PV te snel oversteken met "piepende banden"

Franciscus
Berichten: 38596

#16 , 09 apr 2010 10:55

En wat waren de vermelde artikels want deze artikels gecombineerd met de beschrijving kunnen wel tot veroordeling leiden.
De elemente die tellen zijn zoals bartvdv schrijft : onaangepast rijgedrag enz.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Johano
Berichten: 71

#17 , 08 jun 2010 00:02

Beste mensen,

een agent wordt niet verwacht alle feiten om te zetten in juridische taal. Een ambtenaar in functie van de politie doet de vaststellingen, en indien hij die in strijd met de Wet acht (of een normale gedraging) dan kan hij daarvan proces-verbaal opmaken.
In dit geval, en gezien je jonge leeftijd - ondanks veel rijervaring, zal het inderdaad om een dagvaarding gaan ivm roekeloos rijgedrag, onaangepaste snelheid. De snelheid daarvan moet niet objectief vastgesteld zijn. Dat hoeft enkel als je een boete moet betalen voor te snel rijden.

Wat de piepende banden betreft denk ik ook dat je, ondanks nieuwe banden, gewoon te snel gekoppeld hebt op een verkeerde plaats. De enige plaats waar ik weet dat bij lage snelheid je banden piepen is in een ondergrondse parkeergarage.

Ik geef je de raad gewoon die 50 euro te betalen. De kans op een veroordeling ligt redelijk hoog. Er is namelijk het vermoeden dat die agent er niet op uit was je te pakken. Indien je denkt van wel moet je een onderzoek bij het Comité P starten en dat ook voor de rechtbank brengen. Die wachten eventueel het onderzoek van comité P af.
Maar alles wat ik gelezen heb lijkt mij larie te zijn. Een rechter met gezond verstand zal gewoon zeggen wat ieder normaal mens denkt (of het terecht is of niet laat ik in het midden):

- Die agent is er niet op uit je te pakken;
- Banden, ook al zijn ze nieuw, piepen niet zomaar;
- Je bent jong en onervaren (tenzij je die km's kan bewijzen kan je beweren wat je wil);
- Je hebt een wagen met veel PK's (en ja, 160 PK is veel voor een wagen, zelfs vandaag de dag, tenzij je auto 2,5ton weegt, wat me zou verbazen).

En tenslotte is 50 euro niet zoveel, als je je een wagen van 160 PK kan veroorloven.
My advice: Don't be a conehead.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”