gsm

gsm

rombout
Topic Starter
Berichten: 1

gsm

#1 , 09 okt 2009 09:52

heb enige tijd geleden een boete gekregen voor een verkeersovertreding.
De dienstdoende agent meent mij gezien te hebben met een gsm in mijn hand
tijdens het rijden. Een week na de betreffende datum kreeg ik een pv. Ik
heb een protest aangetekend tegen deze m.i. foute observatie en
interpretatie.4 maandan na data krijg ik opnieuw de boete van het parket
van de procureur des konings. Kan ik nog beroep aantekenen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 09 okt 2009 16:22

De zaak is nog niet voor de rechtbank gekomen.
Parket doet een voorstel om minnelijk te regelen.
Waarom gaat u niet akkoord.

Foute interpretatie?? -- dus u had iets vast en de agent zou dat verkeerd interpreteren?? of hoe moeten we dat zien

De agent/inspecteur doet vaststellingen geen interpretatie.
Het parket gaat daar op voort.

Het zeggen dat het anders was wil zeggen dat u een procedure valsheid in geschriften en gebruik ervan moet opstarten.( als de procedure en termijnen gerespekteerd zijn - bijzondere bewijskracht).

Het zal dus een rechter zijn die zal beslissen. Deze kan u vrijspreken bij gebrek aan bewijs - voorwaardelijk ( in al zijn vormen) of effectief veroordelen.
Het is aan u om te beslissen.

inge054
Berichten: 15

#3 , 16 okt 2009 15:31

Mijn vriend heeft dit ook ooit eens voorgehad. Een zwaantje hield hem tegen en beweerde dat hij aan het bellen was. Heeft uiteindelijk moeten toegeven dat dit niet zo was. Je kan dit toch bewijzen, tijdstippen van bellen of berichten sturen.

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 16 okt 2009 17:22

is het niet zo dat zelfs het vasthouden van een gsm al strafbaar is, ongeacht je aan het bellen of sms'en bent?

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 16 okt 2009 19:04

is het niet zo dat zelfs het vasthouden van een gsm al strafbaar is, ongeacht je aan het bellen of sms'en bent?
Dacht van wel.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#6 , 16 okt 2009 23:02

is het niet zo dat zelfs het vasthouden van een gsm al strafbaar is, ongeacht je aan het bellen of sms'en bent?
Dacht van wel.

het gebruiken van een gsm als men aan het rijden is, is verboden, wat "gebruiken" is, is zoals vele dingen voor interpretatie vatbaar ...

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#7 , 17 okt 2009 09:20

8.4. <ingevoegd> Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.
8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
Twee telastleggingen die in dezen van toepassing kunnen zijn.

M.i. zul je de VSBG best betalen...
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Simon Verhoeven
Berichten: 89

#8 , 17 okt 2009 09:29

Iets wat ik mij eigenlijk aan het afvragen was i.v.m. die wetgeving.
Wanneer telt iets juist als een GSM voor de wet?
Immers heb ik bij mijn mobieltje de mogelijkheid om via een profiel de belfunctionaliteit uit te schakelen en dan kan je mijn mobieltje qua functionaliteit gelijkstellen aan een PDA.

Of gaat het voor de wetgeving louter om wat het globaal gezien ken, en niet op het moment zelf?

Natuurlijk is dit louter hypothetisch, in werkelijkheid vermijd je best gewoon de twijfel.
En een bluetooth oortje kost niets.

JohnD
Berichten: 3580

#9 , 19 okt 2009 11:45

Error
Laatst gewijzigd door JohnD op 19 okt 2009 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD
Berichten: 3580

#10 , 19 okt 2009 11:46

is het niet zo dat zelfs het vasthouden van een gsm al strafbaar is, ongeacht je aan het bellen of sms'en bent?
LOL, natuurlijk, anders kan iedereen wel zeggen dat hij niet aan het bellen was.

Er zijn tegenwoordig trouwens al eens agenten in burger die gewoon je nummerplaat en tijdstip noteren als je voorbijrijd. Laatst zag ik zo 2 burgers die in een niet-autovrije winkelstraat volop nummerplaten aan het noteren waren van voorbijrijdende wagens. Ik denk dat het niet-handenvrij gebruik van een GSM nog steeds een van de meeste overtredingen is.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD
Berichten: 3580

#11 , 19 okt 2009 11:51

Iets wat ik mij eigenlijk aan het afvragen was i.v.m. die wetgeving.
Wanneer telt iets juist als een GSM voor de wet?
Immers heb ik bij mijn mobieltje de mogelijkheid om via een profiel de belfunctionaliteit uit te schakelen en dan kan je mijn mobieltje qua functionaliteit gelijkstellen aan een PDA.
Als jij je mobieltje als PDA aan het gebruken bent hou je dat wel niet aan je oor dacht ik. Trouwens je mobieltje tijdens het besturen van een voertuig als PDA gebruiken kan gewoon als een poging tot zelfmoord beschouwd worden, en dat is ook strafbaar.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 19 okt 2009 11:54

John,
zelfmoord is NIET strafbaar in België.

JohnD
Berichten: 3580

#13 , 19 okt 2009 13:30

Oh, wist ik niet.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Simon Verhoeven
Berichten: 89

#14 , 19 okt 2009 19:10

Het is dan ook puur hypothetisch bedoeld, ik ga zoiets echt niet in de praktijk doen.
En stel dat je het mobieltje in offline modus bvb gebruikt om muziek af te spelen en je klikt even een ander nummer aan.

sushi
Berichten: 11

#15 , 20 okt 2009 18:46

dan wordt dat een feitenkwestie tov politierechter....

vraag is of je het risico wil lopen om een zaak als deze te verliezen en dan boete + gerechtskosten dient te betalen of je eieren voor je geld kiest en de MS aanvaardt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”