voorlopig rijbewijs ingetrokken door een procedurefout

AntonV
Topic Starter
Berichten: 3

voorlopig rijbewijs ingetrokken door een procedurefout

#1 , 23 nov 2009 20:37

Ik ben het slachtoffer geweest van een procedurefout. Ze willen mij het rijbewijs ontnemen. Eerst er vooral was het zo geweest dat ik mijn theoretisch rijbewijs met begeleider (model 36m met begeleider) mocht verlengen om nog is staat te zijn mijn praktisch rijexamen af te leggen.

Na het behalen van mijn praktisch rijbewijs die ik überhaupt nog mocht afleggen, blijkt nu dat mijn rijbewijs niet rechtsgeldig is en aldus zal ontnomen worden. Wat wil zeggen dat ik noch beschik over een voorlopig noch een volledig rijbewijs.

Zij menen eerst te hebben gezegd dat de fout lag bij een collega, maar nadat zij contact hebben opgenomen met Brussel, proberen zij de schuld naar mij en het examencentrum te verschuiven.

Volgens mijnheer H. van FOD mobiliteit en Vervoer moet ik ook op de hoogte zijn omdat het stof is van de theorie. Ik kan hem gelijk geven als hij mij kunt aantonen dat het effectief in mijn leerboek staat.

Districthuis probeert mij ook schuld te geven dat ik hun brief niet had ontvangen, die zij hebben verstuurd om mij te verwittigen dat mij voorlopig rijbewijs niet geldig is. Maar ik denk dat het niet aan mij ligt, maar aan de Post.

Ik wil mij aaldusdanig verzetten tegen het feit dat er geen medewerking is en niet wil gezocht worden naar een constructieve oplossing. Districthuis onthoudt zich van elke verantwoordelijkheid en toegeving. Evenals alle verwante kosten die werden gemaakt als gevolg van hun interne fouten willen zij niet betalen. Ik moet met andere woorden de financiële gevolgen dragen van interne fouten die door het districthuis van Merksem werden begaan.

Ik wil deze beslissing aanvechten en principiële tegemoetkoming krijgen. Volgens mij heb ik geen enkele fout begaan. Ik heb alles volgens de regels gedaan, maar toch was het blijkbaar niet voldoende om mijn rijbewijs te verkrijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38600

#2 , 24 nov 2009 18:30

En waaruit zou blijken dat district in fout is gegaan?
Als u dat vindt - Antwerpen kan u altijd een klacht indienen bij de
ombudsvrouw Stad Antwerpen
Bij de ombudsvrouw van de stad Antwerpen kunt u terecht met klachten over de diensten van de stad Antwerpen, inclusief politie, stedelijk onderwijs, stedelijke vzw’s, OCMW en sociale huisvestingsmaatschappijen. Voorwaarde is wel dat u zelf eerst een poging hebt gedaan uw probleem bij de bevoegde dienst aan te kaarten.
Mevrouw Karla Blomme
Sint-Jacobsmarkt 5-7
2000 Antwerpen
Tel.: 0800/94 843 Fax: 03/03 292 37 79
E-mail: ombudsvrouw@stad.antwerpen.be
www.antwerpen.be/ombudsvrouw
Dus dat wil zeggen dat u (best) een aangetekend schrijven richt aan de dienst bevolking Merksem - waarin u alles mooi uitlegt en verteld op basis van welke regels u vindt dat u gelijk hebt.

Effectief in uw leerboek hoeft dat niet te staan - een leerboek is een leerboek niets meer maar ook niets minder. u zal de wet betreffende rijbewijzen en leervergunningen moeten raadplegen
www. wegcode.be vb

PS als voorbeeld - waar moet de nummerplaat van een motorfiets hangen.
'Men' zegt - de collega's motorrijders- de garage - de verzekering dat dat links mag. Lees de tekst daar staat op het achtervlak van het voertuig - het mag links - op dat achtervlak natuurlijk. artikel 29 van het KB d.d. 20.07.2001 moet de kentekenplaat achteraan het voertuig aangebracht worden.(in het midden of links)

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 25 nov 2009 11:09

“Art.8.§ 1. Het voorlopig rijbewijs model 3 is twaalf maanden geldig. De geldigheid van een voorlopig rijbewijs kan niet verlengd worden behalve in het geval voorgeschreven in § 6, 2°...§ 6. In afwijking van de bepalingen van § 5, verliest het voorlopige rijbewijs evenwel zijn geldigheid niet :...2° als de houder van het voorlopige rijbewijs vervallen verklaard is van het recht om een motorvoertuig van de categorie of subcategorie te besturen waarvoor het document is geldig verklaard. In dit geval, wordt de geldigheid van het document opgeschort tot het einde van de vervalperiode en, in voorkomend geval, tot het slagen voor de onderzoeken die krachtens artikel 38 van de wet worden opgelegd...”(23 MAART 1998. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs).

