art10.1.3kb, niet kunnen stoppen voor obstakel ondanks...

claes
Topic Starter
Berichten: 2

art10.1.3kb, niet kunnen stoppen voor obstakel ondanks...

#1 , 29 mei 2010 11:28

Hallo,

laatst werd ik gedagvaard door de politierechtbank van Aalst. Reeds een jaar geleden heb ik met de camionette van het bedrijf waar ik voor werk een HEEL KLEIN tikje gegeven tegen een zonnescherm van een winkel. Echter was ik mij hier totaal niet van bewust aangezien de wagen vol met gerief lag dat rammelde en de radio aan stond. Ook was er een vriend van me bij om te helpen inladen, die heeft ook niets gehoord ( ik moest enkele rekken gaan halen van een faillissement). eerst werd er gezegd dat ik vluchtmisdrijf pleegde, maar hoe kan ik een vluchtmisdrijf plegen als ik niets door had?! Het was ook midden op de dag in een drukke straat en traag achteruit rijdend.

De politie is achteraf komen kijken naar de camionette en heeft er ook niets aan opgemerkt (restanten verf of dergelijke) en concludeerde2 maal dat het zeer goed mogelijk is dat ik niets hoorde omdat het over een zéér lichte aanrijding ging.

we hebben alles doorgegeven aan de verzekering en meer dan een jaar niets gehoord, nu kreeg ik overlaatst een brief dat ik gedagvaard ben hiervoor bij de politierechtbank van aalst voor:

10.1.1° en
10.1.3°
4° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de
aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest
kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar
belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat
en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van
ongevallen, noch het verkeer hinderen.
De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen vóór een
hindernis die kan worden voorzien.


Wat kan ik hiertegen beginnen of zeggen?Heb de indruk dat ze me gewoon willen "pakken" voor "iets"

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mei 2010 13:35

Dagvaarding overmaken aan uw verzekeringsmaatschappij (BA auto).

U hebt toch een ongeval veroorzaakt (een klein tikje tegen een zonnescherm is ook een ongeval) en bent hiervoor aansprakelijk. Dit was een voorzienbare hindernis, waarvoor u niet bent kunnen stoppen.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 29 mei 2010 15:16

Vluchtmisdrijf: diegene die de plaats van 'het ongeval' verlaat ZONDER zich kenbaar te maken - politie weet dat ook niet he! dus staat het zo op papier.
De rechtbank zal dan wel beslissen wat het werkelijk is.

Reclame

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#4 , 29 mei 2010 15:51

reed je bij het ongeval op de rijbaan?
zo ja heb je nog art 7.3
7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.
daardoor wordt die luifel een niet te voorziene hindernis (als hij boven de rijbaan hangt)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

claes
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 29 mei 2010 22:40

bedankt voor de reacties!

ik zal zeker dat artikel proberen te benutten! merci.

Heeft iemand enig idee wat de straffen zijn hiervoor?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”