Bestuurder is niet eigenaar

Ineke_02
Topic Starter
Berichten: 2

Bestuurder is niet eigenaar

#1 , 04 mei 2010 20:33

Ik heb sinds een paar maanden mijn auto verkocht. Die persoon was een vriend van de familie en zat even in nood. Dus vooraleer de verkoopovereenkomst werd getekend mocht hij het voertuig inclusief de nummerplaten zo gebruiken. (Achteraf gezien heel dom!)


In het begin verliep dit allemaal vlekkeloos... maar toen de autokeuring, verzekering, betaling,... op zich liet wachten, begon het fout te lopen.
Onder andere ook door een aantal boetes die de (toekomstige) eigenaar opliep met mijn voertuig.


Ik heb telkens de stappen ondernomen die vermeld stonden in de boetes om bezwaarschrift aan te tekenen.
Nu krijg ik vandaag van het parket een brief met een standaardzinnetje: "Na onderzoek van het dossier ben ik van oordeel dat er voldoende bezwaren bestaan om U te vervolgen wegens...


Terwijl ik op dat moment perfect kan bewijzen dat ik op mijn werk aanwezig was. Wat trouwens ook vermeld werd in de brief die ik terugstuurde.


Ik heb ondertussen wel de boete betaald, omdat ik het persoonlijk vrij angstaanjagend vind als ze dreigen met vervolging voor de rechtbank. Ik heb hier al gelezen dat dit gelijkstaat aan aanvaarding van de boete.


Toch zou ik wil vragen, wat ik nog kan doen in dit geval? En op welke manier ik misschien mijn geld zou kunnen terugkrijgen van de persoon die er effectief met reed?


Daarnaast zijn er ook al verschillende parkeerboetes gearriveerd, uitgeschreven door parkeerwachters, van na de verkoopovereenkomst. En ook hier vinden ze dat ik onvoldoende bewijs heb omdat het toch nog mijn nummerplaten waren. Ook hier heb ik terug bezwaarschrift (dit kon enkel na betaling) voor aangetekend, maar ik wacht het antwoord nog af...


Ik bevind me dus in een redelijk ongelukkige situatie door met mijn goed hart iemand uit de nood te willen helpen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 04 mei 2010 20:39

Ik heb sinds een paar maanden mijn auto verkocht. Die persoon was een vriend van de familie en zat even in nood. Dus vooraleer de verkoopovereenkomst werd getekend mocht hij het voertuig inclusief de nummerplaten zo gebruiken. (Achteraf gezien heel dom!)


In het begin verliep dit allemaal vlekkeloos... maar toen de autokeuring, verzekering, betaling,... op zich liet wachten, begon het fout te lopen.
Onder andere ook door een aantal boetes die de (toekomstige) eigenaar opliep met mijn voertuig.


Ik heb telkens de stappen ondernomen die vermeld stonden in de boetes om bezwaarschrift aan te tekenen.
Nu krijg ik vandaag van het parket een brief met een standaardzinnetje: "Na onderzoek van het dossier ben ik van oordeel dat er voldoende bezwaren bestaan om U te vervolgen wegens...


Terwijl ik op dat moment perfect kan bewijzen dat ik op mijn werk aanwezig was. Wat trouwens ook vermeld werd in de brief die ik terugstuurde.


Ik heb ondertussen wel de boete betaald, omdat ik het persoonlijk vrij angstaanjagend vind als ze dreigen met vervolging voor de rechtbank. Ik heb hier al gelezen dat dit gelijkstaat aan aanvaarding van de boete.


Toch zou ik wil vragen, wat ik nog kan doen in dit geval? En op welke manier ik misschien mijn geld zou kunnen terugkrijgen van de persoon die er effectief met reed?


Daarnaast zijn er ook al verschillende parkeerboetes gearriveerd, uitgeschreven door parkeerwachters, van na de verkoopovereenkomst. En ook hier vinden ze dat ik onvoldoende bewijs heb omdat het toch nog mijn nummerplaten waren. Ook hier heb ik terug bezwaarschrift (dit kon enkel na betaling) voor aangetekend, maar ik wacht het antwoord nog af...


