Parkeerboete + techn. keuring naar Parket politierechtbank

Tigerke1983
Topic Starter
Berichten: 26

Parkeerboete + techn. keuring naar Parket politierechtbank

#1 , 27 apr 2010 23:40

Raad bij het volgende:

Mijn vriend kreeg een PV waarin stond dat hij:
1) op een woonerf verkeerd stond geparkeerd
2) technische keuring vervallen

Boete: 50 euro

Hij aanvaardde dit niet en diende een bezwaar in met de volgende redenen in:
1) volgens de wet moet er op een duidelijke manier platen en of P's aangebracht worden. Dit was echter niet het geval en 2 weken na het bezwaar van mijn vriend stonden de nodige borden en P's er opeens wel.
2) zijn technische keuring is niet vervallen en enkele maanden na het voorval zijn we ook nog eens tegengehouden op de autosnelweg waarin de agent in kwestie weer dacht dat de technische keuring vervallen was. Na het tonen van de papieren zagen ze dat er blijkbaar een fout in hun systeem staat en de technische controle toch nog in orde is.

We kregen geen antwoord op ons bezwaar tot op vandaag dat we een brief kregen van het parket van de procureur des Koning met daarin de eis om 170 euro te betalen. Een verhoging van 120 euro! Op de brief staat nergens een contactpersoon ofzo wat verre van in de geest is van het Handvest voor de gebruiker van de openbare diensten.

Hier in Borgerhout (intra muros) zijn zowat geen parkeerplaatsen en dat heeft ook al meermaals in kranten en "De Antwerpenaar" gestaan. De weinige parkeerplaatsen worden geschrapt zodat het als bewoner met een parkeerkaart onmogelijk wordt om te parkeren. Iedere dag staan wij op met de schrik om nog maar eens valselijk tegengehouden te worden voor een zogezegd vervallen technische controle of een zoveelste overijverige politieagent die wat aan burgerpesten doet.

Wat kan mijn vriend doen tegen 1) het steeds valselijk beschuldigen en tegenhouden van de auto voor een zogezegd vervallen technische keuring
2) tegen de non-communicatie van het parket in de meer dan verdubbeling van de boete?

Alle hulp is welkom en apprecieer ik enorm.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 28 apr 2010 00:11

Raad bij het volgende:

Mijn vriend kreeg een PV waarin stond dat hij:
1) op een woonerf verkeerd stond geparkeerd
2) technische keuring vervallen

Boete: 50 euro

Hij aanvaardde dit niet en diende een bezwaar in met de volgende redenen in:
1) volgens de wet moet er op een duidelijke manier platen en of P's aangebracht worden. Dit was echter niet het geval en 2 weken na het bezwaar van mijn vriend stonden de nodige borden en P's er opeens wel.
2) zijn technische keuring is niet vervallen en enkele maanden na het voorval zijn we ook nog eens tegengehouden op de autosnelweg waarin de agent in kwestie weer dacht dat de technische keuring vervallen was. Na het tonen van de papieren zagen ze dat er blijkbaar een fout in hun systeem staat en de technische controle toch nog in orde is.

We kregen geen antwoord op ons bezwaar tot op vandaag dat we een brief kregen van het parket van de procureur des Koning met daarin de eis om 170 euro te betalen. Een verhoging van 120 euro! Op de brief staat nergens een contactpersoon ofzo wat verre van in de geest is van het Handvest voor de gebruiker van de openbare diensten.

Hier in Borgerhout (intra muros) zijn zowat geen parkeerplaatsen en dat heeft ook al meermaals in kranten en "De Antwerpenaar" gestaan. De weinige parkeerplaatsen worden geschrapt zodat het als bewoner met een parkeerkaart onmogelijk wordt om te parkeren. Iedere dag staan wij op met de schrik om nog maar eens valselijk tegengehouden te worden voor een zogezegd vervallen technische controle of een zoveelste overijverige politieagent die wat aan burgerpesten doet.

Wat kan mijn vriend doen tegen 1) het steeds valselijk beschuldigen en tegenhouden van de auto voor een zogezegd vervallen technische keuring
2) tegen de non-communicatie van het parket in de meer dan verdubbeling van de boete?

Alle hulp is welkom en apprecieer ik enorm.
Ingeval u niet tevreden bent met het oordeel van de rechter kunt u in beroep gaan. Dat is de enige mogelijkheid. Over de uitspraak van een Rechtbank wordt niet onderhandeld.

Met het document van de technische keuring kunt u toch aantonen tot wanneer de technische keuring nog geldig is? Wat staat daarover in het vonnis?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Tigerke1983
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 28 apr 2010 00:25

Ingeval u niet tevreden bent met het oordeel van de rechter kunt u in beroep gaan. Dat is de enige mogelijkheid. Over de uitspraak van een Rechtbank wordt niet onderhandeld.

