PV te snel oversteken met "piepende banden"

balliere
Topic Starter
Berichten: 3

PV te snel oversteken met "piepende banden"

#1 , 31 mar 2010 22:39

Goede avond iedereen,

Ik kreeg vandaag een PV in mijn brievenbus met de volgende vaststelling en een prijskaartje van €50:
---------------------------------------------------------
Vaststelling(en): Belast met verkeersregeling stel ik vast, het voertuig bovengenoemd van zwarte kleur komende uit de Steenveldstraat. Ik bevind mij op het kruispunt om de voertuigen komende uit die richting open te stellen zodat zij het kruispunt op kunnen rijden. Genoemd voertuig staat stil in de file. Wanneer DE ... Lees verdervoertuig verder het kruispunt op rijdt hoor ik duidelijk de banden van het vernoemd voertuig piepen bij het aanzetten en zie ik deze met een hoge snelheid langs mij rechtdoor rijden de Driekoningenstraat in. Ik bevind mij op een tweetal meter afstand van dit voertuig als deze passeert. Het kruispunt aldaar op het ogenblik van de overtreding is een zeer druk punt vooral door fietsers en ouders die hun kinderen naar de lagere school brengen. Interceptie van het voertuig is niet mogelijk. Dit is reeds de tweede maal (ook op 24/03/2010) dat de betrokkene met zijn voertuig aan een te hoge snelheid het kruispunt oprijdt en zo passeert. Betrokkene is iedere keer dezelfde manspersoon van jonge leeftijd.
---------------------------------------------------------

Ik stel me de vraag of dit eigenlijk wel kan. De vaststellingen zijn gedaan door een agent van de politie. Ik begrijp niet hoe ik in een file kan staan wachten en dan met hoge snelheid voorbij de agent razen (die 3 meter voor mij het verkeer staat te regelen en mij teken geeft om over te steken). En piepende banden, dat kan zijn, want het fietspad dat ik moet oversteken ligt in gladde klinkertjes. maar dan was het zeker niet opzettelijk.

Weet iemand of ik daar iets kan tegen doen? De antwoordbrief invullen zal volgens mij weinig uitmaken want het is het woord van een agent tegen mijn woord, een jonge manspersoon van 21 met een Sportwagen met 160pk...

Alvast bedankt voor de reacties / aanbevelingen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 31 mar 2010 23:19

ge kunt niet meer doen als de antwoordbrief invullen + eventuele foto's met daarop aangeduid waar u zich bevond en de agent en dat hetgeen hij u ten laste legt beetje overdreven is en dat de piepende banden het gevolg zijn van de klinkers ( wat ik zelf voorheb me mijn fiatje van 75pk :D )

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#3 , 01 apr 2010 00:28

( wat ik zelf voorheb me mijn fiatje van 75pk :D )
en ik met mijn volvo XC70
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

bobke76
Berichten: 27

#4 , 01 apr 2010 16:18

hoge snelheid is relatief en objectief te noemen, doch dat je met gierende banden vertrekt kan wel mogelijk zijn en ligt niet altijd aan de klinkers. Rustig vertrekken en doorrijden tijdens zo'n tijdstippen moet toch mogelijk zijn. Vergeet niet in de buurt van scholen kan het heel gevaarlijk zijn.

persoonlijke mening een auto met die pk's is teveel voor zo'n onervaren chauffeur.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#5 , 01 apr 2010 20:36

persoonlijke mening een auto met die pk's is teveel voor zo'n onervaren chauffeur.
ik ken de originele poster niet, maar iemand van 21 jr kan al meer ervaring hebben dan iemand van 30 jr
als je 3 jr 60.000km/jr doet, heb je wss meer ervaring en inzicht dan iemand die 10 jr 15.000 km/jr rijdt
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

bobke76
Berichten: 27

#6 , 01 apr 2010 21:21

persoonlijke mening een auto met die pk's is teveel voor zo'n onervaren chauffeur.
ik ken de originele poster niet, maar iemand van 21 jr kan al meer ervaring hebben dan iemand van 30 jr
als je 3 jr 60.000km/jr doet, heb je wss meer ervaring en inzicht dan iemand die 10 jr 15.000 km/jr rijdt
Iemand van 21 is roekelozer dan iemand van 30 omdat die gewoon ouder wordt en rustiger (ik praat van ondervinding.)

ieder zijn gedacht. Mijn garagist verkoopt aan zo'n jonge gasten niet zo'n zware auto's.

