voetganger oversteken rood licht

JohnD
Berichten: 3580

#16 , 14 dec 2009 14:18

Als men alle voetgangers die per dag in Belgie door het rode licht stappen zou beboeten met het tarief van een derdegraadsovertreding, zou de staatsschuld weg zijn.

Ik vind het langs de andere kant een pure discriminatie tov de automobilisten. Betalen die al niet genoeg ?

En nee ik ben geen automobilist maar een voetganger die ook al eens door het rode licht durft te stappen.

Ik vind het geen slecht idee om de voetganger even zwaar te beboeten. Misschien leer ik het dan wel af.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Whitef0x
Berichten: 3

#17 , 24 okt 2014 10:33

Vind dat het aspect billijkheid ontbreekt in jullie redeneringen. In elke stad zijn er minder drukke wegen (of buiten de spits) waar je als voetganger een goed zicht hebt op de verkeerssituatie. In sommige situaties geef ik er zelf voorkeur aan over te steken bij rood licht, zelfs al is er een knop aanwezig is (om groen licht op te vragen). In andere situaties zal ik nooit een rood licht negeren.
Tot slot is er nog artikel 29bis van de wegcode, en het feit dat een rood licht negeren als voetganger geen onverschoonbare fout is. Afhankelijk van de omstandigheden, zou ik die boete zelfs durven betwisten voor de rechtbank.

LeenW
Berichten: 12813

#18 , 24 okt 2014 10:40

Het zit blijkbaar diep als met hiervoor een account aanmaakt en een topic van 5 jaar geleden gaat heropenen..

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#19 , 24 okt 2014 11:04

Vind dat het aspect billijkheid ontbreekt in jullie redeneringen. In elke stad zijn er minder drukke wegen (of buiten de spits) waar je als voetganger een goed zicht hebt op de verkeerssituatie. In sommige situaties geef ik er zelf voorkeur aan over te steken bij rood licht, zelfs al is er een knop aanwezig is (om groen licht op te vragen). In andere situaties zal ik nooit een rood licht negeren.
Tot slot is er nog artikel 29bis van de wegcode, en het feit dat een rood licht negeren als voetganger geen onverschoonbare fout is. Afhankelijk van de omstandigheden, zou ik die boete zelfs durven betwisten voor de rechtbank.
De wegcode is nochtans duidelijk, en bij overtredingen wordt niet gekeken naar intentie. Dat u meent dat u op sommige momenten dit mag, staat gelijk met menen dat je soms wel sneller mag dan de maximumsnelheid, of dat je wel kort mag parkeren waar dat niet toegestaan is, of zoveel andere overtredingen. En een rechter zal eens naar uw argumenten luisteren, oordelen dat u uw fout niet inziet, en u nog zwaarder bestraffen.

Artikel 29bis staat trouwens niet in de wegcode, en wijzigt niets aan de aansprakelijk van de voetganger. Bij schade aan het voertuig mag de voetganger deze dan nog steeds vergoeden.

En waar haalt u dat een rood licht negeren geen onverschoonbare fout is? Dit is nog steeds een 3e graad overtreding, ook voor voetgangers.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 24 okt 2014 11:13

Afhankelijk van de omstandigheden, zou ik die boete zelfs durven betwisten voor de rechtbank.
Als u de feiten zelf niet kan betwisten, wordt u gewoon veroordeeld, eender wat u in de rechtbank aan sprookjes komt te vertellen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 24 okt 2014 16:31

Er zullen altijd personen zijn die menen boven de wet te staan, als hun dat goed uitkomt. :mrgreen:

Wuyts1991
Berichten: 399

#22 , 24 okt 2014 18:20

Ik begrijp trouwens niet waarom iedereen hier zomaar komt verkondigen dat het rode licht negeren als voetganger een overtreding van de derde graad is.

