Voorwaardelijke boete

deleenheir
Topic Starter
Berichten: 6

Voorwaardelijke boete

#1 , 23 nov 2009 16:41

Een tijd geleden heb ik een wagen geërfd. Deze wagen stond op straat en was niet meer ingeschreven of verzekerd. Dit heb ik zo snel mogelijk in orde gebracht. Maar gezien ik geen privé terein had om deze op te zetten is hij in die periode op straat blijven staan. Spijtig genoeg is er in die tijd een klem op gekomen en moest ik hiervoor voorkomen.

Een week gelden ben ik dan veroordeeld tot een voorwaardelijke boete.

Wat betekend dit nu juist?
Kan deze boete worden omgezet naar een effectieve boete indien ik een verkeersovertreding maak of enkel als ik opnieuw zondig tegen dezelfde feiten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 nov 2009 18:12

29 JUNI 1964. - Wet betreffende de opschorting, het uitstel en de probatie.

Art. 14. § 1. Het uitstel wordt van rechtswege herroepen ingeval gedurende de proeftijd een nieuw misdrijf gepleegd is, dat veroordeling tot een criminele straf of hoofdgevangenisstraf van meer dan zes maanden zonder uitstel ten gevolge heeft gehad.
§ 1bis. Het uitstel kan worden herroepen indien gedurende de proeftijd een nieuw misdrijf gepleegd is dat veroordeling tot een effectieve hoofdgevangenisstraf van ten minste één maand en ten hoogste zes maanden ten gevolge heeft gehad.

U moet het dus al bont maken en veroordeeld worden tot minimum één maand effectief. En dan kan het uitstel herroepen worden, het moet niet.

scorpioen

deleenheir
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 24 nov 2009 09:41

Kort door de bocht hoef ik me als burger die het goed meent geen zorgen te maken als ik voor "gewone" overtredinge zoals foutparkeren, geflitst worden e.d.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 24 nov 2009 18:33

verkeer : herhaling binnen periode.
De rechter zal uw verhaal 'geloofd' hebben en verzachtende omstandigheden hebben aangenomen.

Nomaal wordt wegens niet- verzekerd voeren wel 'iets zwaardere straffen uitgesproken en voertuig van de openbare weg verwijderd en u als eigenaar verklaring binnen de maand in orde

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 nov 2009 18:49

Kort door de bocht hoef ik me als burger die het goed meent geen zorgen te maken als ik voor "gewone" overtredinge zoals foutparkeren, geflitst worden e.d.
Je hebt niet altijd het geluk veroordeeld te worden tot een voorwaardelijke straf. Je kan ook veroordeeld worden tot een effectieve geldboete en een rijverbod ...

En dan zijn er nog de gerechtskosten en de bijdrage in het fonds voor slachtoffers van geweldmisdrijven die moeten betaald worden, ook bij een voorwaardelijke straf.

scorpioen

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”