parkeerboete op priveterrein

Johan DV
Topic Starter
Berichten: 3

parkeerboete op priveterrein

#1 , 11 dec 2009 14:17

Ik heb voor de tweede maal op ruim één maand een boete gekregen voor het parkeren 'op een voetpad'. Inbreuk tegen artikel 24a1.1.1°. Zeer gekke situatie want de wagen stond geparkeerd op een voorziene parking van een openbaar gebouw. Dit zijn plaatsen voorbehouden voor bezoekers aan dit gebouw. Enne...ik beken dat ik hier ten onrechte gebruik van maak. Maar is dit dan geen zaak van de openbare instelling om op te treden waarbij me ze in het allerslechtste geval laten takelen. Met andere woorden hoe kan ik nu beboet worden om zogenaamd op een stoep te staan met vier wielen terwijl ik op privéterrein sta?

Ik heb dit reeds een eerste maal betwist inclusief fotos van betrokken parkeerruimte. Een week na het schrijven van mijn betwisting word ik andermaal beboet door dezelfde agent. Nochtans stond ik op dezelfde plaats en heb ik met fotos bewezen dat dit regiliere parkeerplaatsen zijn op de eigedom van de openbare instelling. De kans is zelfs groot dat er nog zullen volgen aangezien ik meermaals 'ter goeder trouw' van deze parkeerplaats gebruik heb gemaakt. Dit lijkt me toch heel bizar. Wat staat me nu te wachten? Andermaal betwisten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 11 dec 2009 15:04

Dan hebt u vermoedelijk wel OVER het trottoir gereden.
Van hieruit kunnen we natuurlijk niet zeggen of het klopt.
Staat daar ergens dat het parkeerplaatsen zijn?
Beste is eens een afspraak te maken met de teamleider van de verkeercel van die lokale politie en met deze persoon eens de zaak te bekijken.

Ik heb daar toch goede resultaten mee gehad - verbalisanten waren daar fout geweest - Hun eigen plannen gaven mij gelijk. De zaak is daarna letterlijk iets duidelijker afgelijnd geworden.

Johan DV
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 11 dec 2009 15:39

Dan hebt u vermoedelijk wel OVER het trottoir gereden.

Van hieruit kunnen we natuurlijk niet zeggen of het klopt.
Staat daar ergens dat het parkeerplaatsen zijn?
Beste is eens een afspraak te maken met de teamleider van de verkeercel van die lokale politie en met deze persoon eens de zaak te bekijken.

Ik heb daar toch goede resultaten mee gehad - verbalisanten waren daar fout geweest - Hun eigen plannen gaven mij gelijk. De zaak is daarna letterlijk iets duidelijker afgelijnd geworden.

Inderdaad maar je kan ook moeilijk anders dan over trottoir rijdsen. Dit geldt overigens ook voor de gebruikers van de grote ondergrondse parking van deze instelling. Als over het trottoir rijden een verkeersovertreding is, dan is vandaag nagenoeg elke Belg in overtreding als hij zijn oprit of garage wil oprijden.


Op elk van de drie parkeerplaatsen staat duidelijk 'bezoekers instelling x. '

Teamleider? Waar kan ik deze vinden? Het betreft de politie Brussel Hoofdstad Elsene Directie Verkeer. Bij de eerste overtreding dacht ik echt dat het om een vergissing ging omdat inderdaad heel veel mensen zich daar op het trottoir parkeren. Maar blijkbaar is er meer aan de hand? Of is het onwil?

