Bromfiets klasse B.

zhoraindy1
Topic Starter
Berichten: 8

Bromfiets klasse B.

#1 , 06 jan 2010 00:27

Dag allemaal,

volgens de Belgische wet mag een bromfiets klasse B op een horizontale weg maximum 45 km/h kunnen halen.
Deze wet blijkt een gevolg te zijn van het gelijkvormigheidsattest dat in Belgie echter pas ingevoerd is met het KB van 10/10/1974. Dit attest houdt in dat de bromfiets aan een aantal voorwaarden moet voldoen en dus ook maximaal 45km/h mag kunnen rijden.
Bromfietsen die dateren van voor deze datum hebben dus geen gelijkvormigheidsattest.
Sommige mensen beweren dat bromfietsen van voor 1974 hieraan niet onderworpen zijn. M.a.w: met zulke bromfietsen moet je je evenzeer aan de maximumsnelheid van 45km/h houden, MAAR ze kunnen door de politie niet getest worden op hun maximaal haalbare snelheid. (lees: op de rollentest zetten).
Klopt dit?
Alvast bedankt voor een eventuele reactie.

Bart.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 07 jan 2010 00:06

De wegcode en de technische vereisten van bromfietsen en motorfietsen zijn uitvoeringsbesluiten van verschillende wetten.

Je kan de bepalingen en vereisten van een uitvoeringsbesluit (KB technische vereisten brom- en motorfietsen) van een wet , niet zomaar even overzetten naar een uitvoeringsbesluit (KB wegcode) van een andere wet (verkeerswet).

Voor de wegcode moet je bromfiets hoogstens 45 km/u rijden om nog als een bromfiets klasse B te kunnen aanzien worden.

Je moet 'm dus technisch beperken tot die 45 km/u.
(luchtinlaat verkleinen, of de uitlaatdiameter beperken - enfin, het omgekeerde van de trukken die gebruikt worden om bromfietsen op te drijven)

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 09 jan 2010 11:14

wetgeving zegt dat een bromfiets klasse b naar BOUW en MOTORvermogen niet sneller mag rijden dan.
Rijdt uw tuig sneller dan is het een moterfiets en derhalve in deze toestand niet verzekerd.
U kan hem altijd inschrijven als motorfiets.

Het gelijkvormigheidsattest wil ENKEL zeggen dat die 'motor'fiets voldoet aan het PV van goedkeuring dat is neergelegd bij min economische zaken door de invoerder.
Indien het voertuig door 'andere' ondertussen aangepast is vb een andere uitlaat voldoet het voertuig dus niet meer aan het PV -- en heeft dus ook geen geldig gelijkvormigheidsattest.

Qua verantwoordelijkheid naar verzekering en inschrijving en al of niet RB kan dat tellen --- en redelijk wat kosten --- bij overtreding reken op mogelijk wel € 1000.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 03 feb 2010 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

zhoraindy1
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 03 feb 2010 00:37

Bedankt voor de reactie.
Toch enkele opmerkingen:

Het gaat hier over een oldtimer bromfiets van 1965 en dus heeft die geen gelijkvormigheidsattest. Hij is in originele staat zoals hij destijds werd afgeleverd. Ik kan niet zwart op wit bewijzen dat dat zo is, maar omgekeerd zal niemand kunnen bewijzen dat dat niet zo is. De bromfiets is gewoon te oud om dit te kunnen nagaan, de fabrikant is trouwens al failliet van 1981. Ik weet dat hij origineel is en ik wil dat zo ook houden i.v.m. de waarde.
Een bromfiets klasse b mag inderdaad naar bouw-en motorvermogen niet sneller kunnen rijden dan 45km/h. Reden hiervoor is dat hij door de fabrikant "gelijkvormig" verklaard is voor de wetten die gelden in dat land.
Daarvoor wordt het gelijkvormigheidsattest afgeleverd. Maar mijn bromfiets heeft geen klasse A of B omdat dat toen niet bestond.
Bromfietsen die afgeleverd werden voor de wet van november 1974 hebben dat attest niet en konden/kunnen dus ook niet gelijkvormig zijn. Mijns inziens houdt dit in dat een bestuurder van zulke bromfiets zich moet houden aan de snelheidsbeperking van 45km/h, net zoals de jongere bromfietsen mét attest. Wettelijk mogen zij echter niet getest worden op hun maximum haalbare snelheid.
Gewoon het systeem dat bij auto's gehanteerd wordt: Een auto mag perfect een snelheid kunnen halen van 300km/h, zolang je je maar aan de maximumsnelheid houd.
Mijn oldtimer-bromfiets inschrijven als motorfiets? Als dat al zou mogelijk zijn, zal ik mij met mijn gepensioneerd bromfietsje moeten begeven tussen auto's en moto's die de normale verkeersstroom volgen. Maar met mijn top van 60km/h kan ik dat niet aan. Langs de andere kant zou die 60km/h dan weer genoeg zijn om mij een fikse boete aan te smeren.
Trouwens, ik kan mijn bromfiets niet inschrijven als moto omdat er geen papieren van zijn. Ze zijn niet verloren of zo, in die tijd waren er gewoon geen.
Ik ben reeds lang bezig met deze materie om deze zomer op een legale manier te kunnen genieten van mijn bromfiets. Ik vrees echter dat ik op zoek ben naar een wettelijke basis die er niet is....zoals wel meer gebeurt in Belgie.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#5 , 03 feb 2010 09:53

Koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen.
(B.S. 15.11.1974)

Artikel 2: Toepassingssfeer


§1. De bepalingen van dit besluit zijn toepasselijk op de bromfietsen en de motorfietsen.
§2.
1. Sommige bijzondere categorieën van voertuigen zijn evenwel slechts aan bepaalde voorschriften van dit algemeen reglement onderworpen:
Het zijn:

de voertuigen die meer dan 25 jaar geleden in dienst werden gesteld en die slechts uitzonderlijk op de openbare weg gebruikt worden, hetzij ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties, hetzij voor proefritten met het oog op deze manifestaties tussen zonsopgang en zonsondergang, binnen een straal van 25 km, hetzij om zich naar deze manifestaties te begeven.

Deze zijn enkel onderworpen aan de bepalingen van de artikelen 10, 11, §3 en 13 van dit besluit.



Artikel 10: Geluid voortgebracht door in dienst zijnde voertuigen.
Artikel 11: Reminrichtingen.
Artikel 13: Definities en voorwaarde verlichting en reflectoren.
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 03 feb 2010 10:04

Is de definitie van een motorfiets niet ... cilinderinhoud meer dan 50 cm3 en/of sneller kunnen rijden dan 45 km/uur? Alles minder is een bromfiets van klasse A of B. Moet dat blijken uit papieren?

En het zou toch mogelijk moeten zijn om de motorfiets in te schrijven als oldtimer? Er moeten in België toch nog enthousiastelingen rondrijden op een oldtimer motorfiets? Wat zeggen je verzekeringsmaatschappij en DIV hierover?

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 03 feb 2010 16:31

De definitie is idd niet sneller KAN rijden dan --- dus ongeacht uw verhaal je rijdt sneller dus je bent in overtreding.

Gezien je sneller KAN rijden - het attest isvoor die niet sneller MOGEN rijden - maar je kan sneller dan is uw voertuig gelet op de snelheid zo wie zo een motorfiets - dus inschrijven als motorfiets en dan kan je een inschrijving Old-timer aanvragen zoals Sniper heeft gezegd.
Bij inschrijving is uw voertuig ook iets beter beschermd tegen diefstal gezien alle nuttige elementen geregistreerd staan bij uw nplt.

zhoraindy1
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 03 feb 2010 22:40

Een motorfiets hoeft geen grotere cylinderinhoud dan 50cc te hebben. Daarom ook dat je de jongere bromfietsen kan inschrijven als moto om wettelijk in orde te zijn qua snelheid.

Echter, als ik het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 lees, kan ik alleen maar vaststellen dat mijn bromfiets in orde moet zijn met de geldende geluidsnormen, goede remmen moet hebben en voorzien moet zijn van verlichting en voorgeschreven reflectoren.
Hier staat niets te lezen i.v.m. maximum HAALBARE snelheid. Volgens mij kan ik er dus zo de baan (fietspad) mee op. Ik moet me wel houden aan de maximum snelheid van 45km/h

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 04 feb 2010 19:09

U rijdt niet met een bromfiets maar met een motorfiets ongeacht wat u aanhaalt in het technisch reglement.

