overtreding 30 km zone, zone geldig? (Crevits interview)

stanislas
Topic Starter
Berichten: 5

overtreding 30 km zone, zone geldig? (Crevits interview)

#1 , 08 dec 2009 22:34

Beste,

Ik ben vanavond geflitst in een zone 30, omgeving van een school. Dit gebeurde om kwart voor zeven 's avonds.

Ik vind het dus twijfelachtig om 'de veiligheid van de kinderen' als argument te gebruiken, de school is al lang gesloten! Ik weet niet of dit een voldoende argument is om een dergelijke boete te betwisten.

Verder was het bord neit goed zichtbaar, er stond niets voor of zo, maar er is geen straatverlichting in die straat en het bord staat een meter of 10 van de hoek van de straat, in 'het donker' dus.

Verder had ik deze week op radio 1 een interview gehoord, ik dacht met Anne Crevits, waarin gezegd werd dat 70% van de zone 30's niet officieel erkend zijn (of zoiets). Ik vind er niets over terug met google maar ik ben 100% zeker dat ik zoiets gehoord heb...als ik dus zou kunnen aantonen dat juridisch gezien die zone 30 niet wettig is ben ik al verder...

Ik reed iets meer dan 50 (perfect aanvaardbaar in een zone 50, want ik dacht dat ik daarin reed...) maar in een zone 30 50 rijden dat is een zware boete...

Dus:

1/ School gesloten, 18u45, is de zone 30 wettig nog geldig?
2/ bord niet goed zichtbaar, donker geen straatverlichting en niet op de hoek, wettig in orde?
3/ Verklaring Crevits dat 70% van de zone 30's niet wettig zijn, heeft hier iemand meer info over?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 08 dec 2009 22:49

het zal afwachten zijn of u weldegelijk voor die "zone 30" bent geflitst en niet omdat u 'meer' als 50 reed in een zone 50.


indien u weldegelijk geflitst bent geweest voor die "zone 30" dan is het beste dat u uw verzekering contacteerd om te kijken of u van rechtsbijstand geniet en dan op deze manier deze boete aan te vechten.


persoonlijk zou ik het ook "laf" vinden om op dat tijdstip en op die plaats te staan flitsen en mensen te flitsen die sneller rijden als 30/u :evil:

stanislas
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 09 dec 2009 07:46

alvast bedankt voor het antwoord! Ik hoop idd ook dat ik gewoon meer reed dan 50, vermoed van niet, maar we zien wel! Let altijd op m'n snelheid, en dan word je op zo'n laffe manier 'gepakt'...

ivm de geldigheid van de zone 30 heb ik deze link erover gevonden:

www.radio1.be/send/send/180877

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 09 dec 2009 11:07

voor zover ik weet ( schiet mij ni dood als het niet waar is ), vanaf dat men een bord plaatst ( in dit geval zone 30 ), dan dient men zich hieraan te houden, ongeacht of dit regelementair is geplaatst of niet ( tis belgie he :p )

langs de andere kant, als deze zone, zoals bij u, bedoeld is om kinderen te beschermen tijdens de "schooluren", dan zou een variabel bord ( de LED borden ), beter op zijn plaats zijn dan een vast bord.

het is inderdaad verwarrend als deze vaste borden aan scholen staan en men passeerd daar op uren/dagen dat er geen school is, wat is het nut dan van deze borden?

stanislas
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 09 dec 2009 13:26

hoe kan ik uitzoeken of de 30km zone reglementair is?

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#6 , 09 dec 2009 14:24

hoe kan ik uitzoeken of de 30km zone reglementair is?
vragen op de gemeente waar de zone 30 is opgenomen in het politiereglement
indien niet is ze niet reglementair,
maar ik zou me haasten want ze zullen heel binnenkort de wet wel aanpassen zodat het geen verschil meer maakt
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#7 , 09 dec 2009 14:57

hoe kan ik uitzoeken of de 30km zone reglementair is?
vragen op de gemeente waar de zone 30 is opgenomen in het politiereglement
indien niet is ze niet reglementair,
maar ik zou me haasten want ze zullen heel binnenkort de wet wel aanpassen zodat het geen verschil meer maakt

als de wet pakt volgende week aangepast word, zijn mogelijke overtreding is dan van voor de "nieuwe" wet en dient als zodanig toch te worden "behandeld"?

ale, als de borden NU niet regelementair geplaatst zouden zijn toch :?

stanislas
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 09 dec 2009 15:58

zullen ze dan geen achterdocht krijgen bij de gemeente? Hoe en waar vraag ik zoiets aan zonder al te veel argwaan te wekken?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 dec 2009 17:03

Cass. (2e k.) AR P.99.0441.N, 16 januari 2001 (Procureur des Konings bij de Rechtbank van eerste aanleg te Turnhout / V.) http://www.cass.be; Arr.Cass. 2001, afl. 1, 88; , Pas. 2001, afl. 1, 91.

De verplichting van art. 5 Wegcode, dat bepaalt dat de weggebruikers de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht moeten nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht, geldt onafhankelijk van de vraag of de verkeersborden door de bevoegde overheid geplaatst zijn.

scorpioen

stanislas
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 09 dec 2009 20:10

ok, maar hoe interpreteer je 'voldoende zichtbaar'?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 07 jan 2010 00:54

ok, maar hoe interpreteer je 'voldoende zichtbaar'?
Dat kan enkel de rechter.

Bij vrijspraak is beroep door het OM echter zo goed als zeker.
Dan moet de rechter in beroep ook nog vinden dat het om een onvoldoende zichtbaar bord gaat ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 07 jan 2010 00:58

1/ School gesloten, 18u45, is de zone 30 wettig nog geldig?
Als het bord er staat, is de snelheidsbeperking van kracht.

2/ bord niet goed zichtbaar, donker geen straatverlichting en niet op de hoek, wettig in orde?
Over de zichtbaarheid kan enkel de rechter oordelen, maar dit is wel degelijk een punt.
3/ Verklaring Crevits dat 70% van de zone 30's niet wettig zijn, heeft hier iemand meer info over?
Crevits zal altijd zeggen dat dergelijke borden geldig zijn, ook al staan ze er zonder dat ze opgenomen zijn in het gemeentelijk politiereglement

Het gaat dus enkel om zones 30 op gewestwegen, die niet in de gemeentelijke politiereglementen staan.
Zones 30 die de gemeente zelf inricht, zijn normaal opgenomen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 07 jan 2010 00:59

alvast bedankt voor het antwoord! Ik hoop idd ook dat ik gewoon meer reed dan 50,
Ik hoop voor u van niet, want vanaf 50 km/u in een zone 30 is de strafmaat verhoogd ...

Franciscus
Berichten: 38587

#14 , 07 jan 2010 19:23

Niet zichtbaar ?? hoe ga je dat bewijzen. Als de borden naar vorm en hoogte voldoen aan het reglement - en ze staan niet vlak achter een boom of een ander bord. Dan heb je geen verhaal.
Ook niet als daar een fout geparkeerde vrachtwagen zou staan die u het zicht zou beletten. Dan wordt het een verhaal van het zou kunnen dat ...
en dan is het puur het orodeel van de rechter.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”