Boete door rood rijden

pickey
Topic Starter
Berichten: 2

Boete door rood rijden

#1 , 27 mar 2010 18:42

Het zit zo:

vorig jaar heb ik een boete in de bus gekregen dat ik geflitst werd op een bepaald kruispunt in Roeselare.. Om naar links te gaan staan er geen lichten uitgezonderd in de volgende straat (dus die die ik in wou).. Het was dus groen om rechtdoor te rijden en ik sloeg af naar links aan 30km/u..

daarvoor dus geflitst en boete gekregen, ik heb hiervoor naar de rechtbank gegaan omdat ik natuurlijk niet akkoord was ("verwarrende verkeerssituatie"). Gevolg: niet vrijgesproken en verhoging boete (fonds slachtofferhulp..), goed voor in de driehonderd euro.

Nu lees ik vandaag in HLN, regionale sectie: Vrijspraak voor 158 roodrijders!

Aan hetzelfde kruispunt en vanwege de punten die ik aangehaald heb hierboven.. De verkeerslichten zijn niet correct geplaatst omdat een autobestuurder alleen rekening moet houden met de borden of lichten die rechts van hem staan. Nieuwe dossiers worden geseponeerd en er wordt onderzoek gedaan naar de situatie.

Nu vraag ik mij natuurlijk af of ik hieraan nog iets kan doen? Ik heb m.i. rechtmatig beroep aangetekend en had dus moeten in het gelijk gesteld worden..

Ik ben van plan een brief te rechten maar aan welke instantie enz...?

PS: Ik heb alles al betaald..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 28 mar 2010 22:21

Ik vrees dat je niets meer kan doen. Je termijn om in beroep te gaan is voorbij.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 29 mar 2010 09:19

“Art.172.Tegen de vonnissen gewezen door de politierechtbanken staat in alle gevallen hoger beroep open...De termijn, bij artikel 174 van het Wetboek van Strafvordering gesteld, gaat in op de dag van de uitspraak van het vonnis, of van de betekening indien het vonnis bij verstek gewezen is.Art.174.Het hoger beroep van de vonnissen, door de politierechtbank gewezen, wordt...ingesteld binnen dezelfde termijnen, onder dezelfde voorwaarden en in dezelfde vorm als het hoger beroep van de vonnissen door de correctionele rechtbank gewezen.Art.203.§ 1. Behoudens...vervalt het recht van hoger beroep, indien de verklaring van hoger beroep niet gedaan is op de griffie van de rechtbank die het vonnis heeft gewezen, uiterlijk vijftien dagen na de dag van die uitspraak en indien het vonnis bij verstek is gewezen, uiterlijk vijftien dagen na de dag van de betekening ervan aan de veroordeelde partij of aan haar woonplaats...”(Wetboek van Strafvordering 17 november 1808).

Onderzoek of de termijn uit voornoemd art.203 al dan niet verstreken is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 31 mar 2010 11:07

Ik begrijp iets niet aan uw verhaal...

U gaat niet akkoord met het vonnis, gaat in beroep maar betaalde intussen wel de boete?

Ik zou dan denken van...ofwel voer je de beroepsprocedure en dan wacht je af tot daar een uitspraak is, ofwel berust je in het vonnis en betaal je de boete.

pickey
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 31 mar 2010 12:54

Ik begrijp iets niet aan uw verhaal...

U gaat niet akkoord met het vonnis, gaat in beroep maar betaalde intussen wel de boete?

Ik zou dan denken van...ofwel voer je de beroepsprocedure en dan wacht je af tot daar een uitspraak is, ofwel berust je in het vonnis en betaal je de boete.
nergens zeg ik toch dat ik het vonnis niet aanvaard heb? ik betwistte het initieel voorstel dat ik geflitst was om door het rood licht te rijden.. daardoor moest ik voor de politierechtbank verschijnen en werd de uitspraak gedaan, in mijn nadeel.

daarna kon ik nog hoger beroep instellen maar dat was het mij niet waard

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 03 apr 2010 18:05

Als u betaald hebt wil dat zeggen dat u wettelijk de regeling aanvaard hebt.
Dus einde verhaal - geen mogelijkheid om zaak terug te draaien.
Gezien definitief gesloten

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 06 apr 2010 23:58

Denk dat de gestelde vraag hierover gaat. De zaak is nu in beroep behandeld en de politierechter in ongelijk gesteld.

ROESELARE - In West-Vlaanderen moeten 158 automobilisten die door het rode licht waren gereden, hun boete niet betalen omdat de situatie op het kruispunt erg onduidelijk was. Mogelijk zijn er gevolgen voor honderden kruispunten in heel Vlaanderen.
Het bewuste kruispunt ligt op de ring rond Roeselare, waar de Beversesteenweg de ringweg kruist. De verkeerslichten geven twee signalen. Het gewone licht, een volle cirkel, staat op groen. Maar daarnaast hangt een tweede licht, een pijl, dat naar links wijst. En dat staat op rood. De bedoeling was om duidelijk te maken dat bestuurders naar links moeten stoppen, maar bestuurders die rechtdoor of rechtsaf willen het signaal te geven dat zij mogen doorrijden.

Blijkbaar was die situatie voor veel mensen onduidelijk, want er werden 158 automobilisten in een paar maanden geflitst terwijl ze door het rood reden.

'Op zich is het niet zo logisch dat je op een kruispunt een vol groen licht gaat combineren met een rode pijl. Daardoor kan verwarring ontstaan. Het meest logische zou zijn dat als er pijlen gebruikt worden, ze gebruikt worden voor alle richtingen. Als de rode pijl naar links wijst, is de situatie echter wel wettig', zegt Werner De Dobbeleer van het BIVV.

Naar rechts

'Aanvankelijk stelde het reglement van de wegbeheerder dat een combinatie van pijlvormige en cirkelvormige verkeerslichten niet kon, maar in 2001 kwam daarop een uitzondering waardoor met een pijlvormig verkeerslicht naar links wel gecombineerd mag worden', aldus De Dobbeleer. 'Het bizarre is dat een pijl naar rechts samen met een cirkelvormig licht daarentegen onwettig is.'

De situatie mag dan wel wettig zijn, maar het is daarom nog niet duidelijk. Dat oordeelde een rechter nu. De Kortrijkse correctionele rechtbank, zittend als politierechter in beroep, heeft geoordeeld dat de situatie inderdaad onduidelijk is. Het verkeersreglement zegt namelijk niet welk licht het belangrijkste is: het cirkelvormige of de pijl. 'De hiërarchie van de verkeerslichten is niet geregeld', luidt het in het vonnis.

Alle overtreders werden vrijgesproken, eerst door de politierechter en daarna ook in beroep door de correctionele rechtbank.

Op het kabinet van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) onderzoekt men de rechtspraak en een eventuele aanvulling van de wet.

(De Standaard)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#8 , 07 apr 2010 12:33

Op het kabinet van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) onderzoekt men de rechtspraak en een eventuele aanvulling van de wet.

(De Standaard)
de vernieuwde wegcode moet nog worden uitgegeven en ze zijn al bezig om achterpoortjes aan het maken zodat de weg(wan)beheerder terug vrij spel krijgt
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”