U beschikte enkel over een geldig voorlopig rijbewijs indien voldaan was aan voornoemde vereisten. Onderzoek dit vooraf zorgvuldig.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Franciscus
Berichten: 38600

#4 , 26 nov 2009 17:42

Waar staat dat die periode kan verlengd worden ??
Als er een fout is gebeurd wordt die rechtgezet en zal de gemeente idd het onterecht uitgegeven RB opvragen. Zij moeten wel de kosten vergoeden.
Bij navraag - blijkt dat zoiets al eens gebeurd.
Het blijven rijden met een 'onwettig' rijbewijs is wel strafbaar. Wordt als een vals rijbewijs beschouwd.

Artikel 3

De kandidaat voor het rijbewijs B die geslaagd is voor het theoretisch examen ontvangt een voorlopig rijbewijs B dat drie jaar geldig is.

Het voorlopig rijbewijs B stemt overeen met het model in bijlage 1 bij dit besluit.

Na het verstrijken van de geldigheidsduur kan de kandidaat pas een nieuw voorlopig rijbewijs zoals bedoeld in het eerste lid bekomen na opnieuw het theoretisch examen met goed gevolg te hebben afgelegd.

De houder van het voorlopig rijbewijs B moet vergezeld zijn van een begeleider die aan de volgende voorwaarden voldoet :

...
artikel 4
De kandidaat voor het rijbewijs B die geslaagd is voor het theoretisch examen, minstens 18 jaar is en 20 uur praktisch rijonderricht heeft gevolgd in een rijschool heeft recht op een voorlopig rijbewijs B dat hem toelaat zonder begeleider te rijden. Dit voorlopig rijbewijs is 18 maanden geldig.

Het voorlopig rijbewijs B stemt overeen met het model in bijlage 2 bij dit besluit.

De houder van het voorlopig rijbewijs B zonder begeleider mag vergezeld zijn van één persoon van minstens 24 jaar die houder is en in het bezit is van een rijbewijs dat ten minste geldig is voor voertuigen van categorie B.

Het voorlopig rijbewijs zonder begeleider is niet verlengbaar of hernieuwbaar. Na het verstrijken van de geldigheidsduur, kan de kandidaat enkel nog aanspraak maken op het in artikel 3 bedoelde voorlopig rijbewijs.

Artikel 5
Het in artikel 3 of 4 bedoelde voorlopig rijbewijs moet worden aangevraagd binnen de drie jaar na het slagen voor het theoretisch examen. Na het verstrijken van deze termijn kan de kandidaat pas terug een voorlopig rijbewijs aanvragen na opnieuw het theoretisch examen met goed gevolg te hebben afgelegd.

Franciscus
Berichten: 38600

#5 , 30 nov 2009 20:23

Eventjes navraag gedaan: U hebt 2 twee brieven gekregen en vermoedelijk is ook de kwartieragent langsgekomen.
De uitgereikte dokumenten - mocht u die nog hebben - worden zo wie zo door de dienst RB als nietig/ongeldig gezet.
Bijgevolg rijdt u nu rond zonder RB mocht u deze nog hebben met alle gevolgen van dien.

Neem maar aan dat parket een serieuze rekening zal sturen mocht je betrapt worden.

PS vermoedlijk is de fout zelfs gebeurd in het examencentrum...

AntonV
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 30 nov 2009 21:12

Hartelijk bedankt voor de reacties. Maar ik laat niemand toe om mijn alle schuld te geven...
Ondernomen stappen: klacht ingediend bij de ombudsvrouw en ook vraag tot schadevergoeding.

Franciscus
Berichten: 38600

#7 , 07 dec 2009 20:05

Blijkbaar wordt in uw geval de kosten van het rijbewijs terugbetaald.
Wat de rest betreft ter info : U moet zich aan de regels houden - en weten dat het niet meer kan. U hebt dat trouwens bij aanvang getekend bij uw leervegunning.
Elke Belg wordt geacht de (straf)wet te kennen.
Ik hoop dat het rijbewijs al terug bij de gemeente is want u zal nu rijden ZONDER officieel RB en dus ook geen verzekering(zware fout)
Hou ons op de hoogte want ik wil ook wel eens weten hoe dit opgelost wordt

AntonV
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 07 dec 2009 22:25

Ik heb nog geen nieuws gehoord vah het districthuis.
Om geen tijd te verliezen heb ik paar weken geleden de theoretisch examen afgelegd en beschik ik terug over een voorlopig rijbewijs M36.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”