balliere
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 01 apr 2010 22:27

persoonlijke mening een auto met die pk's is teveel voor zo'n onervaren chauffeur.
ik ken de originele poster niet, maar iemand van 21 jr kan al meer ervaring hebben dan iemand van 30 jr
als je 3 jr 60.000km/jr doet, heb je wss meer ervaring en inzicht dan iemand die 10 jr 15.000 km/jr rijdt
Iemand van 21 is roekelozer dan iemand van 30 omdat die gewoon ouder wordt en rustiger (ik praat van ondervinding.)

ieder zijn gedacht. Mijn garagist verkoopt aan zo'n jonge gasten niet zo'n zware auto's.
Wat sniper zegt is juist. Ik doe privé en voor het werk samen +-85000 km per jaar. Als ik in het verkeer de "roekeloze jonge bestuurder" zou zijn had ik al lang geen rijbewijs, en misschien geen hoofd meer. Dit is mijn eerste boete in 3 schadevrije jaren...

bartvdv
Berichten: 1911

#8 , 02 apr 2010 07:40

Het aantal km dat iemand per jaar aflegt zegt niets over de rijcapaciteiten. Integendeel, iemand die dagdagelijks een aantal klanten moet bezoeken en er moet voor zorgen op tijd te zijn, zal al snel grotere risico's nemen. Dus ik hoed mij voor al die vertegenwoordigers die claimen 100.000 km af te leggen per jaar en zichzelf een goed chauffeur vinden.

Feit blijft dat je vertrokken bent met piepende banden terwijl een agent het verkeer stond te regelen en het blijkbaar niet de eerste keer was. De piepende banden wijzen erop dat je niet rustig bent vertrokken: teveel gas gegeven, koppeling te snel losgelaten, ... En dat de agent dit niet als normaal rijgedrag beschouwde. Je kan protesteren, maar ik verwacht dat het niets zal uithalen.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#9 , 02 apr 2010 11:08

Mijn garagist verkoopt aan zo'n jonge gasten niet zo'n zware auto's.
vraag eens aan jouw garagist of 160 pk wel "zo'n" zware auto is

tegenwoordig heb je kleine autootjes met een 1.2l motor en +100 pk
dat zijn zware auto's (als je naar de pk/kg kijkt)

het zal altijd een onderwerp van diskutie zijn tussen oud en jong, dat jongeren geen goede bestuurders kunnen zijn

daarentegen heb je ook die ouderen, die nog nooit een ongeval gehad hebben,
maar rondom hen gebeuren er steeds ongevallen
en zijn er steeds gevaarlijke situaties (mss te wijten aan de rijstijl van die ouderen ;) )
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 02 apr 2010 11:29

Boete voor "vertrekkende met piepende banden" lijkt me zeer subjectief.
Wat eerder telt is de reële snelheid op het kruispunt. Wat is daar de maximum aanvaardbare snelheid? Kan objectief gezien die maximum snelheid wel bereikt worden vanuit stilstand over x aantal meter? Enz.

Verder "manspersoon van jonge leeftijd", wat is daar de objectieve relevantie van? Betekent dit dat indien het een "vrouw van hoge leeftijd" was geweest er geen pv zou zijn opgesteld?

Het lijkt erop dat de politieagent niet logisch kan oordelen en eerder uitgaat van zijn buikgevoel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 02 apr 2010 16:42

dat is een omschrijving van het gebeuren maar wat zijn de artikels van de wegcode die vermeld worden... is veel belangrijker om inbreuk te kwalificeren

JohnD
Berichten: 3580

#12 , 03 apr 2010 21:40

Het aantal km dat iemand per jaar aflegt zegt niets over de rijcapaciteiten. Integendeel, iemand die dagdagelijks een aantal klanten moet bezoeken en er moet voor zorgen op tijd te zijn, zal al snel grotere risico's nemen. Dus ik hoed mij voor al die vertegenwoordigers die claimen 100.000 km af te leggen per jaar en zichzelf een goed chauffeur vinden.
Het iets grotere risico dat iemand misschien neemt die veel km per jaar rijd, word ruimschoots gecompenseerd door zijn ervaring en overtreft grootscheeps het gebrek aan ervaring van een zondagsrijder.
Feit blijft dat je vertrokken bent met piepende banden terwijl een agent het verkeer stond te regelen en het blijkbaar niet de eerste keer was. De piepende banden wijzen erop dat je niet rustig bent vertrokken: teveel gas gegeven, koppeling te snel losgelaten, ... En dat de agent dit niet als normaal rijgedrag beschouwde. Je kan protesteren, maar ik verwacht dat het niets zal uithalen.
Boetes kunnen gegeven worden aan de hand van inbreuken op welbepaalde en duidelijk omschreven overtredingen. Een subjectieve indruk van een verbalisant is meestal onvoldoende zoals roharro zegt en houd geen stand voor een politirechtbank. Er staat verder nergens in het verkeersreglement dat een autoband geen piepend geluid mag geven bij het vertrekken. Ik wil zelfs nog verder gaan en het schatten van de snelheid door de verbalisant als subjectief omschrijven "want niet gemeten".