Met het document van de technische keuring kunt u toch aantonen tot wanneer de technische keuring nog geldig is? Wat staat daarover in het vonnis?
Een kopie van de (geldige) technische keuring werd mee opgestuurd in het bezwaar doch wordt nog steeds vermeld in de brief van de procureur des konings :s.

Het vonnis zijn we nog niet gaan inkijken (moet verlofdag voor genomen worden).

Persoonlijk vind ik dat de boete voor het parkeren op een woonerf terecht is doch mijn vriend vond dat een onduidelijke wegsituatie (nog geen platen en aanduidingen (P's) op de we) een geldige reden was om in bezwaar te gaan tegen de boete.

Hoe ze nu van 50 euro (die mijns inziens nog terecht kan genoemd worden) naar 170 euro gaan verstaan we niet! Op de brief van de minnelijke schikking (50 euro) stond als ik mij dit goed herinner dat er slechts een administratieve kost zou bijkomen van 10 euro + eventueel oproeping voor de politierechtbank. Mijn vriend werd echter niet opgeroepen voor de politierechtbank en na zijn bezwaar werden platen en P's aangebracht op het woonerf dus meende hij dat de Staat hem gelijk gaf wat betreft de onduidelijkheid van de wegsituatie en dat hiermee dus de kous af was.

Reclame

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#4 , 28 apr 2010 00:47

1) op een woonerf verkeerd stond geparkeerd

Boete: 50 euro

Hij aanvaardde dit niet en diende een bezwaar in met de volgende redenen in:
1) volgens de wet moet er op een duidelijke manier platen en of P's aangebracht worden. Dit was echter niet het geval ...
Alle hulp is welkom en apprecieer ik enorm.
slecht nieuws
Artikel 22bis: Verkeer in woonerven en in de erven
Binnen de woonerven en de erven:

4° a) is het parkeren verboden, behalve :

* op de plaatsen die afgebakend zijn door wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere kleur en waar de letter P aangebracht is;

* op plaatsen waar een verkeersbord het toelaat.
dus gezien de borden er niet waren mocht je vriend er niet parkeren

laat ons zeggen dat je vriend beter die 50 euro aanvaard had
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Tigerke1983
Topic Starter
Berichten: 26

#5 , 28 apr 2010 08:44

1) op een woonerf verkeerd stond geparkeerd

Boete: 50 euro

Hij aanvaardde dit niet en diende een bezwaar in met de volgende redenen in:
1) volgens de wet moet er op een duidelijke manier platen en of P's aangebracht worden. Dit was echter niet het geval ...
Alle hulp is welkom en apprecieer ik enorm.
slecht nieuws
Artikel 22bis: Verkeer in woonerven en in de erven
Binnen de woonerven en de erven:

4° a) is het parkeren verboden, behalve :

* op de plaatsen die afgebakend zijn door wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere kleur en waar de letter P aangebracht is;

* op plaatsen waar een verkeersbord het toelaat.
dus gezien de borden er niet waren mocht je vriend er niet parkeren

laat ons zeggen dat je vriend beter die 50 euro aanvaard had
Dat heb ik hem bij het opsturen van zijn bezwaar ook al gezegd :s. Maar de verhoging van 50 tot 170 euro zomaar zonder gehoord te worden of antwoord te krijgen op het bezwaar vind ik er serieus over :s

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 28 apr 2010 19:18

Waar in Borgerhout - welk woonerf?

U bent niet ingegaan op de minnelijke regeling --- Parket gaat nu vervolgen.
Hebt u het eerste antwoordformulier ingevuld of bent u een bijkomende verklaring gaan afleggen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 13 mei 2010 09:40

1) volgens de wet moet er op een duidelijke manier platen en of P's aangebracht worden. Dit was echter niet het geval en 2 weken na het bezwaar van mijn vriend stonden de nodige borden en P's er opeens wel.
In principe zit uw vriend met het probleem dat sniper al aanbracht : zonder P of parkeerborden, mag men niet parkeren in een woonerf.

Waren er evenwel nergens P's op de grond aangebracht of parkeerborden geplaatst op plaatsen die duidelijk wel als parkeerplaats bedoeld waren, en waar er nu wel P's of parkeerborden staan ?

