevoegd vraag daar eens meer info.
Het niet willen registreren is gezien de nationale en zonale veiligheidsplannen .... tegemoetkomen aan de burger WEL een aktiepunt....
U kan de korpschef in kennis stellen dat bij weigering ter plaatse te komen comité P zal ingelicht worden.
Niet vergeten de vergunningsvoorwaarden van de firma eens op te vragen kan handig zijn.

Jan S
Berichten: 397

#10 , 26 jan 2011 11:51

Vraag hun milieuvergunning op en check de bijhorende milieuvergunningsvoorwaarden. Gratis en zonder motivatie op te vragen bij gemeentelijke milieudienst.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”