boete Oostenrijks vignet

supernamy
Topic Starter

boete Oostenrijks vignet

#1 , 14 jan 2026 22:00

Beste rechtsexperten van het forum,

Ik had graag jullie mening over een spijtig voorval dat ik heb meegemaakt in Oostenrijk.

Voor de eerste keer zijn we onlangs met de auto gereden door Oostenrijk. We wisten wel dat de snelwegen daar betalend zijn en dat je er een vignet voor moet kopen, maar we hadden niet vooraf geïnformeerd hoe het precies werkt.

We stopten dus kort na de inrit op de snelweg om dat vignet in het tankstation te gaan kopen. Daar kreeg ik te horen dat 1-dag vignetten enkel verkrijgbaar zijn op het internet. Dan vertrokken we weer. Toen mijn man reed zocht ik het snel op, kwam uiteindelijk terecht op de website van de snelwegbeheerder en kocht een 1-dag-vignet voor onze auto. Nota bene: het heet letterlijk "1-dag-vignet", vervalt om middernacht (om het even wanneer het werd gekocht en kost hetzelfde), is geen 24 uur geldig, maar enkel op de gekozen datum, diezelfde dag in ons geval.

Een paar weken later kregen we een aangetekende brief uit Oostenrijk in de brievenbus. Boete van 120 euro voor gebrek aan vignet. Blijkbaar werden we door camera’s ”betrapt”, nl. 6 minuten voordat ik klaar was met een aankoop van het digitale vignet op mijn smartphone.

Uiteraard hebben we de boete betwist en netjes uitgelegd in het Duits wat er was gebeurd. De Oostenrijkers wilden echter niet naar rede luisteren. Hun standpunt is dat het voertuig op het moment van de (automatische) controle niet beschikte over een geldig vignet. Ons standpunt: op die dag waren we wel in bezit van een 1-dag-vignet dat volgens ons de hele dag moest dekken; op de website van de snelwegbeheerder staat er niets van een beperkte geldigheid enkel vanaf het exacte uur van de aankoop.

Als we niet betalen binnen de 4 weken wordt er een administratieve procedure ingeleid waardoor we een boete tot 3000 Euro riskeren, hebben ons de Oostenrijkers bedreigd. :?

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2026 06:50

Ik geef u niet zoveel kans.

Onwetenheid is nooit een geldig argument bij het betwisten van een overtreding. Dat dagvignetten enkel online kunnen gekocht worden, staat erg duidelijk op de betreffende website.

Verder wordt er bij de aankoopinformatie gesproken over “met onmiddellijke geldigheid kopen”. Hoewel niet letterlijk vermeldt, is dit niet hetzelfde als met terugwerkende kracht voor de huidige dag.

U bent ongetwijfeld niet de eerste in dit geval, dus er zullen wel precedenten zijn. De kans dat iemand hier een goed zicht heeft op gerechtelijke uitspraken in Oostenrijk is klein.
Vanaf wanneer geldt mijn product?

Het 1-dags-vignet en 10-dagen-vignet kunt u met onmiddellijke geldigheid kopen.
Het 2-maandenvignet en het jaar-vignet zijn bij de aankoop als consument(e) pas vanaf de 18e dag geldig.

supernamy
Topic Starter

#3 , 15 jan 2026 07:19

Ik geef u niet zoveel kans.

Onwetenheid is nooit een geldig argument bij het betwisten van een overtreding. Dat dagvignetten enkel online kunnen gekocht worden, staat erg duidelijk op de betreffende website.

Verder wordt er bij de aankoopinformatie gesproken over “met onmiddellijke geldigheid kopen”. Hoewel niet letterlijk vermeldt, is dit niet hetzelfde als met terugwerkende kracht voor de huidige dag.

U bent ongetwijfeld niet de eerste in dit geval, dus er zullen wel precedenten zijn. De kans dat iemand hier een goed zicht heeft op gerechtelijke uitspraken in Oostenrijk is klein.

Het 2-maandenvignet en het jaar-vignet zijn bij de aankoop als consument(e) pas vanaf de 18e dag geldig.
Bedankt voor uw eerlijk antwoord! Ik begrijp uiteraard wat u zegt over terugwerkende kracht, maar wat ik hier lees interpreteer ik anders: dat 1-dags-vignetten onmiddellijk gebruiken kunnen worden betekent niet hetzelfde als "1-dags-vignetten die onmiddellijk geactiveerd worden, gelden voor die dag enkel vanaf het moment van de activering". Zo'n uitleg is nergens te vinden, niet eens onder de FAQs.

