Begin bebouwde kom

bartbeer
Topic Starter
Berichten: 2

Begin bebouwde kom

#1 , 22 dec 2009 08:49

Beste, bij ons werden onlangs zoneringsborden geplaatst. Op zich een goede zaak vind ik maar der stellen zich toch een aantal problemen voor ; mijns inziens. Het betreft het binnenkomen van de bebouwde kom dan heb je het bord F1a met doorboven een bord einde zone 50?
Dus ik ga eens even een volledig voorbeeld geven. Beginnende 1 kilometer komende richting centrum in een zone 70, 200 meter voor je de bebouwde kom binnenrijd wordt het zone 50 en dan bij het binnnenrijden van de bebouwde kom het bord F1a met daarboven de aankondiging einde zone 50, alhoewel de zone 50 doorloopt tot een stuk voorbij einde bebouwde kom.

Je moet toch toegeven dat dit op zijn minst een dubbelzinnig bord is want het is hetzelfde als begin 50 en einde 50 boven elkaar. Deze manier wordt overal binnen de gemeente toegepast (het einde zone 50 bord boven het binnenkomenvan de bebouwde kom )

Kan iemand me raad geven of dit wel correct is ? Volgens mijn niet.

Grtn :shock:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 22 dec 2009 18:43

Volgens mij correct.
Een bord "bebouwde kom" wil (veel) meer zeggen dan alleen maar de snelheidsbeperking (op het eerste zicht: ook inzake parkeren; regels voor fietsers; ...).
Ik meen me te herinneren dat het voor een wegbeheerder gemakkelijker is snelheidsbeperkingen in te voeren dan de afbakening van een bebouwde kom te veranderen.

Eenzelfde (m.i. even ergerlijk) verschijnsel doet zich voor als je een bord tegenkom: max. 50 met een onderbord "HERHALING", terwijl je zeker bent dat het het eerste bord is van die soort. Het is dan zogezegd een herhaling van het bord "bebouwde kom"...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 07 jan 2010 00:39

Opmerking vooraf :

In talrijke gemeenten, zijn de zonale reglementeringen een regelrechte puinhoop, waarbij de wettelijke vereisten inzake de plaatsing van de bijhorende verkeersborden niet nageleefd worden.
Beste, bij ons werden onlangs zoneringsborden geplaatst. Op zich een goede zaak vind ik maar der stellen zich toch een aantal problemen voor ; mijns inziens. Het betreft het binnenkomen van de bebouwde kom dan heb je het bord F1a met doorboven een bord einde zone 50?
Dit kan perfect.
Men bakent dan een zone 50 af, buiten de bebouwde kom.

Voor de duidelijkheid is dit eigenlijk het beste.
(De snelheidszone mag namelijk ook een bebouwde kom insluiten ...)
Dus ik ga eens even een volledig voorbeeld geven. Beginnende 1 kilometer komende richting centrum in een zone 70, 200 meter voor je de bebouwde kom binnenrijd wordt het zone 50 en dan bij het binnnenrijden van de bebouwde kom het bord F1a met daarboven de aankondiging einde zone 50,
Dat kan, ALS de zone 50 meer dan 1 weg omvat. (idem voor de zone 70).

6.7.6. Behalve wat de verkeersborden F4a en F4b betreft, mag de signalisatie met zonale geldigheid slechts voor meerdere wegen ingevoerd worden.
alhoewel de zone 50 doorloopt tot een stuk voorbij einde bebouwde kom.
De zone 50 zoals je in je voorbeeld aanhaalt, eindigt aan het begin van de bebouwde kom.

Mogelijk begint er bij het einde van de bebouwde kom een nieuwe zone 50 ?

Je moet toch toegeven dat dit op zijn minst een dubbelzinnig bord is want het is hetzelfde als begin 50 en einde 50 boven elkaar.
Het snelheidsregime is hetzelfde, maar een aantal andere reglementeringen veranderen net doordat je de bebouwde kom inrijdt (o.a. inzake parkeren en strafmaat bij snelheidsovertredingen).

Het is bvb onmogelijk om in een zone 50 een snelheidsbeperking tot 70 km/u toe te staan, wat men in sommige bebouwde kommen wel doet op de grotere wegen.
Als de zone 50 de bebouwde kom mee omsluit, mag dit echter niet.

Kan iemand me raad geven of dit wel correct is ? Volgens mijn niet.
Voor zover de zones 50 en 70 meerdere wegen omvatten, kan dit.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 07 jan 2010 00:45

Eenzelfde (m.i. even ergerlijk) verschijnsel doet zich voor als je een bord tegenkom: max. 50 met een onderbord "HERHALING", terwijl je zeker bent dat het het eerste bord is van die soort. Het is dan zogezegd een herhaling van het bord "bebouwde kom"...
In principe mogen er geen C43's met snelheidsbeperking tot 50 km/u geplaatst worden in de BBK

Herhaalingsborden van het geldende snelheidsregime zijn in bepaalde omstandigheden verplicht of toegelaten :

De plaatsing van zo'n bord is verplicht nadat in een bebouwde kom een snelheidsbeperking hoger dan 50 gold.

http://wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art9#9.9


Er moet evenwel een verkeersbord C43 met snelheidsbeperking tot 50 km/u, aangevuld door het onderbord van het type VI van bijlage 2 tot dit besluit, met de vermelding " Herhaling " worden geplaatst op het einde van het weggedeelte waarop een snelheid van meer dan 50 km/u werd toegelaten. Het wordt links herhaald op de rijbanen met éénrichtingsverkeer.


In onbepaalde omstandigheden waar de plaatsgesteldheid dat rechtvaardigd, mogen ook dergelijke borden geplaatst worden :

Verkeersborden C43 met op een onderbord de vermelding " Herhaling " mogen gebruikt worden indien de bijzondere plaatsgesteldheid het rechtvaardigt.

bvb op een weg die er echt niet uitziet als gelegen binnen een BBK

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”