Verbodsbord C3 aan 1 uiteinde van de straat

nonkel_ir
Topic Starter
Berichten: 23

Verbodsbord C3 aan 1 uiteinde van de straat

#1 , 04 jan 2010 14:52

In mijn gemeente heeft de politie aan 1 uiteinde van een straat tijdelijk een verbodsbord C3 zonder onderschrift geplaatst.
Aan het andere uiteinde van de straat staat géén bord. Dwz dat verkeer langs die kant de straat wél in mag, maar langs de andere kant niet, omdat men anders het verbodsbord negeert.
Het doel is om tijdelijk een soort eenrichtingsverkeer in te richten in de straat (nav werken in de buurt, waardoor deze rustige straat nu gebruikt wordt als 'sluipweg').
Het verbodsbord C3 betekent echter in principe dat "verkeer in beide richtingen niet toegelaten" is. Het impliceert dus dat eigenlijk aan beide uiteinden van de straat dit bord zou moeten staan, wat dus niet het geval is.

Mijn vraag is : ALS ik een boete zou krijgen omdat ik langs de foute kant de straat ingereden ben, zou dit volgens jullie een goede reden zijn om de boete te seponeren? In de wet zelf kan ik niet meteen een tekst terugvinden die duidelijk stelt dat dit bord C3 consequent geplaatst moet worden (dus niet zoals het nu is), dus waarschijnlijk is alles weer - zoals steeds in België - voor interpretatie vatbaar.

Mijn Persoonlijke mening is dat men - als men borden plaatst - er maar voor moet zorgen dat men de correcte borden plaatst op de correcte locatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jan 2010 10:57

Mijn vraag is : ALS ik een boete zou krijgen omdat ik langs de foute kant de straat ingereden ben, zou dit volgens jullie een goede reden zijn om de boete te seponeren?
Neen, u negeert het verkeersbord C3 en begaat dus een overtreding.

scorpioen

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 07 jan 2010 00:16

Als u de C3 voorbij rijdt, begaat u een overtreding, ongeacht wat er aan de andere kant van de straat aan verkeersborden staat.
In mijn gemeente heeft de politie aan 1 uiteinde van een straat tijdelijk een verbodsbord C3 zonder onderschrift geplaatst.
Aan het andere uiteinde van de straat staat géén bord.
Het gebruik van C3s langs slechts 1 kant van een weggedeelte is een regelrechte pest waar vele wegbeheerders zich aan bezondigen.
Zij negeren daarmee totaal de betekenis van het verkeersbord.

Echter, een absolute verplichting om het verbod aan beide kanten tegelijk op te leggen, staat niet in de verkeersreglementering - ongetwijfeld omdat men dit bij het opstellen ervan als volledig vanzelfsprekend achtte.

Stuur de gemeente een (desgewenst aangetekende) ingebrekestelling, en eis dat zij de verkeerssignalisatie in overeenstemming brengen met de verkeersreglementering.

Als zij een éénrichtingsstraat willen invoeren, dan dienen daar de borden C1 en F19 gebruikt te worden, eventueel met uitzonderingen voor fietsers.

De gemeente kan ook mede-aansprakelijk gesteld worden, als blijkt dat hun foutieve signalisatie 1 van de in een ongeval betrokken partijen in zijn redelijke verwachtingen bedrogen heeft.
Je verwacht namelijk uit dergelijke straat geen verkeer ...

Reclame

Johano
Berichten: 71

#4 , 08 jun 2010 00:20

Indien u het bord voorbijgaat en het negeert begaat u een overtreding.
Indien het bord aan uw L-kant staat als u het voorbijgaat (terwijl u reglementair op de weg rijdt, d.i. aan de R-kant) dan geldt het bord niet.
Indien u de straat inrijdt aan de andere kant waar geen bord is mag u er van uitgaan dat u langs die kant er wel in mag. U kan namelijk geen kennis nemen van het bord aan de andere kant.

Dat u de gemeente odh moet stellen is onwaar. Dat de gemeente aansprakelijk gesteld kan worden voor het foutief aanbrengen van de verkeersborden is eveneens onwaar, tenzij een grove fout in hoofde van de gemeente aangetoond zou kunnen worden (wat onmogelijk is).

Een bestuurder wordt niet geacht op de hoogte te zijn van een verkeersbord, indien hij er niet redelijkerwijze kennis van kan nemen. Zelfs indien men kan bewijzen dat u odh was van de verkeerssituatie, en die trachtte te omzeilen door aan de andere kant de straat in te rijden kan u niet geacht worden te weten dat u langs beide kanten de straat niet in mocht. Het bord C3 stipuleert trouwens niet dat u er langs beide kanten niet in mag. Het betekent gewoon: Verboden voor alle bestuurders. Uiteraard betekent het enkel verboden voor alle bestuurders voor zij die kennis nemen van het bord, en dus voor de mensen die van die kant komen.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#5 , 08 jun 2010 14:22

Het betekent gewoon: Verboden voor alle bestuurders.
kleine nuance
in de wegcode staat
art 68.3 : C3 Verboden toegang, in beide richtingen, voor ieder bestuurder.
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”