brommer in beslag genomen

cowgirl
Topic Starter
Berichten: 2

brommer in beslag genomen

#1 , 06 okt 2009 15:43

hallo
mijn kleinzoon is 13 jaar en woon in een sociale wijk
mijn dochter heeft een brommer gekocht Aklasse en stond bij ons in de garage omdat er nog aan gewerkt moest worden
nu heeft mijn kleinzoon daar bij ons in de wijk even mee gereden
opeens stond de wijkagent voor de deur en vroeg aan mijn kleinzoon de papieren hij zei dat ze gebeld hadden dat hij daar al de ganse voormiddag mee aan het rijden was en dat hij gezien had dat hij er mee aan het rijden was .op het ogenblik dat hij mijn kleinzoon daarover aansprak zat hij niet op de brommer die stond op de oprit .de wijkagent heeft hem onmiddelijk in beslag genomen zelfs mijn dochter krijgt hem niet terug ook al dient hij om naar haar werk te rijden kan dit zo maar
groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 06 okt 2009 17:11

Nee dit kan niet.
Voor in beslag namen wegens gebruik door iemand zonder rijbewijs, moet er op heterdaad betrapt worden.
En dan nog mag een derde die wel een rijbewijs heeft het voertuig terug gaan halen als het in orde is.

Daarnaast moet de wijkagent minsten 1 andere agent als getuigen hebben en mag hij/zij de minderjarige niet ondervragen zonder toelating en medeweten van de ouder.

De wijkagent gaat dus grof in de fout en pleegt zelfs machtsmisbruik.
Want voor inbeslagname is er een gerechtelijk bevel nodig.
Die wijkagent gaat dus ver buiten zijn bevoegdheden.

Dien klacht in bij comité P en eis de brommer terug via een raadsman.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 06 okt 2009 19:50

Ja dat kan wel.
Een politeagent - vermoedelijk een politieinspecteur is volledig bevoegd om PV op te stellen en voor verkeer ook een beslagname te doen.

Ongeacht wie de eigenaar is het beslag wordt gelegd en de eigenaar krijgt de bromfiets NIET zomaar terug mee.

Gezien de bromfiets (vermoedelijk) niet verzekerd was.

De inspecteur is ook bevoegd om iedereen te horen - ouders hoeven daar niet bij te zijn - een vertrouwenspersoon kan en mag.
Indien de ouders daar bij kunnen zijn zoveel te beter maar er hoeft in principe niet gewacht te worden. Hoe jonger de kinderen hoe minder 'waarde' men aan hun verhaal hecht (juridisch)
Trouwens het verhoor van een 13 jarige is in principe ook zonder naamtekenen.
Staat nergens dat de inspecteur de minderjarige gehoord heeft.

Er is GEEN bevel nodig om de bromfiets met beslag te leggen.
Als dan bij controle nog blijkt dat de bromfiets sneller reed -niet comfort PV van goedkeuring - zal de bromfiets al zeker voor een periode worden ingehouden en zal pas NADAT het parket toelating geeft kunnen worden opgehaald.

Ga eens met de commissaris/teamleider van de verkeersdienst in de zone praten alvorens u verdere stappen zet.

Laat u daar goed informeren ipv comité P - het is nog altijd het parket dat zegt wat en hoe.

PS naargelang wat en hoe er juist is gebeurd kan mijn uitleg hier en daar soms wel wat anders zijn of zijn er andere instructies van het parket.

Ook begrip 'heterdaad' speelt mee.

Reclame

cowgirl
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 07 okt 2009 08:20

mijn kleinzoon zat op het ogenblik dat de wijkagent naar hem toe kwam niet op de brommer stond voor de deur hij heeft hem alleen zien rijden zegt de wijkagent
mijn kleinzoon is binnengekomen voor de papieren ik ben dan buitengegaan en heb gevraagd om binnen te komen wat de wijkagent niet gedaan heeft
er is ook geen pv opgemaakt ter plaatse heeft de brommer plus papieren gewoon meegenomen.

sperwer
Berichten: 1155

#5 , 07 okt 2009 09:20

Ja dat kan wel.
Een politeagent - vermoedelijk een politieinspecteur is volledig bevoegd om PV op te stellen en voor verkeer ook een beslagname te doen.

Ongeacht wie de eigenaar is het beslag wordt gelegd en de eigenaar krijgt de bromfiets NIET zomaar terug mee.

Gezien de bromfiets (vermoedelijk) niet verzekerd was.

De inspecteur is ook bevoegd om iedereen te horen - ouders hoeven daar niet bij te zijn - een vertrouwenspersoon kan en mag.
Indien de ouders daar bij kunnen zijn zoveel te beter maar er hoeft in principe niet gewacht te worden. Hoe jonger de kinderen hoe minder 'waarde' men aan hun verhaal hecht (juridisch)
Trouwens het verhoor van een 13 jarige is in principe ook zonder naamtekenen.
Staat nergens dat de inspecteur de minderjarige gehoord heeft.

Er is GEEN bevel nodig om de bromfiets met beslag te leggen.
Als dan bij controle nog blijkt dat de bromfiets sneller reed -niet comfort PV van goedkeuring - zal de bromfiets al zeker voor een periode worden ingehouden en zal pas NADAT het parket toelating geeft kunnen worden opgehaald.

Ga eens met de commissaris/teamleider van de verkeersdienst in de zone praten alvorens u verdere stappen zet.

Laat u daar goed informeren ipv comité P - het is nog altijd het parket dat zegt wat en hoe.

