Getakeld - hoorzitting in september

jorrelemargi
Topic Starter
Berichten: 51

Getakeld - hoorzitting in september

#1 , 17 aug 2009 11:52

Enkele maanden geleden werd ik in de straat waar ik woon weggetakeld vanwege een carnavalstoet. Toen ik me parkeerde (de avond voordien, minder dan 24u voor het verkeersverbod) heb ik geen borden of andere signalisatie gezien die een parkeerverbod aankondigden.

De dag nadien verklaarde ook een agent in de wijk dat er inderdaad met de borden geknoeid was de nacht voordien, waarschijnlijk door uitgaande jeugd.

Ik heb dit neergeschreven in een reactie op de boete, ook dat er geen duidelijke signalisatie was (ik let hier namelijk op als ik me in m'n eigen straat mét bewonerskaar parkeer).

Enkele maanden eerder was ik nog al eens weggetakeld, dit keer op kosten van de stad, omdat er geen parkeersverbod was aangekondigd toen er een prins was getrouwd. Toen was ook mijn wagen zonder enige waarschuwing weg en mijn nummerplaat werd goed beschadigd tijdens het takelen. De kosten waren gelukkig op zijn minst niet voor mij.

Dit keer heeft de politie me een aangetekende brief gestuurd dat mijn reactie negatief was en dat er een hoorzitting volgt in september.

Nu is mijn vraag wat ik best doe op deze zitting, heb ik eigenlijk recht van spreken tegenover een agent? Of heeft hij zoizo het laatste woord. Ik ben ervan overtuigd dat er geen duidelijke en geen tijdige signalisatie aanwezig was, maar de agent beweert uiteraard dat dit wél zo was?

Wat is jullie advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 17 aug 2009 12:03

Mijn advies: probeer zoveel mogelijk mensen te laten getuigen op papier dat er inderdaad geen signalisatie aanwezig was.

Onze ervaring met een aanraking met de politierechtbank ivm een verkeersfeit waarbij het ook woord tegen woord was (man vs vaststellende poltieagent) is dat politieagent zeker niet zomaar gelijk krijgt. Man heeft zich toen ook terdege voorzien van bewijsmateriaal en heeft kwijtschelding bekomen.

jorrelemargi
Topic Starter
Berichten: 51

#3 , 17 aug 2009 14:15

Mijn advies: probeer zoveel mogelijk mensen te laten getuigen op papier dat er inderdaad geen signalisatie aanwezig was.

Onze ervaring met een aanraking met de politierechtbank ivm een verkeersfeit waarbij het ook woord tegen woord was (man vs vaststellende poltieagent) is dat politieagent zeker niet zomaar gelijk krijgt. Man heeft zich toen ook terdege voorzien van bewijsmateriaal en heeft kwijtschelding bekomen.
In ieder geval goed om te horen dat men inderdaad niet zomaar de agent gelijk geeft. Het lijkt mij echter niet mogelijk om naar het politiebureau te stappen om een verklaring van de agent in kwestie te krijgen over die feiten die 3 maanden geleden gebeurd zijn. Worden er dan van de agent in kwestie ook geen bewijzen verwacht in verband met de plaatsing van die borden?

Verder ken ik geen mensen in de straat die ook getakeld zouden zijn (ik woon hier namelijk nog niet zo lang).

Alvast bedankt voor je reactie!


Update: mijn klacht werd niet aanvaard om volgende redenen (uit de aangetekende brief):

- bij het plaatsen van de borden werd een lijst opgemaakt met wagens die er reeds stonden, mijn wagen was daar niet bij (klopt, ik ben later aangekomen en op dat moment was er geen zichtbare signalisatie zichtbaar). Toen mijn wagen de dag nadien net getakeld was stonden er inderdaad duidelijk borden.

- dat de borden uit hun positie waren gebracht door jongeren (mijn verklaring die door een agent terplekke werd gegeven) wordt niet aanvaard omdat er geen mensen werden aangehouden en omdat er geen dossier werd opgemaakt van zulke situatie.

Ik mag naar de hoorzitting komen op afspraak. Verloren moeite op voorhand voor de zwakke burger of niet?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 17 aug 2009 19:25

Dat is de normale gang van zaken - de nplt van de wagen stond niet op de lijst dus u bent er later gaan staan.
Probeer die agent of inspecteur van politie vermoed ik te pakken te krijgen en vraag hem/haar of ze dat in een brief aan u wil bevestigen.
Als het zo is - zie ik er helemaal geen graten in dat deze zo'n ferklaring zou afleggen -

... zou er werkelijk niets staan ergens bij de politie - tenslotte zijn de borden toch terug goed gezet ... wie heeft dat gedaan??

Politie dan hebben ofwel een interventiepatrouille ofwel iemand van verkeer ofwel iemand van die specifieke ordedienst daarvoor de opdracht gekregen ofwel het gedaan.
Dat zou deze aktie ook op hun activiteitenverslag moeten staan. U kan deze vraag altijd aan de politie stellen -- best via korpschef of een eindverantwoordelijke - secretariaat is ook goed want dat is algemene post.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 18 aug 2009 11:58

“Art.154.De overtredingen worden bewezen hetzij door processen-verbaal of verslagen, hetzij door getuigen bij ontstentenis van verslagen en processen-verbaal of tot staving ervan. Niemand wordt op straffe van nietigheid, toegelaten om door getuigen bewijs te leveren boven of tegen de inhoud van de processen-verbaal of verslagen van de officieren van politie aan wie de wet bevoegdheid verleent om wanbedrijven of overtredingen vast te stellen zolang er geen betichting van valsheid is. De processen-verbaal en verslagen daarentegen, opgemaakt door agenten, aangestelden of officieren aan wie de wet niet het recht verleent om geloofd te worden zolang er geen betichting van valsheid is, kunnen bestreden worden met tegenbewijzen, hetzij door geschrift, hetzij door getuigen, indien de rechtbank het geraden oordeelt ze toe te laten.”(Wetboek van Strafvordering).

