vluchtmisdrijf - bewijs goed gedrag en zeden

zippo
Topic Starter
Berichten: 5

vluchtmisdrijf - bewijs goed gedrag en zeden

#1 , 16 mar 2010 09:43

Enkele jaren geleden ben ik veroordeeld voor een ongeval met vluchtmisdrijf (zonder lichamelijke schade).Ik reed namenlijk een geparkeerde wagen aan en ben daarna doorgereden.Ik kreeg hiervoor een geldboete en ook 2 weken rijverbod.
Nu 3 jaar later ,ben ik van plan om te soliciteren voor een opleiding als politie-inspecteur.
Bij de inschrijvingsformulieren dient er ook een getuigschrift van goed zedelijk gedrag bijgevoegd te worden.
nu is mijn vraag of de veroordeling die ik 3 jaar geleden heb opgelopen hierop vermeld zal staan en zo ja hoelang? en kan dit mijn solicitatie als politie-inspecteur in de weg staan?
alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sheepie
Berichten: 164

#2 , 17 mar 2010 09:34

Normaal gezien blijven verooredelingen door de poltierechter maar drie jaar op je bewijs van ggz staan (nu uitreksel uit het strafregister).
Ik denk niet dat er nog zal opstaan. Ben een 12 jaar geleden ook eens veroordeeld geweest door de politierechter en bij mij is het al lang terug blanco. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze dit niet meer kunnen zien.
Als ik mij niet vergis voeren ze een moraliteitsonderzoek uit bij sollicitatie, en dan kijken ze natuurlijk wel verder dan alleen dat papiertje.
Persoonlijk denk ik niet dat deze veroordeling veel invloed zal hebben.


Meer informatie over het eerherstel kan je hier vinden: https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... eerherstel
Een verzoekschrift of brief tot eerherstel aanvragen kan hier: https://www.jureca.be/juridische-produc ... eerherstel

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 17 mar 2010 10:12

“Art.619.Veroordelingen tot een politiestraf worden uitgewist na een termijn van drie jaar te rekenen van de dag van de definitieve rechterlijke beslissing waarbij zij zijn uitgesproken...Het vorige lid is niet van toepassing op veroordelingen die een vervallenverklaring of ontzetting inhouden uitgesproken volgens het vonnis waarvan de gevolgen zich over meer dan drie jaar uitstrekken...”(Wetboek van Strafvordering 17 november 1808).

Onderzoek of de geldboete politioneel of correctioneel(=ten minste acht dagen) was .
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 17 mar 2010 19:28

Vergeet het moraliteitsonderzoek niet.

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#5 , 18 mar 2010 17:24

Vluchtmisdrijf is in de regel correctioneel.
Ergo: geen automatische wissing.
Wel herstel in eer en rechten aan te vragen.
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 24 mar 2010 18:52

Als je door de testen raakt zal je tijdens het selectiegesprek met 'serieuse elementen' uit de hoek moeten komen hoor.
Vluchtmisdrijf ... rijverbod ...

Djezzebel
Berichten: 14

#7 , 31 mar 2010 19:43

na 3 jaar staat dat er niet meer op. maar er staat wel een verwijzing op dat goed gedrag en zeden papier. uw papier is zowieso niet meer blanco. binnenlandse zaken zal zowieso ook een veiligheidsonderzoek uitvoeren, en zij kunnen in uw strafblad graven bij wijze van spreke tot uw geboorte. zelfs de dingen die je als kind hebt uitgestoken kunnen zij nog teweten komen, ook al vervalt dat zogezegd op je 18.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 31 mar 2010 20:19

Strafzaken ( maatregelen JRB) zijn zo wie zo gesloten op 18 jaar.
Politionele info bestaat nog wel maar is beperkt ( ANG - registratie)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”