Of wat dacht u dat de parketten doen met al die bromfietsen die opgevoerd zijn.
Bestuurder en eigenaar worden veroordeeld wegens - in verkeer brengen van een motorfiets - dus leeftijd - snelheid - ik reed niet zo snel is geen argument het tuig 'kan' sneller - niet in bezit RB of attest- niet verzekerd enz
U mag rekenen op een substantiële boete rond de €1000 - beslag op alle foute onderdelen of op het ganse tuig - rijverbod en een eventuele voorwaardelijke gevangenisstraf.

zhoraindy1
Topic Starter
Berichten: 8

#10 , 04 feb 2010 20:37

Tijdens mijn zoektocht op het net zag ik dat iemand op het forum van rijbewijsonline net dezelfde vraag als ik gesteld had. Hij kreeg daarop antwoord van de politiezone Mira en de politiezone Kortrijk.
Volgens mij is het nu wel duidelijk....Mijn bromfiets is wettelijk in orde, ongeacht de snelheid die hij KAN halen. Als bestuurder moet ik mij wel houden aan de maximum snelheid van 45km/h.


Geachte,



Ik heb uw vraag tot bevestiging van de politie Kortrijk goed ontvangen en kan hun antwoord bevestigen;



Het KB van 10.10.74 betreffende de “Technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen” is van toepassing sedert 01.01.75. Het is evident dat bromfietsen-motorfietsen die voor deze datum in het verkeer zijn gebracht niet moeten voldoen aan alles wat in dit Koninklijk Besluit is opgenomen (handelt o.a. de specifieke technische eisen zoals motor – uitlaat – reflectoren en lichten, goedkeuring – gelijkvormigheidsattest – identificatieplaatje, enz…..)

Let wel er zijn een andere wetgevingen zoals:

De wetgeving op de rijbewijzen KB. 23.03.98 die bepaalt welk rijbewijs je moet hebben naargelang het voertuig die je bestuurt;

De wegcode KB. 01.12.75 dat bijvoorbeeld bepaalt wanneer je met licht moet rijden, een helm moet dragen en diezelfde wegcode bepaalt ook in art.11.3.4° dat een bromfiets klasse B maar max. 45 km/u mag rijden.

Niettegenstaande je bromfiets van vóór 01.01.75, niet moet voldoen aan de technische eisen en dus kan omgebouwd of zelfs “opgedreven” zijn, kan het dus zijn dat je bijvoorbeeld door een snelheidsradar ergens geflitst wordt en staande gehouden wordt door een interceptieploeg. De boete zal dan berekend worden op dezelfde manier als dat auto’s geflitst worden (snelheidsovertreding binnen of buiten de bebouwde kom)



De verkeersdienst politiezone Mira

Demeyere N.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geachte,


Gevolg aan uw vraag laten wij weten dat de bepalingen van het KB 10.10.1974 inzake de technische eisen van bromfietsen niet van toepassing zijn voor een bromfiets van voor 01/01/1975. Dit betekent dat dergelijke bromfiets sneller mag kunnen rijden dan 45 km/uur.

Dit betekent echter niet dat je met dergelijke bromfiets sneller mag rijden dan 45 km/uur, gezien het KB 01.12.1975 (de wegcode) dan weer wel van toepassing is, ongeacht de ouderdom van de bromfiets. Als je sneller rijdt dan 45 km/uur en dit wordt vastgesteld, loop je de kans op een snelheidsovertreding, weliswaar dus op basis van de wegcode en niet op basis van het reglement op de technische eisen. Dit betekent dan weer bijvoorbeeld dat de bromfiets in dergelijk geval niet kan opgelegd worden.
Ook van belang is het feit dat voor dergelijke bromfiets, die steeds als een bromfiets klasse B wordt aanzien, een rijbewijs A3 vereist is.
Tenslotte is het ook zo dat de bestuurder van de bromfiets met gelijk welk middel zelf moet bewijzen dat de bromfiets in het verkeer werd gebracht voor 01/01/1975.

Ter informatie willen wij tenslotte nog meegeven dat de bromfiets, zelfs voor 01/01/1975 in het verkeer gebracht, wel degelijk op de rollen mag geplaatst worden. Eventuele vaststellingen hebben echter geen gerechtelijk vervolg. Enkel is dus eventuele het rijden aan een hogere snelheid dan 45 km/uur strafbaar.

Met vriendelijke groeten


De Verkeersdienst Lokale Politie Kortrijk

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”