vonnis politierechtbank

748fder96
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

vonnis politierechtbank

#1 , 02 mar 2024 09:39

Hallo,

Op mijn vonnis dat ik digitaal kan bezichtigen via justonweb (heb nog niet via post ontvangen) staat:

Verklaart X vervallen van het recht alle motorvoertuigen te besturen voor een termijn van 3 maanden.
Verleent uitstel van tenuitvoerlegging van de straf voor een termijn van 3 jaar wat betreft dit verval van het recht tot sturen, doch slechts voor een gedeelte van 2 maanden 15 dagen.
Maakt het herstel van het recht tot sturen afhankelijk van het slagen in een theoretisch examen, praktisch examen, medisch onderzoek en psychologisch onderzoek.


Dus hoe lang is mijn rijverbod nu en in welke categorie moet ik het herstelexamen afleggen? De overtreding werd begaan met een e-step die sneller kan dan 25 km/u. Alvast bedankt voor mijn vragen te beantwoorden. Alle info is welkom.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 02 mar 2024 12:07

Hallo,

Op mijn vonnis dat ik digitaal kan bezichtigen via justonweb (heb nog niet via post ontvangen) staat:

Verklaart X vervallen van het recht alle motorvoertuigen te besturen voor een termijn van 3 maanden.
Verleent uitstel van tenuitvoerlegging van de straf voor een termijn van 3 jaar wat betreft dit verval van het recht tot sturen, doch slechts voor een gedeelte van 2 maanden 15 dagen.
Maakt het herstel van het recht tot sturen afhankelijk van het slagen in een theoretisch examen, praktisch examen, medisch onderzoek en psychologisch onderzoek.


Dus hoe lang is mijn rijverbod nu en in welke categorie moet ik het herstelexamen afleggen? De overtreding werd begaan met een e-step die sneller kan dan 25 km/u. Alvast bedankt voor mijn vragen te beantwoorden. Alle info is welkom.
Je hebt effectief 15 dagen verval (3 maanden, minus de 2 maanden en 15 dagen die voorwaardelijk zijn gedurende 3 jaar)

( Mogelijk al 15 dagen rijverbod gehad bij de vaststellingen ? )


Herstelexamen doe je normaal met hoogste rijbewijs categorie waarvan je houder bent, indien niet nader bepaald in vonnis

https://mobilit.belgium.be/nl/file/3432 ... n=yq9Lxv5H


Je krijgt nog bericht van Parket om de herstelonderzoeken uit te voeren
onder andere voor je keuze van welke instellingen je daarvoor wil gebruiken - als je niet kiest, kiest het parket ...

Politie komt het rijverval betekenen, de effectieve uitvoering start dan de 5de werkdag nadien
(je rijbewijs moet dan al op de griffie aangekomen zijn ... gaat in om 00u00 )

Artikel 40

Elk verval dat als straf is uitgesproken, gaat in de vijfde dag na die waarop het openbaar ministerie de kennisgeving aan de veroordeelde heeft gedaan. Zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen zijn in deze termijn niet inbegrepen.

748fder96
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mar 2024 12:45

Hallo,

Op mijn vonnis dat ik digitaal kan bezichtigen via justonweb (heb nog niet via post ontvangen) staat:

Verklaart X vervallen van het recht alle motorvoertuigen te besturen voor een termijn van 3 maanden.
Verleent uitstel van tenuitvoerlegging van de straf voor een termijn van 3 jaar wat betreft dit verval van het recht tot sturen, doch slechts voor een gedeelte van 2 maanden 15 dagen.
Maakt het herstel van het recht tot sturen afhankelijk van het slagen in een theoretisch examen, praktisch examen, medisch onderzoek en psychologisch onderzoek.


Dus hoe lang is mijn rijverbod nu en in welke categorie moet ik het herstelexamen afleggen? De overtreding werd begaan met een e-step die sneller kan dan 25 km/u. Alvast bedankt voor mijn vragen te beantwoorden. Alle info is welkom.
Je hebt effectief 15 dagen verval (3 maanden, minus de 2 maanden en 15 dagen die voorwaardelijk zijn gedurende 3 jaar)

( Mogelijk al 15 dagen rijverbod gehad bij de vaststellingen ? )


Herstelexamen doe je normaal met hoogste rijbewijs categorie waarvan je houder bent, indien niet nader bepaald in vonnis

https://mobilit.belgium.be/nl/file/3432 ... n=yq9Lxv5H


Je krijgt nog bericht van Parket om de herstelonderzoeken uit te voeren
onder andere voor je keuze van welke instellingen je daarvoor wil gebruiken - als je niet kiest, kiest het parket ...