Alvast bedankt.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 11 dec 2009 17:39

men mag enkel gebruik maken van een specifiek verlaging in het trottoir om zich (liefst jaahs) te gegeven al rijdende naar een garage of een achterliggende parkeerplaats.
Met de afgeschuinde trottoirbanden is dat al moeilijk vast te stellen en zeker als de parkeerplaatsen die je aangeeft vb haaks op de rijbaan zouden zijn.
bekijk dus ook of daar aangegeven staat met een bord dat je er mag parkeren.
Bij ons zijn er ook firma's die 'parkeermogelijkheid' scheppen terwijl er op de rijbaan parkeervakken geschilderd zijn en zelfs aangelegde parkeerhavens zijn.
Dat is natuurlijk de illegaliteit ten top en een juridisch kluwen gezien de huidige wetgeving rond ruimtelijke ordening ( bouwmisdrijven) en strafrechterlijke vervolging.
Teamleider is een hoofdinspecteur die in de afdeling of zone het team van verkeersinspecteurs& agenten leidt - meestal goed op de hoogte van de plaatselijke situatie.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 13 dec 2009 11:00

“Art.24.Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :1° op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering...”(1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg).

‘Art.24 verbiedt in algemene bewoordingen een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hen onnodig zou kunnen hinderen,en somt vervolgens een aantal gevallen op waarin de voorwaarden van dit verbod moeten worden beschouwd als vervuld’(Cass. nr.8094,20 september 1983).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Johan DV
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 14 dec 2009 09:48

men mag enkel gebruik maken van een specifiek verlaging in het trottoir om zich (liefst jaahs) te gegeven al rijdende naar een garage of een achterliggende parkeerplaats.
Met de afgeschuinde trottoirbanden is dat al moeilijk vast te stellen en zeker als de parkeerplaatsen die je aangeeft vb haaks op de rijbaan zouden zijn.
bekijk dus ook of daar aangegeven staat met een bord dat je er mag parkeren.
Bij ons zijn er ook firma's die 'parkeermogelijkheid' scheppen terwijl er op de rijbaan parkeervakken geschilderd zijn en zelfs aangelegde parkeerhavens zijn.
Dat is natuurlijk de illegaliteit ten top en een juridisch kluwen gezien de huidige wetgeving rond ruimtelijke ordening ( bouwmisdrijven) en strafrechterlijke vervolging.
Teamleider is een hoofdinspecteur die in de afdeling of zone het team van verkeersinspecteurs& agenten leidt - meestal goed op de hoogte van de plaatselijke situatie.
Van harte dank voor info. Ik zal eens op bezoek gaan bij teamleider. Ik heb intussen dit weekend eens nagegaan: vele bedrijven en winkels zin dus in overtreding als er geen verlaging in de stoeprand voorzien zijn en zij voor hun winkel parking aanbieden op hun terrein. Anderzijds ben ik thuis zelf in overtreding want ik kan mijn oprit niet inrijden aangezien er geen verlaagde stoeprand is (heel mijn straat overtigens).

Tenslotte waar de overtreding is vastgesteld sta ik op privéterrein: de beschuldiging luidt dat ik met vier wielen op een trottoir sta conform eerder geciteerde artikel van het verkeersreglement. MAAR: hoe kan men beboeten op privéterrein. Het verkeersreglement is toch enkel van toepassing op de openbare weg.

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 14 dec 2009 19:21

neen, dat is niet correct zo zijn de markings vn grootwarenhuizen zelfs al zijn ze prive terrein gelijkgesteld met de openbare weg waar het verkeersreglement - dus ook voorrang aan rechts- anders-validenplaatsen enz van troepassing is.
Is het echt privaat terrein dan dient tekst veldwetboek art 87.8° aangebracht

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 07 jan 2010 00:51

neen, dat is niet correct zo zijn de markings vn grootwarenhuizen zelfs al zijn ze prive terrein gelijkgesteld met de openbare weg waar het verkeersreglement - dus ook voorrang aan rechts- anders-validenplaatsen enz van troepassing is.
Klopt.
De openbare weg is immers niet gedefiniëerd in de verkeerswetgeving :!:
Rechtspraak bepaalt dus wat een openbare weg is, en die rechtspraak interpreteert het begrip ruim.


Alleen ziet de overheid deze plaatsen als openbare weg om extra te kunnen verbaliseren - wat betreft de andere bepalingen aangaande openbare wegen kijkt men stug de andere kant uit.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”