Reclame

loeki

#4 , 15 jan 2026 07:43

U had het ook in het tankstation onmiddelijk via internet kunnen kopen in plaats van te gaan rijden en het dan pa aan te kopen.
U kocht het 6 minuten na de automatische controle
Wie zegt niet dat u pas wakker werd nadat U gezien had dat u gecontroleerd was.................

supernamy
Topic Starter

#5 , 15 jan 2026 08:50

Klopt, ik had het wel in het tankstation kunnen doen, maar aangezien we met z'n tweeën waren dachten we dat we intussen konden verder rijden.
Dat we gecontroleerd werden is ons helemaal niet opgevallen. Je wordt niet geflitst.

dako

#6 , 15 jan 2026 09:56

Dat we gecontroleerd werden is ons helemaal niet opgevallen. Je wordt niet geflitst.
Is ook niet relevant of je dit opvalt.

Zoals vermeld beschikte je op moment van controle niet over een geldig vignet. Staat trouwens ver genoeg aangekondigd (Duitsland - kan je daar ook kopen) dat vignetten nodig zijn in Oostenrijk.

Bedankt voor uw eerlijk antwoord! Ik begrijp uiteraard wat u zegt over terugwerkende kracht, maar wat ik hier lees interpreteer ik anders: dat 1-dags-vignetten onmiddellijk gebruiken kunnen worden betekent niet hetzelfde als "1-dags-vignetten die onmiddellijk geactiveerd worden, gelden voor die dag enkel vanaf het moment van de activering". Zo'n uitleg is nergens te vinden, niet eens onder de FAQs.
Zo'n uitleg lijkt mij ook niet nodig. Er staat dat ze vanaf aankoop onmiddellijk geldig zijn (dus zonder vertraging). Zoals bovenstaand had je op moment van controle geen ticket.
Nota bene: het heet letterlijk "1-dag-vignet", vervalt om middernacht (om het even wanneer het werd gekocht en kost hetzelfde), is geen 24 uur geldig, maar enkel op de gekozen datum, diezelfde dag in ons geval.

. Ons standpunt: op die dag waren we wel in bezit van een 1-dag-vignet dat volgens ons de hele dag moest dekken; op de website van de snelwegbeheerder staat er niets van een beperkte geldigheid enkel vanaf het exacte uur van de aankoop.
Er staat ook "1 dags vignet" nergens een "24u vignet"

Ongeacht welk Vignet/ticket is dit altijd maar voor de "resterende periode" vanaf aankoop en niet met terugwerkende kracht.
Als ik in juni 2025 een jaarvignet koop voor Oostenrijk betaal ik ook de volle pot voor het resterende half jaar. Je kan dit ook niet inroepen voor het rijden zonder vignet in april 2025...
Als ik hier om 12u een dagticket koop voor het openbaar vervoer betaal ik ook volle pot, ookal gebruik ik dit maar een halve dag. Ik kan dit dagticket ook niet inroepen voor het rijden zonder ticket op diezelfde dag om 9u en ook niet voor de volgende voormiddag...
Als ik om 16u een dagticket koop voor een pretpark mag ik daar de dag nadien ook niet meer mee binnen tot 16u...

Sirkii

#7 , 15 jan 2026 15:19

Traantjes drogen en betalen. …. Niet leuk maar t zij zo.

supernamy
Topic Starter

#8 , 15 jan 2026 16:39

Traantjes drogen en betalen. …. Niet leuk maar t zij zo.
Als ik iets verkeerd heb gedaan neem ik de verantwoordelijkheid ervoor. In dit geval voel ik me echt misleid... Dat is het.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 jan 2026 12:09

Zoals reeds gezegd best betalen..... rekening komt bij niet betalen sowieso naar BE en uw adres kan ineens naar gerechtsdeurwaarder en indien als veroordeling via Parket.
Tevens zal aanvrager en nummerplaat in Oostenrijk vermoedelijk opgenomen worden in een Politionele databank.

supernamy
Topic Starter

#10 , 16 jan 2026 13:12

Zoals reeds gezegd best betalen..... rekening komt bij niet betalen sowieso naar BE en uw adres kan ineens naar gerechtsdeurwaarder en indien als veroordeling via Parket.
Tevens zal aanvrager en nummerplaat in Oostenrijk vermoedelijk opgenomen worden in een Politionele databank.
Dank u Franciscus! Stel dat het inderdaad zover gaat: hoe zou het eruit zien de uitvoering? Zouden we ons toch kunnen verdedigen voor een rechtbank in België?

Issued

#11 , 16 jan 2026 17:17

Dank u Franciscus! Stel dat het inderdaad zover gaat: hoe zou het eruit zien de uitvoering? Zouden we ons toch kunnen verdedigen voor een rechtbank in België?
Inbreuk is in Oostenrijk. U verdedigen in België is geen optie hierbij.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”