Laden & lossen (eventueel parkeren?) voor magazijn

digits
Topic Starter
Berichten: 224

Laden & lossen (eventueel parkeren?) voor magazijn

#1 , 30 sep 2009 13:04

Hallo iedereen,

ik zit met volgende situatie: net naast de ingang van mijn appartement is een grote poort die leidt naar een opslagplaats (GEEN garage!) van een winkel die naast het appartement gelegen is. Het 'magazijn' bevindt zich op het gelijkvloers van het gebouw waar ik woon, de winkel zelf is een aangrenzend gebouw.

Daar hangen volgende bordjes op:
* zo een blauw wegsleepsymbool
* een eigen gemaakt bord "Parking enkel voor klanten" (ruimte: anderhalve auto ofzo)

Om een bed en kast te verhuizen had ik mij hier op geparkeerd, omdat dit net voor de deur was. Het is hier een stedelijke omgeving, en parkeerplaats is zeldzaam. Ik was nooit langer dan 2 minuten weg van de auto, gewoon om alles in de hal te zetten. Blijkbaar was dit lang genoeg voor de eigenaar van de winkel om te komen zeuren en een brief onder mijn ruit te steken dat ze mij ging laten wegslepen etc. Niet echt leuk natuurlijk.

Nu vroeg ik mij af:
* Mag die persoon eisen dat er niemand parkeert voor de poort van haar magazijn ?
* Laden en lossen is toch sowieso toegelaten meen ik me te herinneren uit de verkeerstheorie ?
* Wat kan er in het slechtste geval gebeuren als ik mijn wagen gewoon parkeer op die 'parking' ?

Alvast bedankt,
digits

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 30 sep 2009 13:36

Waar bevindt die parking voor eigen klanten zich?

parkeerstrook op straat?

digits
Topic Starter
Berichten: 224

#3 , 30 sep 2009 13:41

Waar bevindt die parking voor eigen klanten zich?

parkeerstrook op straat?
als er geen bordje hangt zou je denken dat het een gewone parkeerplaats is.

naast de (smalle) straat is er een strook kasseistenen waar op (betalend, of met bewonerskaart) geparkeerd mag worden.

die parking bevindt zich dus niet voor de eigen winkel, maar wel voor de ingangsdeuren van het magazijn.

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 30 sep 2009 16:02

Hallo iedereen,

ik zit met volgende situatie: net naast de ingang van mijn appartement is een grote poort die leidt naar een opslagplaats (GEEN garage!) van een winkel die naast het appartement gelegen is. Het 'magazijn' bevindt zich op het gelijkvloers van het gebouw waar ik woon, de winkel zelf is een aangrenzend gebouw.

Daar hangen volgende bordjes op:
* zo een blauw wegsleepsymbool
* een eigen gemaakt bord "Parking enkel voor klanten" (ruimte: anderhalve auto ofzo)

Om een bed en kast te verhuizen had ik mij hier op geparkeerd, omdat dit net voor de deur was. Het is hier een stedelijke omgeving, en parkeerplaats is zeldzaam. Ik was nooit langer dan 2 minuten weg van de auto, gewoon om alles in de hal te zetten. Blijkbaar was dit lang genoeg voor de eigenaar van de winkel om te komen zeuren en een brief onder mijn ruit te steken dat ze mij ging laten wegslepen etc. Niet echt leuk natuurlijk.

Nu vroeg ik mij af:
* Mag die persoon eisen dat er niemand parkeert voor de poort van haar magazijn ?
* Laden en lossen is toch sowieso toegelaten meen ik me te herinneren uit de verkeerstheorie ?
* Wat kan er in het slechtste geval gebeuren als ik mijn wagen gewoon parkeer op die 'parking' ?

Alvast bedankt,
digits
Die persoon mag inderdaad eisen dat haar/zijn toegang tot zijn magazijn vrij blijft.
Deze poort kan namelijk een nooduitgang of een toegangsweg voor hulpdiensten zijn.
En daarvoor mag je zelfs niet stil staan terwijl je in je wagen zit.

Daarnaast maak ik uit je posting op dat het om een stuk oprit van het magazijn gaat en dus eigendom is van derde.
En nee, jij mag niet op de oprit van derde parkeren, noch je wagen plaatsen om te lossen en laden zonder toelating van deze eigenaar.
De eigenaar heeft dan het volste recht de politie je wagen te laten wegslepen;
1) omdat je een nooduitgang en nood-toegangsweg blokkeert.
2) omdat je zijn/haar handelsbedrijvigheid verhinderd.
3) omdat je op zijn/haar eigendom parkeert zonder toelating.

digits
Topic Starter
Berichten: 224

#5 , 30 sep 2009 16:11

Bedankt voor de informatie, ik denk echter dat het in deze situatie niet echt volledig van toepassing is.

Het magazijn is een volledig op zichzelf losstaand geheel, en is niet verbonden met de winkel. Tussen het magazijn en de parkeerstrook bevindt zich een voetpad. De enige manier om er in te geraken is dus via dezelfde poort om er terug buiten te gaan.

