verjaring snelheidsovertreding

sokke
Topic Starter
Berichten: 1

verjaring snelheidsovertreding

#1 , 13 feb 2010 19:21

Ik kreeg in december 2008 een pv ivm snelheidsovertreding. Ik heb toen onmiddellijke het document "minnelijke schikking ingevuld".
Nu op 13/2/2010 krijg ik een oproepingsbrief voor rechtbank. Kan dat? meer dan 1 jaar na de feiten? :cry:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 15 feb 2010 16:44

“Art.216bis.§1.De procureur des Konings kan...de dader verzoeken een bepaalde geldsom te storten...Betaling...doen de strafvordering vervallen,mits zij binnen de bepaalde termijn plaats hebben...“(Wetboek van Strafvordering).

‘het document "minnelijke schikking ingevuld"‘ is niet voornoemd verzoek van de procureur des Konings.

“Art.68.De strafvordering die het gevolg is van een overtreding van deze wet alsmede van de ter uitvoering ervan vastgestelde besluiten, verjaart door verloop van een jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan...”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

“Art.21.Behoudens...verjaart de strafvordering door verloop van tien jaren, vijf jaren of zes maanden, te rekenen van de dag waarop het misdrijf is gepleegd, naar gelang dit misdrijf een misdaad, een wanbedrijf of een overtreding is. Art.22.De verjaring van de strafvordering wordt slechts gestuit door daden van onderzoek of van vervolging, verricht binnen de in artikel 21 bepaalde termijn.(17 APRIL 1878. - WET HOUDENDE DE VOORAFGAANDE TITEL VAN HET WETBOEK VAN STRAFVORDERING.).

Onderzoek of de strafvordering al dan niet tijdig gestuit werd. Indien niet dan was ze verjaard.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”