boete na een onzichtbaar tijdelijk parkeerverbod

rjoncheere
Topic Starter
Berichten: 1

boete na een onzichtbaar tijdelijk parkeerverbod

#1 , 25 mei 2010 15:02

Hallo iedereen,

Enkele maanden geleden is mijn wagen weggetakeld. Toen ik 's avonds laat thuiskwam en mijn wagen in de straat parkeerde, merkte ik op dat er iets verder een tijdelijk verkeersbord PLAT op de GROND lag. Vermits er in de straat al sinds enkele weken tijdelijke verkeersborden -waarvan de datum al was verstreken- stonden, ging ik ervan uit dat het om die borden ging.

Mijn straat is een druk bezochte plek 's avonds met veel bars en restaurants. Feestvierders hebben in alle waarschijnlijkheid die borden omver geduwd.

Ik heb de kosten voor de takeldienst geprotesteerd, en moet nu voor de politierechtbank verschijnen.

Moet ik, als burger, dan werkelijk borden van de straat gaan rapen om geen boete te riskeren. Ik vind het jammer dat ik de plaats innam van de verhuiswagen, maar het is evenmin mijn fout als de fout van de mensen die het bord hebben geplaatst.

Advies is altijd welkom, en al moet ik de boete betalen, toch heb ik mij verzet tegen dit onrecht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 27 mei 2010 19:03

Procedure : politie plaats borden of privé firma plaats borden
In de meeste gemeenten wordt er voor het privatief gebruik van de openbare weg een vergunning afgeleverd.
Als politie borden plaatst wordt er opgeschreven welke wagens er staan VOOR het plaatsen.
Bij de vaststelling van wordt dan gezien of de nummerplaat op de lijst staat.
Als een firma de borden plaatst is er geen toezicht van de politie over al of niet geparkeerd staan.
De firma moet de lijsten wel faxen op het ogenblik dat ze de borden plaatsen ook opnemen welke wagens er stonden.
(juridisch een bedenkelijke zaak)
Ofwel lag het bord al plat als u daar ging staan ofwel is het biord daarna plat gelegd of tegen de gevel gezet. Dat laatste is standaard procedure.
Dus als het een privé firma is geweest is het betwistbaar.
Een verplaatsbaar bord is geldig vanaf het bord tot einde aangegeven aantal meter opwaartse pijl tot vb 2de bord neerwaartse pijl of eind emeteraanduiding.
Edoch gezien art 24.10° ook nog spreekt dat voertuigen van meer dan 1.65 meter hoogte minstens 20 meter van zo'n bord moeten wegblijven en men ervan uitgaat dat iedereen dat doet ( niet dus) kan je ook niet zeggen ik heb het niet gezien.
(sniper juist zo?)
Parkeerborden zijn trouwens oranje achteraan of oranje paal zodat men ook niet kan zeggen ik heb een u-bocht genomen en ik ben geen bord voorbijgekomen. Die optie is ook uitgesloten - je moet maar eens kijken of er geen oranje borden te zien zijn ... en dus ook of er geen op de grond liggen of tegen de muur staan en kijken wat erop staat.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”