Ik gebruik nu de term magazijn, maar het is dus in feite een grote ruimte met 1 poort voor. Het is dus zeker geen privéoprit waar voortdurend vrachtwagens ofzo passeren, ik weet niet of dat relevant is ?

Trouwens, als die persoon zelf een bord "parking klanten" omhoog hangt, dan is het hele nooduitgang gebeuren toch nutteloos ?

ik denk dus dat je 1) argument hier niet van toepassing is.
2) zou wel kunnen
3) lijkt mij niet het geval te zijn, het gaat hem volgens mij om een stuk openbare weg die 'toevallig' voor die garagepoort/magazijn ligt.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#6 , 30 sep 2009 18:50

art 25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;


art 2.23. "Geparkeerd voertuig" : een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
zoals ik het lees ben je aan het lossen en dan is het niet parkeren, maar stilstaan
en dat mag voor een inrij (behoudens andere lokale parkeerbeperkingen)

het bord 'Parking enkel voor klanten' heeft geen enkel nut, gezien enkel de voertuigen waarvan de nummerplaat op de inrij zichtbaar is er mogen parkeren
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

digits
Topic Starter
Berichten: 224

#7 , 30 sep 2009 19:24

maar spreekt men bij een grote poort die geen garage is dan ook van een inrij ? Men kan er theoretisch gezien wel inrijden, maar men moet er meteen weer uit.

Ik ben alvast blij dat ik wel mag laden en lossen :)

bedankt om dat te vermelden!

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#8 , 30 sep 2009 23:33

Men kan er theoretisch gezien wel inrijden, maar men moet er meteen weer uit.
je geeft zelf het antwoord
als men er kan inrijden is het een inrij
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 01 okt 2009 18:05

Als je van de rijbaan - over een trottoir - de rooilijn ( denkbeeldige lijn) die het openbaar domein scheidt van het privaat domein nl de huizen en aanhorigheden ben overgereden, wel dan sta je op privaat domein.
Op dat ogenblik gelden de regels van de eigeraar - wie of wat die toelating geeft om wat dan ook te doen is zijn zaak ( binnen de perken weliswaar van een aantal wetgevingen)

De winkel waar wij naast wonen heeft een toegang via pand 1 - daar hangt de tekst Privaat parking - veldwetboek art 87 8° - enkel voor klanten firma X

Op dat ogenblik en bij het voorbijrijden van dat bord ben je akkoord met die regels en kan de eigenaar dus handelen volgens de dan geboden mogelijkheden.

Is dat niet dan is het iets moelijker en zal de politie zich onbevoegd moeten verklaren en de zaak overlaten aan een deurwaarder die dan vaststellingen kan doen.

Het betreden van privaat terrein (kan) als huisvredebreuk beschouwd worden - weer gelet bepaalde wetgevingen

Als dat magazijn als een fabrieksterrein kan omschreven worden zijn de toeganswegen ook onderhevig aan bepaalde regelgevingen en is de basisverkeerswet WEL van toepassing


Het feit dat daar een bordje hangt wil dan weer niet zeggen dat u op de openbare weg daar niet mag staan.
Dat hangt af van de verkeerswetgeving in die straat en dan de algemene regels van stilstaan - laden en lossen en parkeren.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#10 , 01 okt 2009 19:14

Tussen het magazijn en de parkeerstrook bevindt zich een voetpad.
als ik het zo lees staat hij toch op de openbare weg
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

digits
Topic Starter
Berichten: 224

#11 , 02 okt 2009 13:31

Als je van de rijbaan - over een trottoir - de rooilijn ( denkbeeldige lijn) die het openbaar domein scheidt van het privaat domein nl de huizen en aanhorigheden ben overgereden, wel dan sta je op privaat domein.
Dat is hier niet het geval. Om het magazijn in te gaan moet je inderdaad eerst op het voetpad stappen, de poort openschuiven, en dan kan je binnen gaan. De 'parking' bevindt zich dus voor die grote poort, tussen het voetpad en het asfalt waar de auto's op rijden. Je moet het trottoir dus niet over.

Ik ben trouwens niet van plan om die persoon nodeloos te treiteren, ik weet enkel graag wat ik wettelijk wel mag en wat niet, om bij eventuele toekomstige discussies wat sterker in mijn schoenen te staan.

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 02 okt 2009 16:28

Je hebt dus rijbaan - boordsteen grond en dan het trottoir of voetpad.
je stond dus op de berm - als je dan geparkeerd stond op het verhard gedeelte dienstig als inrit naar de poort stond je ook in overtreding want die plaats mag enkel gebruikt worden om in een garage of achterliggende plaats te rijden.
Tevens stond je dan niet evenwijdig met de rand van de rijbaan en niet rechts aan de boordsteen maar op de verhoogde berm.

En zoals sniper zegt bordje Parking voor klanten is NIET van toepassing op de openbare weg/plaats alleen van toepassing als je op het privaat domijn dus voorbij de poort zou rijden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”