In dat geval is duidelijk dat de wegbeheerder nalatig was door het niet plaatsen van de borden waar ze eigenlijk wel hadden moeten staan.
Een kopie van de (geldige) technische keuring werd mee opgestuurd in het bezwaar doch wordt nog steeds vermeld in de brief van de procureur des konings :s.
Mensen hebben een verkeerd idee van wat er gebeurt met het inlichtingenformulier dat bij een PV zit.
- Om te beginnen is het terugsturen niet verplicht, hoewel men op bvb wegcode.be geregeld het tegendeel beweert. Men kan namelijk niet verplicht worden verklaringen af te leggen waarin men zichzelf beschuldigt.
- Er is geen enkele garantie dat het teruggestuurde formulier daadwerkelijk in uw dossier bij het parket terechtkomt.
- Er is geen enkele garantie dat het daar door de parketmagistraat zelfs maar gelezen wordt, laat staan dat er rekening mee gehouden wordt. Parketmagistraten kijken vooral naar de met bijzondere bewijswaarde vastgestelde feiten in een PV.
- Men moet beseffen dat men met de argumenten op het invulformulier, de vaststellers en het parket als vervolgende instantie op de hoogte brengt van de argumenten ter ontlasting, en hen de tijd en mogelijkheid geeft deze nog te ondergraven.
Het vonnis zijn we nog niet gaan inkijken
U bedoelt het dossier vermoedelijk ?
Een vonnis is er pas nadat de zaak voorgekomen is voor de rechtbank, en voor dat gebeurt ontvangt u eerst nog een dagvaarding om voor de rechtbank te verschijnen.
Persoonlijk vind ik dat de boete voor het parkeren op een woonerf terecht is doch mijn vriend vond dat een onduidelijke wegsituatie (nog geen platen en aanduidingen (P's) op de we) een geldige reden was om in bezwaar te gaan tegen de boete.
Dat was in de omstandigheden een niet zo snuggere zet eigenlijk.

Als jullie er nu mee willen verder gaan, moet je de rechter zien te overtuigen dat parkeren op de bewuste plaats nu wel toegelaten is nadat je er een opmerking over maakte en naderhand de borden / P's geplaatst zijn, en dat het parkeren er enkel verboden was omdat de wegbeheerder nagelaten had de voorziene borden te plaatsen ...
Hoe ze nu van 50 euro (die mijns inziens nog terecht kan genoemd worden) naar 170 euro gaan verstaan we niet! Op de brief van de minnelijke schikking (50 euro) stond als ik mij dit goed herinner dat er slechts een administratieve kost zou bijkomen van 10 euro
Normaal is er inderdaad een verhoging met 10 euro bovenop de voordien voorgestelde onmiddellijke inning.

In andere posts lees ik echter dat op de minnelijke schikking nog steeds de vermelding staat dat de keuring niet in orde was.
Best mogelijk rekent men dat dus nog steeds mee op het parket ...
+ eventueel oproeping voor de politierechtbank.
Mijn vriend werd echter niet opgeroepen voor de politierechtbank
Na het niet betalen van de minnelijke schikking vanwege het parket, is de volgende stap een dagvaarding voor de politierechtbank.

De gerechtelijke molens werken traag, zeeeeer traag.
Tussen een banale verkeersovertreding en de eerste zitting, mag je rekenen op een periode tot 1 jaar !

na zijn bezwaar werden platen en P's aangebracht op het woonerf dus meende hij dat de Staat hem gelijk gaf wat betreft de onduidelijkheid van de wegsituatie en dat hiermee dus de kous af was.
It's not over until the fat lady sings ... ;)
Maak u vooral geen illusies over het toegeven van fouten door een overheid.

De rechter kan de onduidelijkheid aangaande het toegestaan parkeren en het achteraf plaatsen van de vereiste verkeerstekens een reden voor de vrijspraak vinden.
De rechter kan evenwel ook oordelen dat er tot het aanbrengen van die verkeerstekens helemaal niet geparkeerd mocht worden en dat de overtreding dus begaan werd ... de wegcode is, zoals sniper al opmerkte, vrij duidelijk in een woonerf : enkel parkeren waar verkeerstekens dat toestaan.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 17 mei 2010 19:03

Waar in Borgerhout - op welk woonerf.
Kijk wanneer men een woonerf heeft aangelegd of heraangelegd en de borden zijn nog niet gezet waar men mag parkeren wil dat zeggen dat men daar niet mag parkeren. Punt andere lijn.
En vandaag staan er wel borden wel dan mag men er nu wel parkeren.

Het is niet omdat er gisteren borden stonden dat je 90 mocht rijden en vandaag staan er borden van 70 dat je de staat kan aandoen.
Woonerf is iets gemeentelijk en niet de staat dus laat die er maar al buiten.
En zoals ik ergens anders al heb geschreven met de correcte info - bijgevoegd bij antwoordformulier en verstuurd via politie zijn al de uitgeschreven boetes bij ons geannuleerd.

Daarom welk woonerf

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”