Getakeld - hoorzitting in september

Oude Belg
Berichten: 3192

Re: Getakeld - hoorzitting in september

#16 , 09 mar 2012 10:48

Er moet idd een lijst van nplt zijn.
Voorzover ik weet, is dat niet verplicht. Waar staat dat dat?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#17 , 09 mar 2012 12:24

De lijst is niet verplicht, maar men mag ook niemand beboeten die niets fout heeft gedaan, in dit geval zijn wagen ergens parkeren voor er een parkeerverbod wordt geplaatst.

Zonder lijst kan men niet zeggen welke wagens er reeds stonden voor het plaatsen van de borden, en kan men bij het ingaan van het parkeerverbod ook niet beboeten.

Franciscus
Berichten: 38600

#18 , 09 mar 2012 14:06

Bij betwisting vraagt politierechtbank of parket bij de politie steeds de lijst op van de genoteerde nummerplaten van de voertuigen die er stonden VOOR het plaatsen van de borden en waar ze juist stonden.
Tevens mag politie GEEN boete schrijven als nummerplaat op die lijst voorkomt.
In geval nplt op de lijst voorkomt dient er een Administratieve Akte te worden opgesteld en aan de gemeente toegestuurd.
Lijst wordt trouwens ook bijgehouden bij de plaatsingsopdracht.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#19 , 09 mar 2012 15:54

In heel wat steden en gemeenten plaats je, met toestemming van de gemeente, de borden zelf. Je haalt ze gewoon op bij de bevoegde dienst. Overtreders worden indien nodig getakeld. Lijstjes met nummerplaten maken hoeft niet. @ Franciscus : graag wettelijke basis.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki
Berichten: 6870

#20 , 09 mar 2012 16:01

In heel wat steden en gemeenten plaats je, met toestemming van de gemeente, de borden zelf. Je haalt ze gewoon op bij de bevoegde dienst. Overtreders worden indien nodig getakeld.
En de eigenaars van de getakelde voertuigen, moeten zij betalen (takeling en boete)?

Franciscus
Berichten: 38600

#21 , 09 mar 2012 16:29

Wel als de borden door particulieren geplaatst worden EN de lijst wordt niet door bevoegd personeel samengesteld dan heb ik dar problemen mee.
Op basis van wat kan een burger zeggen dat de situatie was zoals hij/zij zegt?
En dit niet tegensprekelijk het is geen wettige vaststelling.
Dus totaal betwistbaar.
Als de feiten wel door een bevoegd persoon zijn vastgesteld dan kan men wel de kosten EN de boete opleggen.
Bij betwisting zal het dan de politierechtbank zijn.
Parket zal steeds vragen om de kosten te betalen dan kan de boete met ene minnelijke schikking gebeuren. Indien de kosten niet betaald worden dan wordt het rechtbank en zal de gemeente daar ook de kosten moeten vorderen.
Indien men er al stond dan worden de kosten betaald door de gemeente.
In Antwerpen is de toelating gratis maar de borden ....dienen betaald te worden of dient u zelf voor te zorgen.
Politie zal wel (komen) controleren en dan vanaf dat ogenblik telt de door hen opgestelde lijst.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#22 , 09 mar 2012 16:39

Ik heb het gisteren zelf nog meegemaakt in Antwerpen. Borden vorige week geplaatst met parkeerverbod voor deze week. Lijst met nummerplaten in het weekend doorgefaxt (even afwijken, kan iemand mij uitleggen waarom de x niet voorkomt in het kofschip?) naar de politie. En gisteren politie moeten laten komen omdat er toch nog iemand geparkeerd stond. Politie vraagt toelatingspapieren verkeerverbod, lijst met nummerplaten en bewijs van faxbericht. Ze hebben het niet gezegd, maar tussen de lijnen kon ik toch opmaken dat er niemand deze lijst is komen controleren.
Ik heb het al eens eerder gezegd, maar net als Franciscus vind ik dat deze manier van werken, dus zonder controle, juridisch langs alle kanten rammelt.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#23 , 10 mar 2012 13:59

http://en.wikipedia.org/wiki/Facsimile" onclick="window.open(this.href);return false; reikt mogelijke uitleg voor deze uitzondering.
Mss te vergelijken met geDexiaat ;-)
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Berichten: 38600

#24 , 10 mar 2012 17:46

http://nl.wikipedia.org/wiki/%27t_Kofschip" onclick="window.open(this.href);return false; :lol:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”