Rijden na 22ub+ ongeval met m18

K1875g
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Rijden na 22ub+ ongeval met m18

#1 , 12 feb 2024 21:19

Op een vrijdagavond bevond ik me na 22 uur op de weg vanwege een onverwachte platte band. Mijn vriend, die me kwam helpen, arriveerde laat waardoor ik op de autosnelweg moest ik met een m18 terugrijden. Terwijl ik stilstond bij een rood licht, werd mijn auto van achteren aangereden. Gelukkig hebben we een aanrijdingsformulier ingevuld en doorgestuurd voor de verzekering. Ondanks dat de andere bestuurder in fout was, maak ik me zorgen of het feit dat ik na 22 uur reed problemen kan veroorzaken. Is dat mogelijk, zelfs als de andere bestuurder verantwoordelijk is?

Alvast bedankt!

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 16 feb 2024 17:02

Bij elk ongeval heb je de kans dat de verzekering de polis opzegt
Dit zou wel eens kunnen gebeuren als ze zien dat je met een voorlopig rijbewijs reed buiten de toegelaten uren.

Terugvordering is wanneer je zelf schade veroorzaakt hebt, dat is niet het geval.

Je moest niet zelf terugrijden als je vriend ter plaatse kwam ... auto laten staan en nadien oppikken is ook een optie.

Verkeerslichten op een snelweg :?:

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 18 feb 2024 11:28

Ik denk dat je enkele zaken goed uit elkaar moet houden.

Je auto is achteraan aangereden toen je stond te wachten voor het rode verkeerslicht. Het feit dat het je op dat ogenblik niet toegelaten was om te rijden met je voorlopig rijbewijs, is een fout. Maar een fout die daarom nog niet meteen in oorzakelijk verband staat met de aanrijding. Immers : als die auto bestuurd werd door iemand met een definitief rijbewijs, zou het ongeval ook gebeurd zijn met dezelfde schade. Als het aanrijdingsformulier deftig opgesteld is, is er wat dat betreft nog niet noodzakelijk een probleem.

Je kan echter wel degelijk problemen krijgen met je verzekeraar, die jouw polis per direct kan opzeggen.

En het was sowieso strafbaar om te rijden op dat bewuste tijdstip met je voorlopig rijbewijs. Dus hopelijk voor jou, werd enkel het aanrijdingsformulier gezamenlijk ingevuld, en is er géén politie ter plaatse geweest ?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”