pro justitia maar werkloos

12345
Topic Starter
Berichten: 1

pro justitia maar werkloos

#1 , 05 apr 2010 00:35

Goedendag,
Onlangs heb ik een pro justitia in de brievenbus ontvangen...
Ik reed op de weg en stond op 15 meter van het stoplicht toen het op oranje sprong, de wagens voor me remden volledig af, maar aangezien de grond nat was kon ik niet volledig afremmen dus nam ik de rechter-rijstrook waar je enkel naar rechts mag gaan om niemand aan te rijden...

Spijtig genoeg stonden politieagenten aan het tegenliggend stoplicht en ja hebben ze me tegengehouden...

Ik heb maar 1 of 2 fouten gemaakt, en dat is door oranje stoplicht gereden (wat volgens hen rood was) en op de rechter rijstrook rechtdoor gereden...

Ik krijg in de pv 4 overtredingen,

KB 01.12.1975 Art. 5+61.1.1°
Overtreding 3de graad
KB 01.12.1975 Art. 5+77.1.al.2
Overtreding 1ste graad
KB 01.12.1975 Art. 13
Overtreding 1ste graad
KB 01.12.1975 Art. 12.2
Overtreding 2de graad

Nu was mijn vraag of iemand misschien weet wat de straf zal zijn, want ik heb de auto's proberen te ontwijken om geen ongevallen te voorkomen, maar ik had liever in die auto moeten rammen zodat de verzekering alles kan dekken.

Ik heb mijn rijbewijs nog maar pas een jaar en ik ben werkloos, ben bang dat ik een boete krijg voorgeschoteld die ik niet zal kunnen betalen en noch wil ik de bak indraaien...

Graag zoveel mogelijk informatie aub...

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 14 apr 2010 17:33

het feit dat je werkloos bent heeft er niets mee te maken
het feit dat je pas een RB hebt (kan) indien leeftijd ook jong is in uw nadeel zijn.
Soms rijden de mensen zelfs door het roze licht maar zeker niet door het rode.
Daar is het niet uw woord tgo de politie maar tgo een beëdigd ambtenaar.
Hun beschrijving in het PV telt ( in eerste instantie) de rechter beslist.
De inbreuken kunnen indien het voorkomt opgeslorpt worden tot de zwaarste.
Ik vrees voor een fiks bedrag + kosten + rijverbod eventueel met exaam ( indien leeftijd) en of voorgaanden.
Kijk eens op www.wegcode.be daar kan je zelf berekenen wat het mogelijk kan kosten.

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 14 apr 2010 19:00

Ze hebben wel alle mogelijke artikels aangehaald:
- verkeerslichten genegeerd;
- wegmarkeringen niet nageleefd (over een doorlopende streep gereden);
- van richting veranderen zonder richtingaanwijzers te gebruiken;
- onvoldoende voorzichtigheid aan de dag leggen...

Ik vermoed een dagvaarding voor de politierechtbank gezien de combinatie van 3e graads- en 2e graadsovertredingen en het feit dat je je rijbewijs nog maar pas hebt; rijbewijs voor een tijdje kwijt en een boete.

Ik de bak vlieg je daar niet voor en je kan gerust in deeltjes betalen als je het netjes vraagt.

Staat onderaan de PV "... In de komende dagen zal u een tweede schrijven toegestuurd worden met en uitnodiging om de onmiddellijke inning te betalen voor het bedrag van ..."

Reclame

ZeddLeppelin
Berichten: 97

#4 , 14 apr 2010 19:18

het feit dat je werkloos bent heeft er niets mee te maken
I beg to differ.

Bepaalde rechters in sommige gevallen een mildere boete op of een werkstraf...

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#5 , 16 apr 2010 18:31

Veel is inderdaad afhankelijk van WAAR de inbreuk gepleegd is.

Doch indien je pas één jaar het rijbewijs cat. B hebt, moet er sowieso een rijverbod worden uitgesproken en moet het herstel afhankelijk worden gesteld van een theoretisch en/of praktisch rijexamen. De kans dat je dan een minnelijke schikking zal krijgen, is vrij klein.
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”