Sticker B en EU op nummerplaat

adre
Topic Starter
Berichten: 1

Sticker B en EU op nummerplaat

#1 , 24 jan 2010 12:16

Hallo,

Ik vroeg mij af of de B en de EU sticker achteraan de auto
aan het nummerbord verplicht zijn? Ik zie veel auto's rijden
met alleen de B aan de ene kant van het nummer bord, en aan de andere kant een sticker van de garage. Zou ik die EU sticker ook kunnen vervangen door een andere sticker? of komen daar problemen van?

bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 24 jan 2010 20:48

Bij mijn weten is geen B of EU verplicht op een auto ingeschreven door iemand die in België woont en er in België mee rondrijdt.

Enkel als men in het buitenland gaat rijden, is een B verplicht (omdat anders dat buitenland kan eisen dat de auto daar ook nog eens ingeschreven wordt).

Zo herinner ik het me uit een vorig leven als douanier...



20 JULI 2001. - Koninklijk besluit betreffende de inschrijving van voertuigen.

Afdeling 4. - Voertuigen in het verkeer gebracht door personen verblijvend in het buitenland.

Art. 4. § 1. De personen die in het buitenland verblijven mogen in België een voertuig in het verkeer brengen dat ingeschreven is in het buitenland op voorwaarde dat die voertuigen ingeschreven zijn in een lidstaat van de Europese Unie of in een staat die parij is bij één der verdragen inzake het wegverkeer en voor zover zij de nummerplaten dragen voorgeschreven door de wetgeving van de staat waar zij ingeschreven zijn.

Alle voormelde voertuigen moeten bovendien op de achterzijde de letter of letters voeren die door de voormelde verdragen of door de Europese Unie wordt of worden opgelegd om de staat aan te wijzen waar het voertuig is ingeschreven.

Het bewijs van de inschrijving in het buitenland wordt geleverd door de voorlegging van het kentekenbewijs afgeleverd overeenkomstig de wetgeving van de staat waar het voertuig ingeschreven is.
(Met het oog op de identificatie van het voertuig in het internationaal verkeer dient de bestuurder het kentekenbewijs of deel I van een tweedelig kentekenbewijs, aan boord van zijn voertuig te hebben, telkens dit laatste deelneemt aan het verkeer.)

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”