Werkstraf bij rijden onder invloed?

kamajavi
Topic Starter
Berichten: 11

Werkstraf bij rijden onder invloed?

#1 , 18 sep 2006 12:45

Heb een vraagje. Ik moet a.s. vrijdag voor de rechtbank verschijnen wegens rijden onder invloed. Tijdens een wodka controle hebben ze me tegengehouden en ik had 1.82 promille. Stommiteit uiteraard, want ik moest eigenlijk maar een kilometer wandelen.

Mag ik een werkstraf vragen? Iets in deze zin : "Aangezien het mijn eerste overtreding is in 19 jaar tijd zou ik u willen vragen om mij een werkstraf op te leggen in plaats van een boete."

Ik geloof niet in geldboetes als het andere mensen of andere overtredingen betreft, dus het zou een beetje hypocriet zijn om nu gewoon te betalen en buiten te gaan in de rechtbank met het "voila, dat zit erop"-gevoel. (dit laatste kan ik er misschien nog bij vermelden?)

In ieder geval, jullie begrijpen wel wat ik bedoel. Alvast dank voor jullie reacties !!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#2 , 18 sep 2006 22:14

Heb een vraagje. Ik moet a.s. vrijdag voor de rechtbank verschijnen wegens rijden onder invloed. Tijdens een wodka controle hebben ze me tegengehouden en ik had 1.82 promille. Stommiteit uiteraard, want ik moest eigenlijk maar een kilometer wandelen.

Mag ik een werkstraf vragen? Iets in deze zin : "Aangezien het mijn eerste overtreding is in 19 jaar tijd zou ik u willen vragen om mij een werkstraf op te leggen in plaats van een boete."

Ik geloof niet in geldboetes als het andere mensen of andere overtredingen betreft, dus het zou een beetje hypocriet zijn om nu gewoon te betalen en buiten te gaan in de rechtbank met het "voila, dat zit erop"-gevoel. (dit laatste kan ik er misschien nog bij vermelden?)

In ieder geval, jullie begrijpen wel wat ik bedoel. Alvast dank voor jullie reacties !!
Geachte,

U kunt quasi altijd de toepassing van de werkstraf vragen in correctionele of politiezaken. Er zijn weinig misdrijven waarvoor een dergelijke straf onmogelijk is. Bovendien kijkt men ook niet of er strafrechtelijke voorgaanden zijn.

Voorwaarde is wel dat U effectief vraagt om een werkstraf. Het opleggen van zo'n straf zonder de instemming van de betrokkene zou immers botsen op het verbod op dwangarbeid. Indien U het vraagt, moet de rechter - bij weigering - ook motiveren waarom hij of zij de straf ongeschikt acht. Die motivering stelt U eventueel in staat appel aan te tekenen tegen de uitspraak.

Hoewel niet verplicht, zal de politierechter vooraleer een werkstraf op te leggen vaak een beknopt voorlichtingsrapport of een maatschappelijke enqu?te aanvragen om wat achtergrondkennis te verzamelen. Dit brengt de facto een uitstel met zich mee tot een latere zitting. Vergeet ook niet dat de werkstraf de geldboete niet noodzakelijk uitsluit: de rechter kan immers samen met de werkstraf een pecuniaire sanctie opleggen of een verval van het recht tot sturen (wat me bij een dergelijk alcoholgehalte trouwens niet echt onwaarschijnlijk lijkt...). Bovendien zal steeds een vervangende gevangenisstraf of geldboete gekoppeld worden aan het niet-uitvoeren van de opgelegde werkstraf.

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

kamajavi
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 19 sep 2006 07:30

Dank je wel voor je antwoord. Ik ben ervan overtuigd dat mijn rijbewijs nogmaals voor 2 weken zal worden ingetrokken (en eerlijk gezegd terecht h?, maar bon).