Onderzoek dus zorgvuldig vooraf welke categorie politie het proces-verbaal opstelde en wat het inhoudt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jorrelemargi
Topic Starter
Berichten: 51

#6 , 18 aug 2009 12:29

Dat is de normale gang van zaken - de nplt van de wagen stond niet op de lijst dus u bent er later gaan staan.
Probeer die agent of inspecteur van politie vermoed ik te pakken te krijgen en vraag hem/haar of ze dat in een brief aan u wil bevestigen.
Als het zo is - zie ik er helemaal geen graten in dat deze zo'n ferklaring zou afleggen -

... zou er werkelijk niets staan ergens bij de politie - tenslotte zijn de borden toch terug goed gezet ... wie heeft dat gedaan??

Politie dan hebben ofwel een interventiepatrouille ofwel iemand van verkeer ofwel iemand van die specifieke ordedienst daarvoor de opdracht gekregen ofwel het gedaan.
Dat zou deze aktie ook op hun activiteitenverslag moeten staan. U kan deze vraag altijd aan de politie stellen -- best via korpschef of een eindverantwoordelijke - secretariaat is ook goed want dat is algemene post.
In de brief staat dat niemand die aktie in hun activiteitenverslag heeft gezet en dat dat dus ook niet gebeurd is. De agent die mij vertelde dat ze de borden hebben moeten terugzetten heb ik niets laten ondertekenen op straat (lijkt me ook nogal een stoot moest dat in de praktijk kunnen of gebeuren) en die ga ik ook niet meer terugvinden lijkt me. Ik heb enkel in mijn reactie geschreven op welke hoek van welke straat en om welk uur exact de aanwezige agent me dat verklaarde... Zonder nut dus.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 04 sep 2009 18:22

Wat laat maar men kan perfect nagaan welke personeelsleden
1 - die dag werkte
2- die opdracht hebben gekregen
3 - wie daar effectief is geweest

rittenverslag - radiokamerprocedure - vaste verkeersploegen enz

jorrelemargi
Topic Starter
Berichten: 51

#8 , 07 jul 2010 13:54

Wat laat maar men kan perfect nagaan welke personeelsleden
1 - die dag werkte
2- die opdracht hebben gekregen
3 - wie daar effectief is geweest

rittenverslag - radiokamerprocedure - vaste verkeersploegen enz
dat zou in theorie inderdaad werken, maar in de praktijk wordt daar geen gehoor aan gegeven. De onderliggende boodschap op de hoorzitting was duidelijk: kleine man, wat kom jij hier eigenlijk doen

lucgescheiden
Berichten: 2810

#9 , 07 jul 2010 17:19

En indien vrijspraak, dan nog; kan je een vergoeding betalen voor een of ander fonds...
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 07 jul 2010 18:22

Het opvragen en laten controleren is geen theorie maar praktijk en dient om de rechten van de verdediging te vrijwaren.
U kan vragen die stukken bij te voegen.
U hebt toch een advocaat??

jorrelemargi
Topic Starter
Berichten: 51

#11 , 02 mar 2012 16:08

ik had voor deze zaak geen advocaat. Die zou me meer gekost hebben dan de 250 Euro boete...
Ondertussen ben ik opnieuw moeten voorkomen voor soortgelijk feit. Mijn wagen was getakeld - naar mijn mening ten onrechte omdat er geen border stonden op het moment van parkeren.

Dit keer heeft een stagiaire bij de mechelse politie op een "stukje papier" mijn nummerplaat teruggevonden. Met vermelding van haar naam en details heb ik hierdoor dit keer niet moeten betalen.
De vorige keer dus wel, hoewel de agent in kwestie zijn job niet naar behoren had uitgevoerd door mijn voertuig niet op te schrijven op het juiste moment.

Wat kan je eraan doen...

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 02 mar 2012 18:32

Zoals reeds gezegd dienstroosters worden bijgehouden evenzo rittenbladen.
Er worden regelmatig brieven geschreven en de dienst intern toezicht controleert dat allemaal. Hoe banaal ook.

jorrelemargi
Topic Starter
Berichten: 51

#13 , 07 mar 2012 13:41

Jammer genoeg dus niet in deze zaak. Gelukkig heeft een stagiaire me bij de tweede takelbeurt toch op een papiertje teruggevonden, ondanks het feit dat de boete reeds verstuurd was.

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 07 mar 2012 15:27

Kan het feit dat de politiezone duidelijk niet goed de nrplaten bijhoudt (een kladpapiertje dat ergens verloren lag) niet gebruikt worden als bewijs dat ze niet zeker kunnen zijn of u daar nu wel of niet reeds stond?

Franciscus
Berichten: 38596

#15 , 07 mar 2012 17:51

Er moet idd een lijst van nplt zijn.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”