Snelheidsovertreding veroordeelt bij verstek

Invidia
Topic Starter
Berichten: 1

Snelheidsovertreding veroordeelt bij verstek

#1 , 12 apr 2010 23:20

Beste,

Kreeg vandaag de volgende uitspraak van de politierechter bij verstek.

275 euro of een vervangend verval van het recht tot sturen van 15 dagen.
8 dagen rijverbod.
137.50 euro ter financiering van het Fonds tot hulp aan slachtoffers van ongevallen.
50.13 euro gerechtskosten.

Ik betwist de overtreding niet. Ik reed 111 waar 70 mag op de autosnelweg bij wegenwerken.

Nu vertelde mij iemand dat ik een advocaat kon sturen via de rechtsbijstand, zodat de veroordeling niet bij verstek zou gebeuren. Aangezien dit mijn eerste zware overtreding is bestaat de kans op voorwaardelijk.

Is het nu nog mogelijk om verzet aan te tekenen via een advocaat om de boete van 275 euro om te zetten in voorwaardelijk. Waarbij de advocaatkosten worden betaald via de rechtsbijstand.

Of maak ik weinig kans op voorwaardelijk door niet op te dagen bij de eerste zitting.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 14 apr 2010 17:28

Normaal als u verstek hebt kan u verzet aantekenen tg het vonnis.
Dan komt de zaak terug voor hetzelfde niveau van rechtbank - hier politierechtbank.
U kan zelf gaan of u laten vertegenwoordigen.
De eindsom (boete + kosten) zal ongeveer dezelfde zijn.

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#3 , 16 apr 2010 18:33

U kreeg n.b. het minimale (verplichte) rijverbod opgelegd...

De solidariteitsbijdrage zal sowieso dezelfde blijven, misschien dat er iets van de geldboete zou gaan, doch de kosten van verzet komen er wel bij...

Ware het niet omwille van principiële redenen (geen verstekvonnis willen op het strafregister), dan zou ik geen verzet aantekenen.
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Reclame

Tope
Berichten: 916

#4 , 17 apr 2010 02:12

275 Euro boete voor een snelheidsovertreding van 41 km vind ik dan weer een spotprijs.
Bij een positieve alcoholcontrole betaalde ik in totaal 1450 Euro met een rijverbod van 1 maand.
Ik was zeker niet 'strontzat', rij nooit als een gek, respecteer altijd de regels en heb een blanco strafregister.
Ik weet dat ik hier volledig in de fout gegaan ben, maar ik vind dit als eerste veroordeling wel erg zwaar.
Oef, dit moest ik effen kwijt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”