Een overtreding van de eerste graad denk ik zo.
Trouwens, de indeling in categorieën is toch ook niet van gisteren he?
42.4.2. Op de plaatsen waar tweekleurige voetgangerslichten zijn aangebracht, mogen de voetgangers zich niet op de rijbaan begeven zolang de lichten hun dat niet toelaten.
42.4.3. Op de plaatsen waar het verkeer geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten zonder tweekleurige voetgangerslichten mogen de voetgangers zich slechts op de rijbaan begeven met inachtneming van de bevelen van de bevoegde personen of van de aanduidingen van de verkeerslichten.
Dit is nog steeds een 3e graad overtreding, ook voor voetgangers.
Niet dus.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#23 , 24 okt 2014 18:42

Ik begrijp trouwens niet waarom iedereen hier zomaar komt verkondigen dat het rode licht negeren als voetganger een overtreding van de derde graad is.
Een overtreding van de eerste graad denk ik zo.
Vele overtredingen door fietsers en voetgangers zijn jaren geleden al lager "ingeschaald" dan eenzelfde inbreuk door een bestuurder van een motorvoertuig.

Wuyts1991
Berichten: 399

#24 , 24 okt 2014 18:58

Klopt.

Blijkbaar zijn er toch nog mensen hier die de dag van vandaag, en dus heb ik het niet over de reacties van 2009, verkondigen dat beide gevallen gelijkgesteld zijn.

Overigens geldt dit bij mijn weten enkel voor voetgangers. Voor fietsers en dus bestuurders geldt wel de overtreding van de derde graad.

Turaki
Berichten: 6870

#25 , 24 okt 2014 19:14

Ah, excuus. Kan je de relevante wettekst een posten (of link plaatsen)?

Wuyts1991
Berichten: 399

#26 , 24 okt 2014 19:29

Uiteraard.

Hier vindt u art. 42 specifiek ivm voetgangers : http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /215-art42" onclick="window.open(this.href);return false; .

Art. 42.4.2. : Dit artikel beschrijft hoe de situatie is bij een tweekleurig voetgangerslicht (de meeste gevallen dus).
Art. 42.4.3. : Dit artikel beschrijft hoe de situatie is wanneer het verkeer geregeld wordt door een bevoegd persoon of door andere verkeerslichten.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#27 , 25 okt 2014 00:12

Overigens geldt dit bij mijn weten enkel voor voetgangers.
Rood licht is 3de graads voor alle bestuurders.
En 1ste voor voetgangers.

Voor fietsers (en voetgangers) is er dan weer een lagere inschaling dan voor bestuurders motorvoertuigen van de inbreuken tegen verlichting - wat duidelijk ook wel een totaal fout signaal was.


Hier staan ze allemaal, Turaki:
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/graden" onclick="window.open(this.href);return false;

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#28 , 26 okt 2014 09:56

En even over de billijkheid, deze zit ingebouwd in de wegverkeerswet zelf.

In geval van verzachtende omstandigheden kan de geldboete verminderd worden, zonder dat ze minder dan één euro mag bedragen
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Whitef0x
Berichten: 3

#29 , 27 okt 2014 16:41

En waar haalt u dat een rood licht negeren geen onverschoonbare fout is?
https://www.law.kuleuven.be/jura/art/45n2/panis.html" onclick="window.open(this.href);return false;
...
Ook in België wordt die argumentatie gevolgd.[148] In de rechtspraak zal het louter foutief oversteken van de rijbaan, bijvoorbeeld met miskenning van een rood verkeerslicht, geen onverschoonbare fout uitmaken.[149] Zelfs in combinatie met het feit dat het slachtoffer dronken was, doet nog niet besluiten dat deze een onverschoonbare fout beging.[150] Een onverschoonbare fout zal er wel zijn indien het slachtoffer bijvoorbeeld eerst een helling naar beneden moest rennen en daar door het struikgewas moest kruipen, alvorens hij op de baan kon geraken.[151] Ook indien er meer aan de hand is dan bijvoorbeeld met miskenning van de voorrangsregels een rijbaan kruisen, kan er een onverschoonbare fout in het verhaal zijn. Een dronken voetganger die agressief op wagens springt en zich aan de spiegels vastgrijpt is volgens de rechtspraak bijvoorbeeld niet te vergelijken met iemand die de baan louter foutief oversteekt. Dit is wel een onverschoonbare fout.[152]
...

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#30 , 28 okt 2014 09:41

Die onverschoonbare fout is geen term uit het strafrecht.

Los van de indeling in graden, heeft de term slechts betrekking op de voorwaarden waaronder de zwakke weggebruiker kan worden uitgesloten van het voordeel van de automatische vergoeding onder 29bis.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”