Zo'n stommiteit haal ik geen tweede keer uit, geloof me vrij. Ik kan alleen maar hopen dat de boete (bij eventuele toekenning van werkstraf) beperkt zal blijven. Van die centen kan ik v??l taxi- en busritten betalen.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 19 sep 2006 08:58

Ziet het U het niet TE ?rooskleurig??
Met 1,82 pro mille kan je toch moeilijk de minimum straf verwachten?
Drie tot zes maand rijverbod lijkt me realistischer te zijn.

Art. 35.Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro en met het verval van het recht tot besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste een maand en ten hoogste vijf jaar of voorgoed, wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt..., terwijl hij in staat van dronkenschap verkeert...(16 maart 1968, wegcode)

Laat eens weten wat het geworden is.

kamajavi
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 19 sep 2006 09:25

Volgens de documenten die ik gekregen heb gaat het over alcoholintoxicatie en niet over dronkenschap. (wat volgens mij al een verschil is, of niet ???) Bovendien heeft de dienstdoende agent me destijds gezegd dat het waarschijnlijk een rijverbod van 1 maand zal zijn omdat het gaat om een eerste overtreding.

Kijk... Als dat meer is, dan kan ik me daar alleen maar bij neerleggen. Ik heb tijdens de wodka actie vlot meegewerkt en zal dat ook doen nu a.s. vrijdag op de rechtbank.

Over die werkstraf. Ik kan enkel hopen dat de rechter mij die werkstraf toekent ?n dat hij de boete beperkt. Ik rij 19 jaar met de wagen en heb nog nooit een parkeerboete gehad, nog nooit een snelheidsovertreding en ben nog nooit in aanraking geweest met het gerecht.... (of zelfs niet met de politie!) Ik kan moeilijk geloven dat ze mij hetzelfde zullen straffen, als iemand die al meerdere malen is tegenhouden met alcoholintoxicatie of als iemand die een ongeval veroorzaakt met alcoholintoxicatie of zelfs dronken...

Begrijp je wat ik bedoel ?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 19 sep 2006 10:07

Alcoholintoxicatie is een teveel aan alcohol in het bloed.
Dronkenschap is de toestand waarin U zich bevind.

Men kan zich ook in staat van dronkenschap bevinden na het gebruik van ?verdovende middelen?.

U bevond zich in staat van dronkenschap doormiddel van, een alcoholintoxicatie.

Door U in een staat van dronkenschap te bevinden was U ?een gevaar voor de andere weggebruikers?.Om de strafmaat te bepalen moet worden nagegaan in welke mate U rijgedrag een risico vormde voor de overige weggebruikers. Wie 1 pro mille in zijn bloed heeft, zal zijn voertuig beter kunnen controleren dan wie 1,82 pro mille in zijn bloed heeft, en brengt dus de andere weggebruikers in ?mindere? mate in gevaar.

kamajavi
Topic Starter
Berichten: 11

#7 , 19 sep 2006 10:19

De agent zei me dat ik geintoxiceerd was en dat ik niet dronken was. Op de papieren "tekenen van dronkenschap" die ik ontving stond enkel aangegeven : 'licht dronken' en 'bloeddoorlopen ogen'. De rest was allemaal positief. (dus g??n spraakproblemen, geen co?rdinatieproblemen, geen agressiviteit, ordelijke kleding etc...)

Ik begreep het zelf ook niet goed, misschien door het feit dat ik een vrij zwaar persoon ben?

Maar ach, dit neemt niet weg dat ik veel te veel gedronken had. In welke toestand ik mij bevond en de afstand die ik moest rijden heeft er niets mee te maken. Ik zal mijn gedrag nooit goedpraten... Ik kan alleen leren uit deze ervaring en nooit meer zo stom zijn om mijn auto mee te nemen als ik wat op heb. 1km wandelen door regen en wind is uiteindelijk nog altijd veiliger dan voor die luttele 1000 m je auto te nemen en andere mensen in gevaar te brengen. Ik w??t het... ik w??t het. Spijt komt altijd te laat en ergens mag ik blij zijn dat ik er met een boete en een rijverbod vanaf kom, ik heb, na die bewuste avond, beseft dat er veel ergere dingen hadden kunnen gebeuren.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#8 , 19 sep 2006 10:52

Vraag de rechter 'of het mogelijk is' uw (eventuele) werkstraf uit tevoeren in een 'Revalidatiecentrum voor verkeersslachtoffers'

kamajavi
Topic Starter
Berichten: 11

#9 , 19 sep 2006 11:00

Lijkt me een gepaste straf... Maar mag ik dat zomaar zelf voorstellen?

