Parkeerretributie / gemeentegrens

KurtBe
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Parkeerretributie / gemeentegrens

#1 , 05 mei 2025 18:37

Ik heb recent -mijn inziens- een onterechte parkeerretributie gekregen, het betreft hier in principe een betwisting over 'aan welke kant van de gemeentegrens ik stond'.

Ik stond rechtmatig (bewoners- /parkeerkaart) binnen de gemeentegrenzen van Kraainem geparkeerd – gebaseerd op de officiële gemeentegrenzen (Geopunt Vlaanderen), waarbij de aangrenzende gemeente (Sint-Lambrechts-Woluwe) beweert van niet.
Om dit te situeren, stond ik ongeveer tussen beide verkeersborden op deze plaats: https://maps.app.goo.gl/8oq6HXt8vSBoFxyx6. Echter zijn deze geen (juiste) indicatie van de gemeentegrenzen.

Ik kan het wandelpad naar de elektriciteitscabine als referentiepunt gebruiken voor het afmeten van de afstand op GeoPunt Vlaanderen tot aan de gemeentegrens (gelijkaardig aan de gemeentegrens op Google Maps). Op basis hiervan sta ik binnen de gemeentegrens van Kraainem. Ik heb ook een foto van waar ik exact geparkeerd stond op dat moment.

De (parkeerdienst van de) aangrenzende gemeente (Sint-Lambrechts-Woluwe) beweert dus echter van niet...
Iemand advies?

Kurt

Franciscus

#2 , 05 mei 2025 22:00

Is daar ergens een tegel die de gemeentegrens aangeef.
Welke gemeente heeft de borden geplaatst.... te vinden in gemeenteraad beslissingen.
Mogelijk weet men in de politiezone wel hoe het zit

KurtBe
Topic Starter

#3 , 06 mei 2025 08:53

Neen, er staat geen bord met gemeentegrens (daar enkel de borden zichtbaar met de google maps link).
Ik vroeg me inderdaad al af of men mij op het politiebureau zou kunnen adviseren.

Bedankt alleszins

Reclame

Franciscus

#4 , 06 mei 2025 12:47

Ik had het over een tegel in het trottoir of een soort van grenspaal.
Wie welke borden geplaatst heeft geeft aan dat zeker tot daar de gemeentegrens loopt.
Dat alles kan u in de gemeenteraadsbesluiten terugvinden.

KurtBe
Topic Starter

#5 , 14 mei 2025 21:55

Voor info, ondertussen heeft mijn eigen gemeente bevestigd dat 'Geopunt een zeer accurate weergave van gemeentegrenzen' biedt en ik hen inziens effectief ook in mijn eigen gemeente stond (met parkeerkaart).
We zullen zien wat de (parkeerdienst van de) aangrenzende gemeente (Sint-Lambrechts-Woluwe) alsnog beweert maar alle indicatoren zijn alleszins dat ik in mijn recht ben en was (al koop ik daar niets mee...)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”