Verjaring boete, welke termijnen ?

Citroen
Topic Starter
Berichten: 1

Verjaring boete, welke termijnen ?

#1 , 09 jan 2010 16:41

Beste,

na wat gelezen te hebben hier op het forum heb ik toch nog een verhaaltje;
"Op 5 feb 2007 heb ik een vonnis gekregen tot betaling van een snelheidsovertreding die ik heb begaan in 12 nov 2005! bij verstek.
Het was een 'overdreven' snelheid van 54km/u (gecorrigeerd, ik was vermoedelijk geflitst tegen 60km/u) in bebouwde kom.
Pas vorige week (1ste week 2010) kwamen de bloedhonden (lees deurwaarders) aan m'n deur om geld los te peuteren."

Nu weet ik ook dat wie het potje breekt, het potje moet betalen,,,maar toch,
als wij moeten betalen moet dat NU, Heute, maintenant, direct zijn! Maar als we van 'hun' iets gedaan moeten krijgen kan het dus 5 jaar duren.
Juist daarom is dit misschien wel de motivatie hen te laten inzien wat ze al dan niet mislopen aan vorderingen als ze niet meteen handelen!

Dus, mijn vraag is nu; De verjaringswetgeving, van toepassing of niet op mijn geval? En, waar kan ik deze wet nalezen in verstaanbaar nederlands?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 09 jan 2010 17:05

zolang dat we niet weten voor welke artikels u bent veroordeeld en bij welke rechtbank EN wat u ondertussen misschien niet hebt gedaan.......- bij verstek .... bent u ondertussen niet ambtelijk geschrapt geweest ??
Volgende algemene tekst maar het is best een advocaat te raadplegen.
8.5 De verjaring van de opgelegde straffen

Daarnaast kunnen de straffen die door de rechter werden uitgesproken verjaren.


Art. 92 van het Strafwetboek (S.W.) van 8 juni 1867: Correctionele straffen verjaren door verloop van vijf jaren, te rekenen van de dagtekening van het arrest of van het in laatste aanleg gewezen vonnis, of te rekenen van de dag waarop het in eerste aanleg gewezen vonnis niet meer kan worden bestreden bij wege van hoger beroep.
Indien de uitgesproken straf drie jaar te boven gaat, is de verjaringstermijn tien jaren.

Art. 93 S.W.: Politiestraffen verjaren door verloop van een jaar, te rekenen van de tijdstippen, in het vorige artikel vastgesteld.

Art. 94 S.W.: De straffen (...) van geldboete en van bijzondere verbeurdverklaring verjaren door verloop van de in de vorige artikelen vastgestelde termijnen, naargelang zij zijn uitgesproken wegens misdaden, wanbedrijven of overtredingen.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 09 jan 2010 17:09

o ja 5 februari 2007 + 3 jaar is 5 februari 2010 - dus binnen de 3 jaar
Tip vb indien de boete groter is dan € 26 is het geen politiestraf maar correctioneel.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”