Intrekking rijbewijs, verjaring?

Danyvst
Topic Starter
Berichten: 2

Intrekking rijbewijs, verjaring?

#1 , 09 dec 2009 01:44

Mijn rijbewijs is voor 14 dagen ingetrokken. Ik moet ook de psycho-medische test afleggen alvorens ik het kan terugkrijgen.
Het rijbewijs is ingeleverd, de boete betaald, maar de test heb ik nog niet afgelegd.
Het is bijna 2 jaar geleden dat ik mijn rijbewijs heb ingeleverd. Bestaat er een verjaring van de straf , i.c. de test, of ben ik sowieso verplicht de test af te leggen? Is het mogelijk dat ik mijn rijbewijs niet meer krijg omdat ik te lang gewacht heb?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 09 dec 2009 19:28

zolang dat u niet in de voorwaarden bent om een rijbewijs te hebben zal u dat niet krijgen.
De test is een voorwaarde of een maatregel geen straf.
Hierop staat GEEN termijn.
Als u niet voldoen of als u niet slaagt in de testen krijgt u geen rijbewijs gezien u er nu geen hebt.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 10 dec 2009 09:24

“Art.38.§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken :...3° een geneeskundig onderzoek;4° een psychologisch onderzoek..”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

Zo lang de veroordeelde niet in die onderzoeken slaagt kan hij niet hersteld worden in het recht tot sturen. Die voorwaarde verjaart niet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”