Geflitst met oldtimer

WWill
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Geflitst met oldtimer

#1 , 22 apr 2025 23:32

Ik ben onlangs geflitst aan een te hoge snelheid met mijn oldtimer waarvan de naald van mijn kilometerteller niet altijd correct de snelheid weergeeft. De naald slaat af en toe uit naar boven en naar beneden waardoor het moeilijk is om te zien of ik 50 of 70 km/u rijd. Ik ben geflitst aan 70 terwijl de snelheid beperkt is tot 50 km/u en geen verkeer voor me om een inschatting van de geldendez snelheid te kunnen maken. Dit voertuig is van 74 en hoeft bijgevolg maar om de 5 jaar naar de technische keuring sedert dit jaar. Kan ik deze overtreding betwisten?

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 apr 2025 05:01

Een relevante discussie zou nog kunnen zijn onder welke voorwaarden je al dan niet een boete kan krijgen voor het rijden met defecte snelheidsmeter.

De vraag die je stelt is echter simpel: uiteraard kan je nog steeds beboet worden voor het sneller rijden dan de maximumsnelheid. Het is niet aan de overheid om te zorgen dat je de juiste middelen hebt om te zorgen dat je correct de snelheid kan meten.

loeki

#3 , 23 apr 2025 05:40

Zet een GPS op je dashboarden je weet steeds de juiste snelheid.
Te snel rijden is betalen of je nu met een oldtimer of met een moderne wagen rijdt

Reclame

lukasi

#4 , 23 apr 2025 07:53

Het is uw verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat je snelheidsmeter werkt.
Je maakt geen kans om dit te betwisten en al zeker niet omdat het met een automatische camera is gebeurd.

Moest het nu met een aanhouding zijn door een agent dan had je een klein kansje om je verhaal waar te maken.
Heb het zelf meegemaakt met een nieuw aangekochte engelse oldtimer waar ik zo trots als een gieter de eerste keer mee reed en ook dadelijk in het dorp aan de kant werd gezet door zwaantjes omdat ik volgens hun te snel reed .
Ik was verbaasd want ik reed toch maar 50 ?
Misschien een tikje meer/minder maar zeker geen 70 .
Tot ik me realiseerde de snelheidsmeter was in Miles en niet in Kilometer.
Agent had begrip, ook omdat de papieren aantoonde dat ik de wagen nog geen week had en mocht vertrekken na de brievieren.

basejumper

#5 , 23 apr 2025 08:12

Je smartphone op Waze in een houder plaatsen en je hebt de juiste snelheid. Zoals hier boven gezegd : uiteraard is een defect aan jouw wagen geen reden om vrijstelling van verkeersreglementen te claimen. Het is eerder een reden tot verbod gebruik wagen….
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii

#6 , 23 apr 2025 13:11

Grapjas. Ook voor een oldtimer gelden de verkeersregels ….

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”