Politie komt het rijverval betekenen, de effectieve uitvoering start dan de 5de werkdag nadien
(je rijbewijs moet dan al op de griffie aangekomen zijn ... gaat in om 00u00 )

Artikel 40

Elk verval dat als straf is uitgesproken, gaat in de vijfde dag na die waarop het openbaar ministerie de kennisgeving aan de veroordeelde heeft gedaan. Zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen zijn in deze termijn niet inbegrepen.
Hey, bedankt voor je antwoord.
Ik heb iemand gecontacteerd die rechten studeert en die zei dat ik onderstaande heb:

Dit betekent dat de persoon veroordeeld is tot het verval van het recht tot sturen, maar dat de uitvoering van deze straf voor een periode van 3 jaar wordt uitgesteld echter het verval van het richt tot sturen zal gedurende twee maanden en 15 dagen daadwerkelijk van kracht zijn. Dit betekent dat de persoon gedurende die periode niet mag rijden.

maar jij zegt dat het 3 maanden - 2 maanden 15 dagen = 15 dagen effectief zonder uistel? weet je dit 100% zeker?
Bedankt voor de verduidelijking. En er staat nergens in het vonnis iets van categorie. mijn hoogst behaalde categorie is D. dus ik moet opnieuw met een bus examens afleggen?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 02 mar 2024 14:53

Verleent uitstel van tenuitvoerlegging van de straf (...) wat betreft dit verval van het recht tot sturen, doch slechts voor een gedeelte van 2 maanden 15 dagen.
Dan is het toch die 2,5 maanden waarvoor je uitstel krijgt ?

Kali
Berichten: 762

#5 , 02 mar 2024 14:54

Die 2 maand en 15 dagen krijg je “kado” als je niet binnen de 3 jaar opnieuw voor de politierechtbank komt…

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 02 mar 2024 15:02

En er staat nergens in het vonnis iets van categorie. mijn hoogst behaalde categorie is D. dus ik moet opnieuw met een bus examens afleggen?
Verval gaat minstens over de voertuigcategorie waarmee de inbreuk begaan is
Maar voor step is er geen rijbewijscategorie nodig ...

Indien rechter het verval niet beperkt heeft is dat geen goed nieuws voor je.
Niet achter gevraagd tijdens de debatten ?


Als je het herstelonderzoek dan aflegt met een personenauto, zal je enkel AM / A (als je dat had) / B terugkrijgen als rijbewijs.

Om terug D te krijgen, moet je dan nogmaals herstelonderzoek doen ...



Heb je eerdere veroordelingen ?
Bijkomende verzwarende omstandigheden ?

Want straf is behoorlijk pittig gezien de inbreuk ...

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 02 mar 2024 15:03

Je hebt drie maanden "verval" gekregen.

Van die 3 maanden, moet je nu effectief 15 dagen op de blaren zitten.

Opgelet: owee als je in een periode van 3 jaar opnieuw in de fout gaat, dan valt het gedeelte met uitstel als het zwaard van Damocles op je hoofd. Dan ga je die 2 maanden + 15 dagen alsnog moeten uitzweten bovenop de straf die je dan voor de nieuwe inbreuk opgelegd zal worden. De rechter is nu dus nog enigszins mild, maar houdt nog een stokje achter de deur in de hoop dat je er nu iets uit geleerd hebt.

Omdat het vonnis niks specifieks oplegt, dien je je herstelexamen inderdaad voor de categorie D af te leggen. Althans toch, als je (ook mee) hersteld wil worden om een voertuig categorie D te mogen besturen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

748fder96
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 mar 2024 16:05

En er staat nergens in het vonnis iets van categorie. mijn hoogst behaalde categorie is D. dus ik moet opnieuw met een bus examens afleggen?
Verval gaat minstens over de voertuigcategorie waarmee de inbreuk begaan is
Maar voor step is er geen rijbewijscategorie nodig ...

Indien rechter het verval niet beperkt heeft is dat geen goed nieuws voor je.
Niet achter gevraagd tijdens de debatten ?


Als je het herstelonderzoek dan aflegt met een personenauto, zal je enkel AM / A (als je dat had) / B terugkrijgen als rijbewijs.

Om terug D te krijgen, moet je dan nogmaals herstelonderzoek doen ...



Heb je eerdere veroordelingen ?
Bijkomende verzwarende omstandigheden ?

Want straf is behoorlijk pittig gezien de inbreuk ...
Ik heb aan de rechter uitgelegd dati k een professionele chauffeur ben maar heeft hier weinig rekening mee gehouden.
Verzwarende omstandigheden zijn dat ik exact dezelfde overtreding heb begaan (rijden met een e-step die sneller dan 25km/u) kan en dit een 2 jaar geleden. Toen gewoon boete zonder rijverbod.

Ik wil iedereen bedanken voor de uitleg. Nu moet ik gewoon al die herstelexamens in orde brengen binnen de 15 dagen rijverbod dat ik snel terug kan werken.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 04 mar 2024 18:14

Nu moet ik gewoon al die herstelexamens in orde brengen binnen de 15 dagen rijverbod dat ik snel terug kan werken.
Euh ...
Je kan niet zomaar naar een examencentrum gaan en examen afleggen hé :idea:

Verloopt via papierwinkel van Parket


Als je na eerdere veroordeling niet bijdraait, wil zo'n rechter wel eens doorpeperen natuurlijk ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”