Ik bevind me dus in een redelijk ongelukkige situatie door met mijn goed hart iemand uit de nood te willen helpen...
Als de echte bestuurder niet uit eigen beweging bij de politie bekendmaakt en de boetes betaalt moet u ze als eigenaar van de wagen betalen. U bent verantwoordelijk voor uw voertuig.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 05 mei 2010 19:58

Via de overheid kan u niets meer doen. Het betreft een minnelijke regeling - door betaling einde aan vervolging.
U zal ook geen dokument hebben waar die'vriend' erkend met de wagen te rijden.
Opletten bij de verzekering want de 'normale' bestuurder is niet bij hen bekend en deze kan vb wel een uitsluiting hebben ... wordt beschouwd als misleiding.

U had de papieren moeten doorsturen naar de bestuurder en zeker op de documenten gerecht de gegevens van de echte bestuurder moeten invullen -- deze zullen de bestuurder dan wel uitnodigen.
Dus het PV copieren en dan een setje naar echte overtreder.
Over de rest van de (mogelijke) problemen zullen we het hier dan maar niet hebben.

Niets belet u de som terug te vragen aan de vriend best samen met auto
O ja ... naar politie gaan als hij de auto niet teruggeeft haalt niets uit want die man heeft niets strafbaar gedaan en dus is politie NIET bevoegd.
U zal hem dan voor de burgerlijk rechtbank moeten dagen
Veel succes en sterke

Reclame

Ineke_02
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 05 mei 2010 21:19

Via de overheid kan u niets meer doen. Het betreft een minnelijke regeling - door betaling einde aan vervolging.
U zal ook geen dokument hebben waar die'vriend' erkend met de wagen te rijden.
Opletten bij de verzekering want de 'normale' bestuurder is niet bij hen bekend en deze kan vb wel een uitsluiting hebben ... wordt beschouwd als misleiding.

U had de papieren moeten doorsturen naar de bestuurder en zeker op de documenten gerecht de gegevens van de echte bestuurder moeten invullen -- deze zullen de bestuurder dan wel uitnodigen.
Dus het PV copieren en dan een setje naar echte overtreder.
Over de rest van de (mogelijke) problemen zullen we het hier dan maar niet hebben.

Niets belet u de som terug te vragen aan de vriend best samen met auto
O ja ... naar politie gaan als hij de auto niet teruggeeft haalt niets uit want die man heeft niets strafbaar gedaan en dus is politie NIET bevoegd.
U zal hem dan voor de burgerlijk rechtbank moeten dagen
Veel succes en sterke
Ik had wel degelijk bovenstaande procedure gevolgd. Ik heb vandaag ook nog met het parket gebeld en nu blijkt dat het dus allemaal om een fout van hun gaat. Ik heb volledig correct gehandeld. Ze gaan de eigenlijke bestuurder nu verhoren. En ik hoop dus dat het daarmee opgelost raakt...

...want het is helaas niet zo simpel om dat geld aan hem terug te vragen... Het is namelijk zo dat ik mijn nummerplaten eerst niet terugkreeg (lees: steeds uitstel, leugens,...), de relatie is daardoor danig verzuurd geraakt. Ik ben ze er dan uiteindelijk zelf gaan afhalen (ik had mij hiervoor eerst bevraagd bij de politie). Waarop hij dan weer mijn nummerplaten heeft nagemaakt en door de valse platen is die auto getakeld. Nu dit zijn allemaal voorvallen van na de verkoopovereenkomst en was dus gemakkelijk aan te tonen en ben ik ook volledig van vrij gesteld door de politie. Het grote gevolg is dat hij nu dus geen contact meer wil of ons als de grote boosdoener ziet.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 06 mei 2010 18:55

Vriend kan rekenen op een bestraffing in orde van grote €500 tot €1000 of nog meer naargelang hij ervoro zorgt dat alles snel in orde is.
Nagemaakte nplt ... mogelijk nog afzonderlijke vervolging.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”