Oproeping politierechtbank Hasselt

roosmuisje
Topic Starter
Berichten: 89

Oproeping politierechtbank Hasselt

#1 , 19 mei 2010 23:28

Op 28mei 2010 moet ik naar de politierechtbank van Hasselt. De reden:

Een oude man heeft geen voorang verleend van rechts en is naderhand ook nog eens doorgereden. Hij moet voorkomen voor het niet verlenen van voorrang en van vluchtmisdrijf.
Mijn probleem is dat ik die moment zonder verz. aan het rijden was, welke ondertussen volledig in orde is en ook de keuring van mijn auto was verlopen, welke ik niet in het oog had gehouden omdat je meestal een uitnodiging ontvangt.
Ik ben wel de dag van het gebeuren direct naar de politie in Hasselt gegaan om mijn ongeval te melden, ik had namelijk zijn nr plaat genoteerd.
Dat mijn papierwerk niet in orde was, daar was ik mij niet van op de hoogte. Daar ik ervan uitga dat die instanties mij via briefwisseling op de hoogte houden, welke dus niet het geval zijn geweest.

En hoe dom zou het niet zijn om alles te gaan aangeven als je weet dat je geen keuring of verzekering hebt!!

Is er iemand die mij kan zeggen welke boete ik hiervoor kan krijgen? En ook of ik nog via de tegenpartij mijn wagen kan laten maken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mei 2010 00:15

Je kan je burgerlijke partij stellen tegen de tegenpartij en schadevergoeding vorderen voor je beschadigd voertuig.

Best toch een advocaat nemen.

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#3 , 20 mei 2010 19:23

U riskeert vermoedelijk een boete van 55 euro tot 55000 euro (geen keuring) én een boete van 1100 euro tot 11000 euro (geen verzekering) én een rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar.

U kunt zich burgerlijke partij stellen tegen de (andere) beklaagde. Werd uw voertuig geexpertiseerd na het ongeval? Gaf u dit aan aan uw verzekeraar?
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 23 jan 2013 15:04

Was u door de verzekering in gebreke gesteld met een AS dat u niet verzekerd was.
Hebt u daarna aan de politie de nodige geldige papieren voorgelegd waarin de datum van feit ook in de verzekerde periode viel?

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 23 jan 2013 15:50

U riskeert vermoedelijk een boete van 55 euro tot 55000 euro (geen keuring) én een boete van 1100 euro tot 11000 euro (geen verzekering) én een rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar.
Voor het onverzekerd rijden:

Artikel 22

§1. De eigenaar of de houder van het motorrijtuig die het in het verkeer brengt of toelaat dat het in het verkeer wordt gebracht op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde plaatsen zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het aanleiding kan geven, gedekt is overeenkomstig deze wet, alsmede de bestuurder van dat motorrijtuig, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van
honderd euro tot duizend euro, of met een van die straffen alleen.

De houder en de bestuurder van het motorrijtuig zijn krachtens het eerste lid alleen strafbaar als zij weten dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het motorrijtuig aanleiding kan geven, niet gedekt is overeenkomstig deze wet.


* Deze bedragen moet je nog vermenigvuldigen met 6. Dus effectief 600 minimaal en 6000 euro maximaal. (opdeciemen zijn intussen verhoogd van 5,5 naar 6)

Artikel 24

Bovendien kunnen de rechtbanken, in de gevallen bedoeld in artikel 22 :

1° voorgoed of voor een duur van ten minste acht dagen en van ten hoogste vijf jaar de vervallenverklaring uitspreken van het recht om een motorrijtuig te besturen.

De bepalingen betreffende de vervallenverklaring van het recht tot sturen, vervat in de wetgeving op de politie van het wegverkeer, zijn van toepassing op de in het eerste lid bedoelde vervallenverklaring van het recht tot sturen;

2° onverminderd de rechten van de slachtoffers en van de rechtmatige eigenaar, de verbeurdverklaring van het voertuig bevelen. Er kan worden overgegaan tot de verbeurdverklaring indien de eigenaar onbekend blijft.



Kortom: een geldboete van 600 à 6000 euro, en een vervallenverklaring van het recht om een motorvoertuig te besturen van minstens 8 dagen en maximaal 5 jaar.

Voor de verlopen technische keuring, ik dacht dat het deze was:

Artikel 4

§1. Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met
geldboete van tien frank tot tienduizend frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.

* "frank" moet je lezen als "euro".
* Deze bedragen moet je nog vermenigvuldigen met 6 (huidige opdeciemen).


Kortom

* Voor het onverzekerd rijden: een boete van 600 à 6000 euro
* Voor de verlopen technische keuring 60 à 60.000 euro
* Een gedeelte kan voorwaardelijk zijn
* Daarbovenop gerechtskosten
* Daarbovenop 150 euro verplichte bijdrage aan het slachtofferfonds, indien de rechter 1 totaalbedrag uitspreekt. Ofwel 2x 150 euro, indien hij 2 aparte veroordelingen uitspreekt
* Daarbovenop, wegens dat onverzekerd rijden een vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen van minstens 8 dagen, tot 5 jaar maximaal.


Dit alles staat uiteraard nog geheel los van het ongeval, en wie daarvoor aansprakelijk was.
Laatst gewijzigd door lohabra op 23 jan 2013 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Fore
Berichten: 1298

#6 , 23 jan 2013 15:59

hmm, dit topic is al 3 jaar oud
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 23 jan 2013 16:06

hmm, dit topic is al 3 jaar oud
:oops:

Wat meteen verklaart waarom Bartie nog vermenigvuldigde met 5,5. Ik was voortgegaan op de posting van Fransiscus, en zélf ook niet gezien dat het inderdaad een ouder topic was.

:oops:
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”