Ik had graag jullie mening over een spijtig voorval dat ik heb meegemaakt in Oostenrijk.
Voor de eerste keer zijn we onlangs met de auto gereden door Oostenrijk. We wisten wel dat de snelwegen daar betalend zijn en dat je er een vignet voor moet kopen, maar we hadden niet vooraf geïnformeerd hoe het precies werkt.
We stopten dus kort na de inrit op de snelweg om dat vignet in het tankstation te gaan kopen. Daar kreeg ik te horen dat 1-dag vignetten enkel verkrijgbaar zijn op het internet. Dan vertrokken we weer. Toen mijn man reed zocht ik het snel op, kwam uiteindelijk terecht op de website van de snelwegbeheerder en kocht een 1-dag-vignet voor onze auto. Nota bene: het heet letterlijk "1-dag-vignet", vervalt om middernacht (om het even wanneer het werd gekocht en kost hetzelfde), is geen 24 uur geldig, maar enkel op de gekozen datum, diezelfde dag in ons geval.
Een paar weken later kregen we een aangetekende brief uit Oostenrijk in de brievenbus. Boete van 120 euro voor gebrek aan vignet. Blijkbaar werden we door camera’s ”betrapt”, nl. 6 minuten voordat ik klaar was met een aankoop van het digitale vignet op mijn smartphone.
Uiteraard hebben we de boete betwist en netjes uitgelegd in het Duits wat er was gebeurd. De Oostenrijkers wilden echter niet naar rede luisteren. Hun standpunt is dat het voertuig op het moment van de (automatische) controle niet beschikte over een geldig vignet. Ons standpunt: op die dag waren we wel in bezit van een 1-dag-vignet dat volgens ons de hele dag moest dekken; op de website van de snelwegbeheerder staat er niets van een beperkte geldigheid enkel vanaf het exacte uur van de aankoop.
Als we niet betalen binnen de 4 weken wordt er een administratieve procedure ingeleid waardoor we een boete tot 3000 Euro riskeren, hebben ons de Oostenrijkers bedreigd.