Geef toe... Die boetes halen uiteindelijk weinig uit. De meeste mensen betalen ze zonder verpinken (bij manier van spreken) en gaan gewoon verder met hun leventje zonder er verder bij stil te staan.

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#10 , 19 sep 2006 17:39

Lijkt me een gepaste straf... Maar mag ik dat zomaar zelf voorstellen?
Geachte,

in essentie komt het de rechter all??n toe te bepalen of er een werkstraf wordt opgelegd en zo ja, voor hoeveel uren. Het invullen van de concrete inhoud is de facto een bevoegdheid van de justitieassistent. U kunt natuurlijk steeds suggesties doen. De rechter kan de justitieassistent immers aanwijzingen geven omtrent de invulling.

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

kamajavi
Topic Starter
Berichten: 11

#11 , 22 sep 2006 13:07

Hoi,

Vandaag op de rechtbank geweest en zoals gezegd een werkstraf gevraagd. Rechter keek wel wat vreemd op, maar stemde er meteen mee in. 46 uren, waarvan 10 met uitstel. Dus 36 uurtjes werkstraf en 28 dagen rijverbod (waarvan er al 14 voorbij zijn). Ik moet uiteraard nog wel de gerechtskosten betalen. (zou iets van 180? zijn???)

In ieder geval ben ik een tevreden mens, blij dat het allemaal achter de rug is.

Toch nog even een vraagje : Klopt het dat deze veroordeling niet op mijn strafblad komt omdat het met een werkstraf is opgelost ?? Ik hoorde de rechter daar precies iets van zeggen.

Hij zei er wel bij dat ik normaal met zo'n promille gehalte meer zou krijgen, maar aangezien ik niet in staat van dronkenschap verkeerde... "gij kunt er duidelijk goed tegen!" waren zijn woorden.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#12 , 22 sep 2006 14:16

In ieder geval ben ik een tevreden mens, blij dat het allemaal achter de rug is.
U komt er goedkoop vanaf!
DRINK er een op de goede afloop!
UITERAARD zorgt U voor een BOB(BETE), of ga te voet naar huis!

kamajavi
Topic Starter
Berichten: 11

#13 , 22 sep 2006 14:25

Heb duidelijk genoeg gemaakt dat ik spijt heb van mijn flater. En met een 'tevreden mens' bedoel ik dat ik blij ben dat alles achter de rug is, NIET dat ik tevreden ben met 't feit dat ik er goedkoop vanaf kom.

Ik zal er ook een gaan drinken, maar zoals ALTIJD (ook voor die fatale avond) rij ik met de fiets of ga ik te voet. En ik ga NIET vieren dat ik er 'goedkoop' vanaf kom, ik ga iets drinken omdat het lekker weer is. Misschien laatste avond terrasjesweer.

Tenzij u ook daar iets op tegen heeft?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#14 , 22 sep 2006 14:34

Tenzij u ook daar iets op tegen heeft?
INDIEN U...in Antwerpen woont...deze avond geef ik een BBQ...voor vriend en vijand! U bent welkom!!!

koen999
Berichten: 730

#15 , 22 sep 2006 14:42

Ik zal er ook een gaan drinken, maar zoals ALTIJD (ook voor die fatale avond) rij ik met de fiets of ga ik te voet.
euh dronken op de fiets is dat niet evengoed strafbaar? of vergis ik me?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”