overtreding met oldtimer

stijnfl
Topic Starter
Berichten: 5

overtreding met oldtimer

#1 , 26 feb 2010 00:54

Hallo,

Ik ben de trotse eigenaar van een 1966 ford mustang en deze staat ingeschreven op O-platen.
Vandaag ben ik naar een vriend geweest om een herstelling te laten doen aan mijn wagen, op de terugweg naar huis werd ik stopgezet door de verkeerspolitie die mij de mededeling gaven dat ik niet mocht rijden na zonsondergang en ze daarvoor mijn O-platen in beslag gingen nemen.
Ik was blijkbaar niet goed genoeg op de hoogte van de wetgeving omtrent O-platen, ik dacht dat ik voor een herstelling altijd mocht rijden, en ik was er niet van op de hoogte dat dit tussen zonsopgang en zonsondergang moest gebeuren. De heren hebben een kleine verklaring van mij afgenomen en mijn O-platen terplaatse in beslag genomen. Ik heb in mijn verklaring ook laten noteren dat ik niet op hoogte was van het feit dat ik me niet na zonsondergang op de openbare weg mag begeven.
Mijn o-platen worden geschorst en terug gestuurt naar DIV en mijn overtreding word naar het parket verzonden.
Nu is mijn vraag of iemand weet wat voor boete's hier op staan?
Gaat dit meteen naar de politierechtbank of krijg ik een minnelijke schikking toegestuurt?

Alvast hartelijke dank voor de info.
Stijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rechtvaardig
Berichten: 105

#2 , 03 mar 2010 23:59

wat de straf zal zijn en of er een minnelijke schikking kan volgen hangt af van het parket maar ik vrees dat er wel een boete zal volgen immers de uitleg dat je niet wist dat er tussen zonsopgang en ondergang alleen mag gereden houdt immers geen steek voor politie en parket:
bij aanvraag O-plaat moet je immers een verklaring ondertekenen dat je de verplichting/voorwaarden van een O-plaat zal naleven:
niet rijden buiten een straal van 25 km van de woning (tenzij men zich begeeft naar een openbare manifestatie/meeting of als voorbereiding van die manaifestatie = je kan rijden naar een garage die verder gelegen is)
slechts rijden tussen zonsopgang en ondergang.
zonder ondertekening van deze verklaring krijg je geen O-plaat

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”