Parkeerboete door stad geïnd

Gandalf
Topic Starter
Berichten: 51

Parkeerboete door stad geïnd

#1 , 26 nov 2009 13:57

Situatie:

Ik krijg de deurwaarder aan de deur voor een parkeerboete in stad X.
Het is de eerste maal dat ik ervan hoor.
Wel zou ik in het verlof een aangetekend schrijven van de stad niet gaan afhalen zijn.
Zou kunnen , want we zaten in het buitenland. Onmiddelijke betaling wordt geëist binnen 24 uur en deurwaarder beweert tot onmiddellijke inbeslagname te kunnen overgaan indien niet onmiddellijk betaald wordt.
Het gaat om een retributie van 10 euro en soort boete/onkost van 13 euro voor de Stad.
Zover geen probleem. Ik neem aan dat ik in fout ben en betaal onmiddelijk 23 euro.
Wat ik echter niet betaal (tot nu toe)zijn de bijkomende kosten die de deurwaarder aanrekent ten belope van nog eens 130 euro erbovenop. (oa een vertaalkost).
De deurwaarder ,witheet van woede, beweert nog steeds te kunnen overgaan tot inbeslagname.
Kan dit ? Is hij werkelijk gemandateerd om dit te doen door een lokale overheid, zonder tussenkomst van een rechter?
Ook het document dat hij voorgelegd heeft wekt deze indruk en spreekt van "overgaan tot inbeslagname". Nergens wordt op het document gerept over "minnelijke invordering", maar evenmin van een opdracht door een rechtbank.
Sta ik nu tegenover een gemandateerd Gerechtsdeurwaarder of tegenover een Gerechtsdeurwaarder die incasso speelt en daarbij de regels niet volgt ?
En hoe kom ik het te weten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 nov 2009 15:42

En hoe kom ik het te weten?
De gerechtsdeurwaarder die tot beslag wenst over te gaan moet u vooraf de uitvoerbare titel op grond waarvan dit beslag gelegd wordt betekenen.

Ontving u iets van de gerechtsdeurwaarder? Afschrift van een uitvoerbare titel die u betekend werd?

Deze uitvoerbare titel kan een vonnis zijn. Of een dwangbevel.

scorpioen

Gandalf
Topic Starter
Berichten: 51

#3 , 26 nov 2009 15:58

Er zat een blad bij, getekend door de stadsontvanger, onder titel "commandement". Is dit wat u bedoelt ?
En zo ja hoe zit het dan met de kosten? Dit blad zelf eist nl 10 euro retributie en 13 euro inningskosten. De rest van de deurwaarderskosten staan op een blad dat door de deurwaarder zelf ondertekend is.
Ik lees inmiddels elders dat lokale overheden ook dwangbevelen kunnen opstellen en vermits ik de boete zelf al betaald heb (23 euro) kan ik niet meer aanvoeren dat ik de boete zelf betwist. Ik zal maar best de bijkomende Deurwaarderskosten doorstorten zekers ...

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 nov 2009 17:27

Voor een parkeerbelasting kan de gemeente met een dwangbevel zelf haar uitvoerbare titel creëren. Dit is niet het geval voor een retributie, dan moet de gemeente dagvaarden voor de bevoegde rechtbank.

Een "commandement" is Frans voor een dwangbevel.

scorpioen

Gandalf
Topic Starter
Berichten: 51

#5 , 26 nov 2009 17:32

En de bijkomende kosten aangerekend door de gerechtsdeurwaarder zullen dan ook onder toepassing van dit dwangbevel gerekend worden neem ik aan.
Maw hij kan ook voor het recupereren vanzijn eigen inningskosten het dwangbevel van de gemeente gebruiken? (Ik ben nl niet accoord met een extra vertaal-kost , daar ik in een faciliteiten-gemeente woon en niet om een vertaling verzocht heb, bovendien zijn deze brieven standaard en wordt elke beboette persoon opnieuw de volle vertaalkost aangerekend).

Retributie: ik dacht dat het zo noemde als het parkeergeld geïnd werd alsof het een belasting betrof. Ik zie nu ook dat retributie inhoudt dat het een schuld aan prive-parkeerbedrijf betreft. Ik heb hierboven verkeerdelijk het woord retributie gebruikt maw.

Gandalf
Topic Starter
Berichten: 51

#6 , 26 nov 2009 18:01

Vergeet dat laatste ivm retributie maar. Na verder googlen kom ik tot de conclusie dat ik helemaal niet weet wat het verschil tussen een belasting en retributie is.

Maar in mijn concreet geval zal het wel een belasting geweest zijn aangezien er een dwangbevel uitgeschreven werd.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 30 nov 2009 11:36

Situatie:

Ik krijg de deurwaarder aan de deur voor een parkeerboete in stad X.
Het is de eerste maal dat ik ervan hoor.
Een parkeerboete kan enkel uitgeschreven worden door een politieagent, een retributie door om het even welke privéfirma die daartoe gemachtigd werd. Het bedrag van een verkeersboete zal ook hoger liggen dan bij een retributie...dit ter verduidelijking!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”