voetganger oversteken rood licht

zyxa
Topic Starter
Berichten: 8

voetganger oversteken rood licht

#1 , 26 nov 2009 11:32

Ik heb vandaag overgestoken als voetganger door een rood licht terwijl bleek dat er net 2 agenten in burger achter me liepen (ze hebben zich ook geïdentificeerd als politieagent). Ik werd uiteindelijk tegengehouden en mijn naam en rijksregisternummer werden opgeschreven.
Nu ben ik volledig vergeten te vragen wat ik mag verwachten...ik ga ervanuit dat ik een boete zal thuisgestuurd krijgen maar hoeveel bedraagt die?
Verder vond ik het ook raar dat mijn naam en rijksregisternummer werden genoteerd in een eenvoudig schriftje en ik niets moest ondertekenen, is dit normaal of ging het gewoon om een waarschuwing met "show" zodat ik het in de toekomst niet meer zal doen?

kan iemand mij hiermee helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 26 nov 2009 14:10

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=98

HOOFDSTUK III: Overtredingen van de 3e graad

36° Het rood licht negeren.

Aard overtreding: Derde graad
Onmiddellijke inning : € 150
Minnelijke schikking : € 160
Rechtbank : € 165 tot € 2750
Verval recht tot sturen : Facultatief
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

zyxa
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 26 nov 2009 14:58

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=98

HOOFDSTUK III: Overtredingen van de 3e graad

36° Het rood licht negeren.

Aard overtreding: Derde graad
Onmiddellijke inning : € 150
Minnelijke schikking : € 160
Rechtbank : € 165 tot € 2750
Verval recht tot sturen : Facultatief
lijkt me nogal veel... is er dan geen verschil in boete tussen een bestuurder en een voetganger die een verkeerslicht negeert? want in principe breng ik de veiligheid van personen (buiten mijn eigen veiligheid dan) niet echt rechtstreeks of onrechtstreeks in gevaar...

Reclame

zyxa
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 26 nov 2009 15:04

In verband met die onmiddellijke inning, hoe kan ik dit interpreteren? betekent dat dat ik op dit moment door die politieagenten onmiddellijk een opdracht voor betaling moest krijgen?
Alle boetes kan u via onmiddellijke inning betalen. U betaalt meteen of binnen de vijf werkdagen met boetezegels die u in een postkantoor kunt aankopen — opgelet dat u hiervoor géén fiscale zegels gebruikt, deze zijn immers niet geldig voor het betalen van verkeersboetes!
ik vond dit maar is me niet volledig duidelijk....

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#5 , 26 nov 2009 15:27

lijkt me nogal veel... is er dan geen verschil in boete tussen een bestuurder en een voetganger die een verkeerslicht negeert? want in principe breng ik de veiligheid van personen (buiten mijn eigen veiligheid dan) niet echt rechtstreeks of onrechtstreeks in gevaar...
lees zelf eens wat je schrijft

het trauma dat een bestuurder oploopt die je overhoop rijd is ook niet min hoor

en je mag dan zeker zijn dat die bestuurder in de media zal afgeschilderd worden als iemand die een voetganger heeft doodgereden
en dan nog waar er lichten waren (foei bestuurder)

ik spreek uit ervaring, omdat ik zelf eens een fietsster overhoop gereden heb die door het rood reed
gelukkig was er weinig aan, maar het opent wel de ogen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 26 nov 2009 15:32


lijkt me nogal veel... is er dan geen verschil in boete tussen een bestuurder en een voetganger die een verkeerslicht negeert? want in principe breng ik de veiligheid van personen (buiten mijn eigen veiligheid dan) niet echt rechtstreeks of onrechtstreeks in gevaar...
Waarom zou die overtreding lichter zijn voor een voetganger dan voor een automobilist? U zou bijvoobeld een kettingbotsing kunnen veroorzaken met x aantal gekwetsten.

zyxa
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 26 nov 2009 15:50

oké dat is beide wel waar en moet eerlijk zijn ik ken heel weinig van recht dus mijn antwoord is eerder gevoelsmatig
maar ik vind toch dat je een autobestuurder die door het rood licht rijdt niet kan vergeleken worden met een voetganger die hetzelfde doet...

de gevolgen voor de voetganger (als zwakke weggebruiker) zijn immers niet vergelijkbaar... want voor een voetganger is de kans groot dat dit uiteindelijk de dood kost, terwijl dit voor de bestuurder meestal om blikschade gaat (los van eventuele trauma's)

maar oké ik heb dan ook geen idee hoe het recht daarover denkt....

Lori
Berichten: 221

#8 , 26 nov 2009 16:46

En wat als een bestuurder uitwijkt en daardoor een andere wagen raakt en die wagen daardoor een voetganger raakt die aan het rode licht staat te wachten ,zeg maar een kettingreactie dat best kan voorvallen .Een ongeluk is snel gebeurt en soms kan het hele grote gevolgen hebben .