PS naargelang wat en hoe er juist is gebeurd kan mijn uitleg hier en daar soms wel wat anders zijn of zijn er andere instructies van het parket.

Ook begrip 'heterdaad' speelt mee.

Nee, Franciscus een agent is niet bevoegd om een voertuig in beslag te nemen. Die moet daarvoor toelating hebben van justitie en van die toelating moet binnen de 2 uur een ondertekende PV kunnen worden overhandigd aan de eigenaar.
Politie is namelijk een uitvoerende macht en geen beslissende macht en heeft steeds de opdracht van justitie nodig om een inbeslagname te kunnen uitvoeren. Dit zelfs voor het intrekken van een rijbewijs of het tijdelijk in beslag nemen van een voertuig van een dronken bestuurder.

Hiervoor staat dan ook 24/24 - 7/7 een procureur ter beschikking van de politie die zij telefonisch kunnen bereiken en die de opdracht kan geven.

Het in beslag nemen van een voertuig moet ook steeds gerechtvaardigd worden met een PV vergezeld van een verklaring van de overtreder en/of meerdere getuigen.
Als het voertuig wettelijk in orde is en geen deel uitmaakt van ander gerechtelijk onderzoek, moet het zelfs direct vrij geven worden aan de eigenaar of deze zijn vertegenwoordiger, als deze beschikt over de nodige documenten om er mee op de openbare weg te mogen.

Bij onderzoek naar een overtreding vastgesteld door getuigenverklaringen is er zelfs een opdracht van justitie nodig om de overtreder te mogen ondervragen en mag de politie niet op eigen beslissing ingrijpen. En moet de ouders hiervan eerst op de hoogte brengen voor ze ook maar iets mogen ondernemen bij elk minderjarig kind.

Bij snelheidscontrole heeft de politie de gerechtelijk opdracht om voertuigen die niet aan de wet voldoen van de baan te halen.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#6 , 07 okt 2009 09:28

ff denken

kleinzoon heeft gereden met de brommer
die is op dat moment niet verzekerd, want kleinzoon voldoet niet aan de voorwaarden van de verzekering
dus mag het voertuig in beslag genomen worden

hier eens kijken naar art 20

best is dus aan je verzekeraar vragen of een 13 jarige gedekt wordt
zo ja is er geen probleem
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 07 okt 2009 19:34

Voor verkeer is een inspecteur bevoegd. Daarvoor moet hij zelfs niet naar een procureur bellen.
Het intrekken van een rijbewijs kan ook ZONDER voorafgaand te bellen.

Waar haal je die 2 uur vandaan ???


Bij heterdaad kan dat wel - dan zal een officier van gerechtelijke politie alle ambtsdaden kunnen stellen ( of toch bijna) van een onderzoeksrechter.

In beslag nemen van een voertuig .... getuigen ??? de vaststelling van de beëdigde ambtenaar zijn voldoende hoor.

Als de bromfiets verzekerd is en als de bromfiets niet sneller kan rijden zal het voertuig idd worden teruggegeven aan de wettelijke eigenaar met de juiste papieren.

Ik denk niet dat een verzekering een 13 jarige ( dus ook geen ''rijbewijs voor bromfietsen"") of een helm zal verzekeren == zware fout??

Indien er met de bromfiets 'geknoeid' is zal op last van de PDK de bromfiets worden overgemaakt aan bevoegde organisatie en die delen die de snelheid hebben opgedreven op kosten en risico van de eigenaar worden verwijderd.
Daarbij kunnen al diegene die weet hadden of toelating hebbe gegeven aan een minderjarige mede worden vervolgd.

sushi
Berichten: 11

#8 , 18 okt 2009 12:26

intrekken rijbewijs (15d) is normaal na ct magistraat. ( uitz richtlijnen plaatselijk parket) inhouden rijbewijs is iets anders ( 3-6u)

vermoeden niet verzekerd voeren slaat op niet voorhanden hebben van verzekeringspapieren of bij bromfiets niet voldoen aan tech eisen... leeftijd -13 jaar heeft geen invloed op inbeslagname van het voertuig qua verzekeringen.

vraagje heeft parket bromfiets reeds teruggegeven??????
indien ja zit wijkagent naast de zaak

indien neen zou ik aanraden om te beginnen sparen, kosten zullen niet uitblijven.....

takel en stalling, pv.....

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 19 okt 2009 10:39

verduidelijking dus
De verzekering kan zich tegen de verzekeringsnemer keren en maatregelen treffen omdat er een minderjarige heeft mee gereden. vb wegens zware fout verzekering opzeggen.
Het voertuig is bij juiste papieren op het ogenblik van de feiten wel verzekerd - indien niets anders aan de hand krijgt de eigenaar het dus ook zo terug.

Graag antwoord door steller -- hoe nu verder verlopen??

sushi
Berichten: 11

#10 , 20 okt 2009 18:49

mocht het een bromfiets klasse B betreffen dat was de eigenaar ook strafbaar.... vtg toevertrouwen aan iemand zonder rijbewijs... maar bij klasse A weet ik het niet van buiten (zou het moeten opzoeken)

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 21 okt 2009 20:04

ook mede aansprakelijk ouders
en idd de uitlener wetende dat - de eigenaar wetende dat
en ook bij klasse A.

Rechtbank zal hen ook veroordelen

sushi
Berichten: 11

#12 , 29 okt 2009 07:43

geen reactie, vrees dat wijkagent toch juist zat :P

Franciscus
Berichten: 38599

#13 , 29 okt 2009 18:21

Ik denk het ook

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”