Deurwaarder dreigt nu te betalen.. ik kan nu niks betalen

riflexz
Topic Starter
Berichten: 2

Deurwaarder dreigt nu te betalen.. ik kan nu niks betalen

#1 , 05 mei 2010 20:07

Hallo,

Ik krijg al meer dan een jaar af & toe eens een brief van Justitie, met boetes van een paar correctionele zaken, en 2 rechtzaken via de politierechtbank ivm 't verkeer

Ik heb vroeger fouten gemaakt ja.. 't is ook daarom dat ik zoveel boetes/schulden heb.

Ik ben namelijk 20 jaar, en woon nog bij m'n vader. Ik heb 1,5 jaar geleden in de gevangenis gezeten voor een 3 maand, en sindsdien zijn m'n studies gedaan, en heb ik & vind ik geen werk niet meer. Dus ik leef nu van een kleine uitkering.

Nu zitten ze de laatste weken te dreigen met deurwaarders.. ik woon namelijk gewoon nog thuis, en ik slaap & leef deels in m'n slaapkamer. Bijna alles wat hier staat is gekocht door m'n vader.. tijdens m'n tienertijd.. Dus ze kunnen dan niks inbeslag nemen?

Men verwacht nu van ik dat ik zo snel mogelijk geld begin te betalen, maar ik heb een uitkering, en ik kan dat ook niet betalen. Ik ben van plan om collectieve schuldbemiddeling te doen, maar enkel & alleen als ik werk heb... want ik ben ingeschreven via de VDAB, om binnen een paar weken een opleiding te volgen, met als ge volg: meer kans op vast werk!

Ik vind dat persoonlijk een blijk van goeie wil.. maar op die brieven die ik krijg is dat gewoon paar lijnen tekst, en overschrijvingsforumulier... hoe kan ik dit nu tegenhouden, of vertragen? Kan ik naar de deurwaarder zelf gaan, en m'n situatie uitleggen? Zullen ze dan begrip hebben? Of moet ik naar m'n advocaat stappen (maar hiervan hoor ik bijna nooit iets), of naar het OCMW?

Vriendelijk bedankt voor jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#2 , 05 mei 2010 22:29

Hallo,

Ik krijg al meer dan een jaar af & toe eens een brief van Justitie, met boetes van een paar correctionele zaken, en 2 rechtzaken via de politierechtbank ivm 't verkeer

Ik heb vroeger fouten gemaakt ja.. 't is ook daarom dat ik zoveel boetes/schulden heb.

Ik ben namelijk 20 jaar, en woon nog bij m'n vader. Ik heb 1,5 jaar geleden in de gevangenis gezeten voor een 3 maand, en sindsdien zijn m'n studies gedaan, en heb ik & vind ik geen werk niet meer. Dus ik leef nu van een kleine uitkering.

Nu zitten ze de laatste weken te dreigen met deurwaarders.. ik woon namelijk gewoon nog thuis, en ik slaap & leef deels in m'n slaapkamer. Bijna alles wat hier staat is gekocht door m'n vader.. tijdens m'n tienertijd.. Dus ze kunnen dan niks inbeslag nemen?

Men verwacht nu van ik dat ik zo snel mogelijk geld begin te betalen, maar ik heb een uitkering, en ik kan dat ook niet betalen. Ik ben van plan om collectieve schuldbemiddeling te doen, maar enkel & alleen als ik werk heb... want ik ben ingeschreven via de VDAB, om binnen een paar weken een opleiding te volgen, met als ge volg: meer kans op vast werk!

Ik vind dat persoonlijk een blijk van goeie wil.. maar op die brieven die ik krijg is dat gewoon paar lijnen tekst, en overschrijvingsforumulier... hoe kan ik dit nu tegenhouden, of vertragen? Kan ik naar de deurwaarder zelf gaan, en m'n situatie uitleggen? Zullen ze dan begrip hebben? Of moet ik naar m'n advocaat stappen (maar hiervan hoor ik bijna nooit iets), of naar het OCMW?

Vriendelijk bedankt voor jullie antwoorden.

Als je het moeilijk hebt door overmatige schuldenlast, kan je een aanvraag indienen voor een Collectieve SchuldenRegeling (CSR).
Indien je een advocaat nodig hebt en je weinig tot geen inkomen hebt, dan kom je misschien in aanmerking voor Juridische tweedelijnsbijstand.

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#3 , 05 mei 2010 22:49

Opletten met de juridische tweedelijnsbijstand: als je nog bij je vader loopt, zou het kunnen dat een advocaat de aanvraag niet kan doen op basis van te weinig inkomsten, daar ook de inkomsten van alle personen op uw adres dienen te worden in ogenschouw genomen.

Uitzondering: voor een aanvraag CSR kan van de gelijkgestelde categorie gebruik te worden gemaakt. U heeft dan ook steeds recht op een "pro deo" advocaat voor een aanvraag CSR.

Ook na een beschikking toelaatbaarheid heeft men in beginsel steeds recht op een "pro deo".
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Reclame

riflexz
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 06 mei 2010 00:13

maar ik heb al een tijdje dezelfde advocaat, 't is een pro deo

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”