betwisten overtreding - niet aanvaarden minnelijke schikking

patrick de backer
Topic Starter
Berichten: 2

betwisten overtreding - niet aanvaarden minnelijke schikking

#1 , 19 jan 2010 19:05

Ik betwist een parkeerboete wegens onduidelijke situatie ter plaatse (ik parkeerde op een plaats met grondmarkeringen van een rolstoel, maar er is geen verkeersbord geplaatst - dus mag ik er zonder gehandicaptenkaart parkeren - op de plaats naast diegen waar ik parkeer staat wel een dergelijk bord, maar alleen op die plaats. Er zijn in totaal 5 parkeerplaatsen met grondmarkering, maar slechts 3 met een bord).

Ik ben niet beried de minnelijke schikking ten belope van 100 € te aanvaarden. In principe gaat het dossier nu naar het Parket. Indien dit niet seponeert, kom ik voor de politierechter. Hoe zit het dan met de boete? Wordt het bedrag van de minnelijke schikking behouden of bepaalt de politierechter het bedrag zelf.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 20 jan 2010 10:09

kan je eens een foto of duidelijke tekening geven van hoe die borden staan
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 22 jan 2010 16:56

Ik betwist een parkeerboete wegens onduidelijke situatie ter plaatse (ik parkeerde op een plaats met grondmarkeringen van een rolstoel, maar er is geen verkeersbord geplaatst - dus mag ik er zonder gehandicaptenkaart parkeren - op de plaats naast diegen waar ik parkeer staat wel een dergelijk bord, maar alleen op die plaats. Er zijn in totaal 5 parkeerplaatsen met grondmarkering, maar slechts 3 met een bord).
Toevallig toch niet in Lier :?:

De bedoelde wegmarkering heeft in de wegcode geen betekenis gekregen.
Zonder bijhorend verkeersbord is er geen parkeerverbod.

De vraag is dan of de borden die er wel staan, ook een parkeerregeling opleggen op de andere plaatsen.
Een bord uit de E9x-reeks kan ook gelden voor een "parking" als geheel.
Maar het begrip "parking" is op zich niet gedefiniëerd in de wegcode, en de woordenboekenbetekenis is niet sluitend.
De rechter - die niet erg opgezet gaat zijn met uw nogal asociaal parkeren op die plaats - kan die onduidelijkheid tegen u gebruiken door dit geheel van parkeerplaatsen een parking te noemen ...
In principe gaat het dossier nu naar het Parket. Indien dit niet seponeert, kom ik voor de politierechter.
Het parket seponeert zelfs de meest pietluttige verkeersovertredingen doorgaans niet.
Van een totale overbelasting is op de meeste politieparketten geen sprake.
Hoe zit het dan met de boete? Wordt het bedrag van de minnelijke schikking behouden of bepaalt de politierechter het bedrag zelf.
De politierechter bepaalt zelf de straf.

Voor een tweedegraadsovertreding is ook een verval van het recht tot sturen mogelijk.
Zorg dus dat u zeer stevig in uw schoenen staat ...

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 22 jan 2010 18:30

Toevallig toch niet in Lier

Haha. Interessant...Mijn vriend kreeg twee jaar geleden een parkeerboete (door politieagent, niet door parkeerwachter), was in Lier geloof ik. Ken niet de juiste omstandigheden, maar hij was woedend omdat het volgens hem niet correct was. Hij heeft geweigerd de minnelijke schikking te betalen en de zaak kwam voor de rechtbank. Hij kreeg gelijk, kwijtschelding van betaling van de boete.....maar hij moest wel de gerechtskosten betalen en die waren hoger dan het bedrag van de minnelijke schikking!!!!! Dura lex sed lex (in België een ietsje meer als de overheid de tegenpartij is???).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 22 jan 2010 18:53

Hij kreeg gelijk, kwijtschelding van betaling van de boete.....maar hij moest wel de gerechtskosten betalen en die waren hoger dan het bedrag van de minnelijke schikking!!!!!
Dan heeft hij geen "gelijk" gekregen, maar is hij wel veroordeeld maar met opschorting van straf.

Als je echt "gelijk krijgt" - vrijgesproken wordt dus - valt er niks te betalen.

jean pierre1950
Berichten: 194

#6 , 24 jan 2010 20:30

Je parkeer je op een invalide plats die niet 100% aangeduid is, en je neemt die plaats in van een invalide. En dan heb je nog het lef als je een boete krijgt van deze te betwisten. Schaam je !!!
Ze zouden je moeten een been afzagen dan zal je weten voor wie die plaatsen zijn.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#7 , 24 jan 2010 20:40

Je parkeer je op een invalide plats die niet 100% aangeduid is, en je neemt die plaats in van een invalide.
fout
een parkeerplaats voorbehouden voor gehandicapten wordt dat pas als ze op een correcte manier is aangeduid
het is 100% of niks
het is aan de wegbeheerder om te zien dat het in orde is

maar er is nog steeds geen duidelijkheid of die plek nu 100% goed aangeduid was of niet
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”