invordering rijbewijs

Goya
Topic Starter
Berichten: 3

invordering rijbewijs

#1 , 16 feb 2010 14:47

Vorige week is mijn vriend zijn rijbewijs ingetrokken en ik stel mij vragen over het optreden van de politie.Ik zal even schetsen hoe het gelopen is.
We waren samen op café geweest en hadden allebei teveel gedronken. Onderweg naar huis hebben we een woordenwisseling gekregen, waarop hij mij thuis heeft afgezet en is terug gereden. Ik was ondertussen gaan slapen en had uit gewoonte het kettingkje op de deur gedaan. Na een half uurtje ongeveer is hij terug gekeerd maar kon dus niet binnen. Na herhaaldelijk aanbellen(ik sliep blijkbaar al vast) heeft hij dan maar de ruit van de voordeur ingegooid om binnen te kunnen, waarop iemand van de buren de politie gebeld heeft. Met het kettingkje van de deur te doen had mijn vriend zich lelijk gesneden en had hij de 100 gebeld om zich te laten verzorgen in het ziekenhuis. Hij was al weg naar het ziekenhuis toen de politie hier aankwam. Ze hebben aan mij enkel gevraagd of hij hier woonde (wat niet het geval is maar hij blijft wel geregeld slapen) waarop ze ook naar het ziekenhuis vertrokken zijn. Er is ook genoteerd dat zijn wagen op mijn oprit stond met lekke band. In het ziekenhuis hebben ze hem een ademtest afgenomen en werd zijn rijbewijs onmiddelijk ingetrokken voor 15 dagen. Ik stel mij de vraag of zoiets wettelijk is. Hij bevond zich toch niet op de openbare weg?Zijn wagen stond immers voor mijn deur. Ik wil er ook zeker bij vermelden dat van enige agressie zijnentwege helemaal geen sprake was.
Ik probeer deze feiten zeker niet goed te praten of te minimaliseren, ik weet dat drinken en autorijden eigelijk niet samen horen..., maar kan een rijbewijs van iemand die zich op dat moment niet op de openbare weg bevindt zomaar ingevorderd worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 16 feb 2010 15:34

"... Na een half uurtje ongeveer is hij terug gekeerd..." Heeft hij dronken gereden, ja of neen?

Goya
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 16 feb 2010 16:21

Ja, toen hij met de auto reed had hij gedronken...
Maar op het ogenblik dat ze zijn ademtest afnamen zat hij in het ziekenhuis. Ze hebben hem dus niet van de openbare weg geplukt. De politie is aan de deur geweest omdat de buren ze gebeld hadden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 17 feb 2010 17:08

Perfect mogelijk --- er zijn strafbare feiten geregistreerd en er is volgrecht -heterdaad.
De OIRB wordt trouwens bevolen door de procureur des Konings dus zal alles wel correct zijn geweest.
Want met wat u verteld hebben we natuurlijk niet het ganse ( echte) verhaal.
Beschadiging of beter hier vernieling van afsluiting is er ook nog.
Platte band op oprit... waar tegen gereden dus vermoedelijk al ergens een aanrijding gehad dat is al reden genoeg.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”