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 26 nov 2009 17:49

boetezegels?
U zal een PV krijgen met een antwoordformulier - netjes invullen of niet
terugsturen -- na x maand krijgt u via de post een dokument met overschrijvingsformulier.
Netjes betalen of niet
betaald - zaak beeindigd
niet betaald wordt het parket ingeschakeld +10 €
niet betaald gedagvaard

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#10 , 26 nov 2009 23:47

Leuke nuance bij dit verhaal:

In vele arrondissementen wordt voor een derdegraadsovertreding helemaal geen minnelijke schikking aangeboden. De kans bestaat dan ook dat u binnen dit en een jaar voor de Rechtbank zal worden gedagvaard.
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#11 , 27 nov 2009 00:57

de gevolgen voor de voetganger (als zwakke weggebruiker) zijn immers niet vergelijkbaar... want voor een voetganger is de kans groot dat dit uiteindelijk de dood kost, terwijl dit voor de bestuurder meestal om blikschade gaat (los van eventuele trauma's)....
ik hoop dat je nooit moet weten hoe het voelt elke bocht naar links in te rijden met schrik dat er iemand onder je auto komt te liggen

maar idd, een trauma is niet zo erg
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

araneus
Berichten: 66

#12 , 09 dec 2009 22:49

de gevolgen voor de voetganger (als zwakke weggebruiker) zijn immers niet vergelijkbaar... want voor een voetganger is de kans groot dat dit uiteindelijk de dood kost, terwijl dit voor de bestuurder meestal om blikschade gaat (los van eventuele trauma's)....
ik hoop dat je nooit moet weten hoe het voelt elke bocht naar links in te rijden met schrik dat er iemand onder je auto komt te liggen

maar idd, een trauma is niet zo erg
De gevolgen voor een voetganger zijn inderdaad veel erger dan voor een automobilist bij roodlicht negatie. Waarom zie ik dan in Brussel dat haast geen enkele voetganger zich nog aan de verkeerslichten houdt !
De auto moet maar stoppen zeker. Ik hoop dat je een bezoekje aan de politierechtbank mag brengen en dat men je eens piekfijn vertelt wat je hebt mispeutert. Je reacties hier doen me immers vermoeden dat je de draagwijdte van je overtreding helemaal niet snapt.

nockelyk
Berichten: 13

#13 , 10 dec 2009 14:24

Ik hoop dat je een bezoekje aan de politierechtbank mag brengen en dat men je eens piekfijn vertelt wat je hebt mispeutert.

Vind ik héél attent en lief van u!
Vindt u dat trouwens ook niet een beetje hypocriet? Recent onderzoek (week of 3 geleden, zoek maar op google) wees uit dat één op drie voetgangers regelmatig de straat over steekt terwijl het rood is (en je zegt het zelf in Brussel en andere grootsteden gebeurt het continu). Beweer jij nu dat jij die ene persoon bent die dat nooit doet (tenzij je natuurlijk dagelijks 10meter naar je auto aflegt en 10 meter terug van je auto naar je huis...)? Het is voor een groot deel een structureel probleem, sommige(!) verkeerlichten zijn nu gewoon héél onefficient (zie nederland waar ze bezig zijn met een grootschallig project om hun verkeerlichten efficienter te maken)

Maar oké daar gaat het hier nu niet om, de discussie ging om het feit of zo'n overtreding gezien wordt door de wet als een eerste graads of een derde graads overtreding (en dat staat los van alle subjectieve belevingen), met andere woorden breng ik in andere woorden de veiligheid van anderen rechtstreeks of onrechtstreeks in gevaar. Wel ik heb vandaag mijn boete gekregen en die is 50 euro, dus volgens de wet breng ik de veiligheid van enkel ik in gevaar.
(nog eventjes zitten verder denken en eigenlijk maar logisch ook, je kan dezelfde discussie voeren over het al dan niet fietsen met licht... terwijl dat ook maar een overtreding is van 1e graad....)

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#14 , 10 dec 2009 16:12

Ik hoop dat je een bezoekje aan de politierechtbank mag brengen en dat men je eens piekfijn vertelt wat je hebt mispeutert.
Beweer jij nu dat jij die ene persoon bent die dat nooit doet
er is er nog één, ikke
en ik steek ook op het zeebrapad over en niet 15 mtr ernaast

ik kan enkel zeggen dat je geluk hebt met je boete van 50 euro
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

araneus
Berichten: 66

#15 , 11 dec 2009 21:36

Inderdaad, ik werk in Brussel en wandel elke dag 2x 1350 m van waar ik mijn auto zet tot op mijn werkplaats. Hierbij moet ik meerdere lichten passeren. Ik ga hierbij NOOIT door het rode licht.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”