Ik zou het voor de politierechtbank laten komen. In elk geval kan de poster met een leugentje om bestwil misschien zeggen dat hij pas 4 nieuwe banden gekocht had, en het kleinste kind zou moeten weten dat die verschrikkelijk piepen de eerste 100km.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

bartvdv
Berichten: 1911

#13 , 04 apr 2010 09:38

Ik zou het voor de politierechtbank laten komen. In elk geval kan de poster met een leugentje om bestwil misschien zeggen dat hij pas 4 nieuwe banden gekocht had, en het kleinste kind zou moeten weten dat die verschrikkelijk piepen de eerste 100km.
Politierechtbank? Dan hangt de man gegarandeerd. Hij kan zelfs geen factuur voor 4 nieuwe banden voorleggen. Gierende banden kunnen vallen onder onaangepast weggedrag, voertuig niet onder controle hebben en zelfs gevaarlijk weggedrag.

Nieuwe banden piepen? Ik rij met een wagen met 275 pk en ben nog nooit zonder opzet met piepende banden vertrokken. Piepende banden zijn een combinatie van koppeling bruut loslaten en gaspedaal indrukken. Ik woon aan een grote school en 's namiddags hoor je de jonge macho's van een jaar of 18 met gierende banden vertrekken. Met opzet.

Mijn raad is boete braaf betalen en volgende keer ogen openhouden.

JohnD
Berichten: 3580

#14 , 04 apr 2010 18:37

Politierechtbank? Dan hangt de man gegarandeerd. Hij kan zelfs geen factuur voor 4 nieuwe banden voorleggen. Gierende banden kunnen vallen onder onaangepast weggedrag, voertuig niet onder controle hebben en zelfs gevaarlijk weggedrag.
Juist hij kan geen factuur voorleggen. Niettegenstaande dat denk ik dat hij een goede kans kans heeft dat heel die zaak geseponeerd word, juist omdat er een aantal subjectieve elementen in zitten. Waarom dacht je dat er radartoestellen zijn als een gewone bewering van politie zoals bvb "hij reed uitermate snel en roekeloos" voldoende zou zijn ? En gelukkig maar dat het niet zo is.. Hij hoeft voor de rechtbank toch maar gewoon naar een bewijs te vragen ?
Mijn raad is boete braaf betalen en volgende keer ogen openhouden.
Er is natuurlijk wel moed voor nodig om dit niet te betalen. Het is echter op die manier dat men zulke subjectieve en onbewijsbare interpretaties van een politieagent tegenhoud.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

balliere
Topic Starter
Berichten: 3

#15 , 05 apr 2010 19:02

Politierechtbank? Dan hangt de man gegarandeerd. Hij kan zelfs geen factuur voor 4 nieuwe banden voorleggen. Gierende banden kunnen vallen onder onaangepast weggedrag, voertuig niet onder controle hebben en zelfs gevaarlijk weggedrag.
Juist hij kan geen factuur voorleggen. Niettegenstaande dat denk ik dat hij een goede kans kans heeft dat heel die zaak geseponeerd word, juist omdat er een aantal subjectieve elementen in zitten. Waarom dacht je dat er radartoestellen zijn als een gewone bewering van politie zoals bvb "hij reed uitermate snel en roekeloos" voldoende zou zijn ? En gelukkig maar dat het niet zo is.. Hij hoeft voor de rechtbank toch maar gewoon naar een bewijs te vragen ?
Mijn raad is boete braaf betalen en volgende keer ogen openhouden.
Er is natuurlijk wel moed voor nodig om dit niet te betalen. Het is echter op die manier dat men zulke subjectieve en onbewijsbare interpretaties van een politieagent tegenhoud.
Bedankt voor de reacties iedereen. Ik heb mijn antwoordformulier ingevuld volgens sommige van jullie aanbevelingen. Verzachtende omstandigheden zijn dat ik een factuur heb van mijn auto dat bewijst dat ik op het moment van de feiten pas 38u in bezit was van mijn nieuwe wagen (en dus ook dat de banden splinternieuw waren).
Ik heb ook naar bewijs gevraagd van de "te hoge snelheid".

We zien wel :)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”