boete op priveparking

wikky
Topic Starter
Berichten: 3

boete op priveparking

#1 , 28 feb 2010 17:02

beste forumleden,

Heb gisteren een " forfaitaire schadevergoeding wegens niet naleven van intern perkeerreglement" (art 1133 tot 1145 burgerlijk wetboek, onverminderd andere toepasselijke wetsbepalingen) " gekregen bij het parkeren op de parking van een keukenshop.
dit is uitgeschreven door en privefirma, het bedrag is 25 euro.
in de begeleidende brief wordt onmiddelijk gedreigd met eventuele kosten voor aanmaning, gerechtsdeurwaarder ed. (over vriendlijkheid gesproken)

Toch heb ik vragen bij de wettelijkheid van een dergelijke "boete" .

wat doe ik best in deze, uit principe heb ik niet de intentie om dit bedrag te betalen.

groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 28 feb 2010 18:10

in de begeleidende brief
ik veronderstel dat u dit thuis toegestuurd gekregen hebt

ik stel mij maar de vraag hoe ze aan je adres gekomen zijn

gezien niet iedereen zomaar toegang krijgt tot die gegevens
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

wikky
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 28 feb 2010 18:11

zat tussen de voorrruit van de wagen.

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 28 feb 2010 18:28

De eigenaar van zo'n privéparking voor klanten bepaalt zelf de voorwaarden, tarieven en openingsuren. Wil je gebruikmaken van zo'n parking dan ga je akkoord met de algemene voorwaarden. Die staan wel ergens langs de opritten van de parking. Je zou nog aan zo'n "boete" kunnen ontsnappen mocht je in de winkel zijn geweest en dat kunnen bewijzen. Je zal dus uiteindelijk niet anders kunnen dan betalen.

Op sommige parkings (o.a. van Dream Land) moet je je blauwe schijf zetten of je krijgt ook een 'boete'.

Wat de 'vriendelijkheid' betreft, ik begrijp de keukenbouwer wel.

Eigenlijk mag je nog blij zijn dat je wagen niet werd weggesleept.

wikky
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 28 feb 2010 18:29

zat tussen de ruitenwisser van de voorrruit

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#6 , 28 feb 2010 21:47

hing het "regelement" wel duidelijk herkenbaar uit? dan nog liefst aan de ingang van de parking?

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#7 , 01 mar 2010 16:20

ik zou het zo laten
de kans dat ze je adres achterhalen is onbestaand
anders heb je redenen om te procederen

zeker niet schriftelijk reageren
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#8 , 01 mar 2010 18:44

in het begin dat ik op mijn appartement hier woonde zo een 2,2 jaar geleden stond ik ook op zo een "priveparking" van de o'cool hier vlak tegen mij.

op gegeven moment kreeg ik ook zo een fan-mail tussen mijn ruitenwissers waarin stond dat ik 'schade' toebracht omdat ik mijn schijf niet legde ( i shit you not :p )


nooit betaald en nooit meer iets van gehoord, moesten ze toch nog opduiken ( in mijn geval ), bewijs eisen dat er schade was aan de parking, laat ze dan maar is beginnen :D

simonjo
Berichten: 285

#9 , 26 mei 2010 23:19

Laat ons ervan uitgaan dat de inning van die 25 euro 'boete' niet de bekommernis is van de keukenman, evenwel het afscrhikken van wildparkeerders.

Stel je voor dat de helft van uw parking ingenomen is door niet-klanten... dan komen de klanten klagen over te weinig parkeerruimte of gaan elders waar ze wel kunnen parkeren. Nog maar te zwijgen wat BTW controleurs daar al niet van kunnen maken.

Ik weet het, het was maar 5 minuten blablabla, en dat zegt de volgende ook... punt is dat de eigenaar betaald voor parkeerruimte voor zijn klanten. dat sommige winkels nog eisen een parkeerschijf te leggen is enkel om de commerce nog wat aan te zwengelen, binnen en buiten liefst.

Franciscus
Berichten: 38600

#10 , 28 mei 2010 16:34

Men kan en mag ook een wielklem plaatsen - eerst betalen en dan verwijderen

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 30 mei 2010 11:08

Men kan en mag ook een wielklem plaatsen - eerst betalen en dan verwijderen
Dat mag absoluut niet. Het wordt beschouwd als "je onrechtmatig de eigendom van iemand anders toe-eigenen" en is uiteraard strafbaar.

Luc.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#12 , 30 mei 2010 16:16

Als het uithangt, mag het wel. Als je dan je daar parkeert, dan ga je akkoord met de voorwaarden.
Hangt allemaal af van welke voorwaarden er staan om er te kunnen parkeren.

Franciscus
Berichten: 38600

#13 , 31 mei 2010 18:34

Mag wel - als het in inwendig reglement is aangegeven dat uithangt- normale bezoekers krijgen een jeton aan balie - en worden geregistreerd een niet geregistreerde wagen kreeg een wielklem. Geloof me was zeer efficient ook al werd er gedreigd met deruwaarder en advocaat.
Zaak was trouwens opgesteld samen met de juridische dienst van een aldaar gevestigde firma.
En met de fout parkeerders vanuit de buurt was het zeer snel gedaan.

Franciscus
Berichten: 38600

#14 , 31 mei 2010 18:37

PS en zou dat dan ook nog willen zeggen dat ik de poort van de parking dan nog moet laten openstaan en de barelen omhoog als daar onbekende en niet reglementaire voertuigen staan?.
Het is nog altijd grond - eigendom en handelspand van een firma dus wordt 'savond en de poort en de bareel afgesloten.

Element schadevergoeding vanuit de firma kan idd pas als al die spelregeltjes juist zijn uitgelegd aan de ingang.

araneus
Berichten: 66

#15 , 16 jun 2010 10:02

De firma's die dergelijke controles uitvoeren voor de eigenaar van een parking hebben dikwijls omvangrijke, historische gegevens. M.a.w. als je ergens ooit een parkeer retributie hebt gekregen zit je in hun database. Daar hebben ze wsl. je gegevens gekregen van de DIV (al dan niet wettelijk). Ze kunnen deze gegevens gebruiken om je een boete te sturen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”